לפיד: "על היועמ"ש לבטל את השימוע של ראש הממשלה"

יו"ר סיעת יש עתיד במפלגת כחול לבן הצהיר במסיבת עיתונאים כי "אף נאשם אחר במדינה לא זוכה לכזה יחס - עורכי הדין של נתניהו מבזים את הפרקליטות, ומנדלבליט צריך לזרוק אותם מכל המדרגות"

זמן צפייה: 01:13

יו"ר סיעת יש עתיד במפלגת כחול לבן, יאיר לפיד, כינס היום (שני) מסיבת עיתונאים בה התייחס לפרסום לפיו נתניהו מגבש חוק שימנע הסרת חסינותו. לפיד הצהיר כי "היועמ"ש צריך לבטל את השימוע של נתניהו - אף אחד לא חייב לו שימוע. אף נאשם אחר במדינה לא זוכה לכזה יחס". עוד הדגיש לפיד: "עורכי הדין של ראש הממשלה מבזים את הפרקליטות ואת מוסד היועמ"ש. מנדלבליט צריך לזרוק אותם מכל המדרגות. לכל אחד אחר היו מבטלים את השימוע ואומרים לו, "לך למשפט"".

לפיד טען כי "כמו שזוכרים את מי שהצביע בעד ההתנתקות - כך יזכרו את מי שהצביע בעד החסינות", והוסיף: "נתניהו צריך זמן כדי להקים את ממשלת היציאה מהכלא שלו": "אין חוק שמחייב את היועץ לערוך שימוע. יש לו את הסמכות המלאה לבטל את השימוע. הוא צריך להשתמש בה, אחרת זה נראה כאילו התובעים מפחדים מהחשודים", אמר לפיד. "ממילא נתניהו לא באמת רוצה שימוע. הוא רוצה רק דבר אחד: למשוך זמן. הוא צריך זמן כדי להקים את ממשלת היציאה מהכלא שלו. כדי להעביר את חוק החסינות, ואת פסקת ההתגברות. שזה פשוט "החוק הטורקי". אין פסקת התגברות. זה החוק שיהפוך אותנו לטורקיה של ארדואן".

"בשביל זה הוא ימכור הכל", המשיך לפיד. "ימכור את המדינה לקיצונים ולמגזרים. ייתן להם מיליארדים. העיקר שיעבירו לו את חוק החסינות ואת החוק הטורקי. שיצילו אותו מהכלא. אם החוקים האלה יעברו, מדינת ישראל כבר לא תהיה אותה מדינה. תשאלו את עצמכם, באיזה מדינות השליט חסין בפני החוק? אין דבר כזה בדמוקרטיה".

עוד בחדשות 13:

ועדת ההיתרים: אם לא נקבל המידע שביקשנו - לא נדון בבקשת רה"מ

היועמ"ש: חומרי החקירה נשלחו לפרקליטי רה"מ, אך הם סירבו לקבלו

תיקי נתניהו: מנדלבליט צפוי לסרב לבקשה לדחות את השימוע

יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה | צילום: חדשות 13

הדברים מגיעים לאור הפרסום הבוקר בעיתון "הארץ", לפיו נתניהו מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב בהחלטות מנהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. על פי הפרסום, ראש הממשלה פועל מחשש שבית המשפט יפסול החלטה של הכנסת לשמור על חסינותו מפני העמדה לדין. על כן הוא מקדם פסקת התגברות מורחבת, שאינה מוגבלת רק לחקיקה. עוד דווח כי ח"כ בצלאל סמוטריץ' שותף לניסוח חקיקה זו.

גורמים בכירים במערכת המשפט הצהירו בתגובה לפרסום כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס בטוויטר לפרסום לפיו נתניהו מגבש חוק שימנע הסרת חסינותו: "צפינו מראש כי ביבי יעשה כל שביכולתו בכדי לבנות לו קואליציה של מבצר משפטי, אך זילות שכזו בשלטון החוק היא חציית קו אדום שעליה לא נעבור בשתיקה", כתב. "לא ייתכן שנרקמים דילים שמטרתם פגיעה בשלטון החוק וערעור יסודות הדמוקרטיה עבור ראש ממשלה שתלויים נגדו 3 כתבי אישום. ביבי, אני יודע שציפית שנקבל זאת בכניעה אבל העלמת עין זה הקטע שלך - לא שלנו".

ח"כ אבי ניסנקורן ממפלגת כחול לבן, אמר כי "לא ניתן להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה. הניסיון הבזוי והמתמשך לחרב את מערכת המשפט עבור ראש ממשלה שנגדו תלויים שלושה כתבי אישום, לא יעבור בשתיקה. אנחנו נילחם על שמירתה של הדמוקרטיה וקיומה ללא מורא של הרשות השופטת. אף אחד לא מעל החוק".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, התייחסה לפרסום לפיו נתניהו מגבש חוק שימנע הסרת חסינותו: "ההסכם הקואליציוני שמנסה לגבש נתניהו הוא עבירה ברורה על החוק. הסכם שוחד לאור היום. חשוד בשחיתות שדן בגלוי במילוטו האישי מכתב אישום במקום באינטרס הציבורי זו ההגדרה של יסוד העבירה של הפרת אמונים. כבר פניתי ליועמש פעמיים בנושא וזה אינו מגיב. אם לא ייעצר אצלו אפנה לבג"ץ".

בתוך כך, העיתון "ישראל היום" פרסם כי בלב המשא ומתן הקואליציוני מצויה תוכנית בת 16 צעדים לשינוי מערכת המשפט, ובה גם הצעה דרמטית לצמצום סמכויות בית המשפט העליון והיועצים המשפטיים.

מנדלבליט, נתניהו
מנדלבליט, נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום/לע''מ, רויטרס

מהליכוד נמסר בתגובה לפרסומים השונים בתקשורת כי "במסגרת המשא ומתן הקואליציוני עולות הצעות שונות על ידי השותפות הקואליציוניות של הליכוד, לרבות בתחום השבת האיזון בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. הפרסומים הסנסציוניים בתקשורת כוללים גם הצעות שלא נידונו, ופרשנות מגמתית ומטעה שנועדו למנוע כל ניסיון להחזיר את האיזון בין הרשות המחוקקת שנבחרה על ידי העם, לבין הרשות השופטת. העיקרון שימשיך להנחות את הליכוד הוא שמירה על בתי משפט עצמאיים וחזקים, אך אין זה אומר שבית המשפט הוא כל יכול".