היועמ"ש: מ"מ פרקליט המדינה לא יכול להיות תלוי בשר המשפטים

מנדלבליט תקף את פעולותיו של אמיר אוחנה והתבטא נגד ההצעות שניסה להעביר, שלטענתו "מחלישות את שומרי הסף". "השאלה העומדת על הפרק היא לא משילות אלא נאמנות לדרג הפוליטי"

אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה ודן אלדד
אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה ודן אלדד | צילום: רויטרס, משרד המשפטים

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקף הערב (רביעי) את שר המשפטים אמיר אוחנה ואת מינוי דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה. "ממלא מקום פרקליט המדינה אינו יכול להיות תלוי ברצונו הטוב של שר המשפטים", אמר מנדלבליט. "השאלה העומדת על הפרק היא לא משילות, אלא נאמנות לדרג הפוליטי".

לטענת היועץ, השר אוחנה ניסה להעביר "הצעות להחלשת שומרי הסף, שנועדו לגלות נאמנות לדרג הפוליטי שיכול בהינף יד לפטר אותם". מנדלבליט המשיך ואמר כי "שומרי הסף אינם פועלים נגד הממשלה, אלא בעדה אבל בנקודות קצה, כאשר קיימת התנגשות בין השלטון לבין החוק, ומקרים כאלה לצערנו יכולים להתרחש כידוע לא כעניין תיאורטי – על שומרי הסף לבחור בחוק".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ: "המהלך שמוביל גנץ חותר תחת הדמוקרטיה ורצון הבוחר"

לאחר שספג מפלה: מייקל בלומברג פרש מהמרוץ לנשיאות ארה"ב

בשל הנחיות משרד הבריאות: הופעות ואירועי ספורט בישראל נדחו

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

"הכוונה היא למציאות שבה שר המשפטים טוען בריאיון שמערכת אכיפת החוק עשתה 'שגיאה קיצונית וחמורה', בהגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה, ושהתיקים 'לא יבשילו לידי הרשעה'", הסביר היועץ המשפטי לממשלה. "כאשר ברור האינטרס הפוליטי העומד בבסיס קביעותיו, וברור שאין לו כלים לגבש עמדה כזו – הדוגמאות מלמדות על תפיסה שלפיה מערכות החוק והמשפט נדרשות לגלות נאמנות לדרג הפוליטי, שאם לא כן – יש מקום להתעלם מהכרעותיהן ולא לכבדן".

לדברי מנדבליט, "התקפות על מערכות החוק והמשפט במדינת ישראל הפכו בעת האחרונה לחזון נפרץ - חלקן מכוונות באופן אישי כלפי גורמים כאלה ואחרים המשרתים במערכות אלו, בשל החלטות אותן קיבלו במסגרת תפקידם. גם אני מותקף, לעיתים קרובות אף באופן בוטה. יחד עם שותפיי במערכת אכיפת החוק, נמשיך לפעול לחקר האמת ולהבטיח את שוויון הכול בפני החוק".

מ''מ פרקליט המדינה החדש דן אלדד
מ''מ פרקליט המדינה החדש דן אלדד | צילום: חדשות 13

לפני כשבוע התייחס היועץ המשפטי לממשלה לפתיחת החקירה הפלילית נגד חברת המימד החמישי, והכחיש את הטענות, לפיהן תזמון תחילתה נקבע בעקבות שיקולים פוליטיים בתוך הפרקליטות. לדבריו, "יש אנשים המבקשים ליצור מצג שווא כאילו שיקולינו פוליטיים - לא היה ולא יהיה כדבר הזה - עבודת הפרקליטות מקצועית ומנותקת משיקולים זרים".

לפני כשבוע מנדלבליט הביעה תמיכה בהחלטת אלדד לפתוח בחקירה פלילית נגד חברת המימד החמישי, והסביר כי מפני שמחומר החקירה עלה כי החשדות לא נוגעים לנבחרי ציבור - הנוהג הוא שמי שמכריע בעניין החקירה הוא פרקליט המדינה. "אני משוכנע כי ממלא מקום פרקליט המדינה איננו פועל מתוך שיקולים פוליטיים. זוהי טענת כזב שנועדה לפגוע באמון הציבור בפרקליטות, ויש לדחות אותה בכל תוקף", אמר היועץ.

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק:Amir Ohana - אמיר אוחנה

כמו כן, מנדבליט מתח ביקורת על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו, לאחר שהואשם בתיקים בהם הוא היה חשוד. לטענתו, "גורמים בכירים בדרג המדיני מתבטאים על כך כי ניתן להימנע מלכבד את פסיקת בית המשפט העליון. כאשר גורמים בדרג המדיני מבהירים כי אין בכוונתם לשקול ולכבד את חוות דעתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה, כאשר החלטה על כתב אישום שמתקבלת לאחר תהליך שלם וסדור, של בחינה מעמיקה של ראיות, קיום הליך של שימוע, ושקילת כל הטענות באופן ענייני ומקצועי, מתוארת כ'הפיכה שלטונית' - כל הדברים האלה מביאים להחלשת המעמד של שלטון החוק".

אוחנה התייחס להתנגדות שהביעו גורמים במערכת אכיפת החוק למינוי דן אלדד לתפקיד: "מי שואל אותם? מי שואל אותם? תגיד לי, זו חצר פרטית של מישהו? היועץ המשפטי שהיה לפניך כתב לי מכתב שהוא פירט בפני בהנמקה מפורטת וארוכה מדוע דן אלדד אינו מתאים לתפקידו. אני אומר לך מה הוא אמר לי: 'הם לא יקבלו אותו'. זו ההנמקה המפורטת. איזה סוס טרויאני? אדם שהוא כמעט 30 שנה בפרקליטות. חבר בשנים האחרונות בצוות הבכיר של הפרקליטות. מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות. זה מישהו שהבאתי מבחוץ? זה שודד דרכים? הוא בשר מבשרה של הפרקליטות. אתה יודע מה מפריע להם? שהוא לא מהקליקה, שהוא לא מהחבורה. אבל זה לא חצר פרטית. אנחנו מדברים על שירות המדינה, ובשירות המדינה פועלים לפי חוק".