היועמ"ש: חומרי החקירה נשלחו לפרקליטי רה"מ, אך הם סירבו לקבלו

השופט מנדלבליט כינה את המהלך "תמוה" והוסיף כי ישקול את צעדיו בהתאם. עם זאת, אישר להאריך את מועד תיאום השימוע עד ל-20 במאי - זאת בתגובה לבקשתם של עורכי הדין של נתניהו בשבוע שעבר

זמן צפייה: 01:17

עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו סירבו לקבל ממשרד היועץ המשפטי לממשלה את חומרי החקירה, כהכנה לשימוע המתקרב. כך נכתב בהודעת משרד המשפטים שהתפרסמה היום (ראשון). על פי הודעת המשרד, לאחר שנמנעו הפרקליטים מאיסוף החומרים שהיו זמינים להם בפרקליטות מזה מספר שבועות, נשלחו אליהם חומרי החקירה עם שליח - אך כאמור, אלו סירבו בשנית לקבלם. על מהלך זה כתב היועץ אביחי מנדלבליט כי "הסירוב הוא תמוה".

היועץ המשפטי השיב במכתבו לפניית פרקליטי ראש הממשלה שהתקבלה בערב יום הזיכרון, בה ביקשו לדחות את המועד האחרון לקביעת שימוע - בשל היקף חומרי החקירה הנרחב. מנדלבליט העיר כי "קיים קושי רב בטענה בדבר היקף חומרים גדול או בדבר הזמן הרב הדרוש ללימודו, שעה שהיא נטענת ממי שבחר משך תקופה כל כך ארוכה שלא לקבל את חומר החקירה ולהתחיל לעיין בו". עם זאת, אישר היועץ דחייה של עשרה ימים בתאריך קביעת השימוע - עד 20 במאי.

תגובת ח״כ שלי יחימוביץ להודעת היועמ"ש: "הסירוב המחוצף של פרקליטי נתניהו לקבל לידיהם את חומרי החקירה ששיגר אליהם היועמ״ש באמצעות שליח מיוחד, אחרי שלא הואילו בטובם לבוא לקחת אותם, משול לסירוב של אזרח להיכנס לכלא אחרי שבית משפט גזר עליו עונש מאסר, אפשרות שכלל אינה קיימת במדינת חוק שבה החלטות זרועות שלטון החוק הן לא תכנית כבקשתך. על היועמ"ש להכיר בכך שהתנהגות מנומסת אינה באה עוד בחשבון כלפי פורעי חוק, ובשלב ראשון, נוכח האירוע החריג שהתרחש היום, לשלול מנתניהו לאלתר את הליך השימוע".

עוד בחדשות 13:

מנדלבליט נגד הפרקליטות: מדוע תיק 2000 לא הפך לתיק שוחד?

פרקליטי נתניהו ליועמ"ש: "מבקשים לדחות את השימוע"

 

רה"מ בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה מנדלבליט בישיבת הממשלה
רה"מ בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה מנדלבליט בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

כאמור, פרקליטיו של נתניהו פנו ביום רביעי במכתב למנדלבליט, והודיעו כי הם מעוניינים בהליך השימוע, אולם הם מבקשים לדחות אותו בכמה חודשים; המועד האחרון שנקבע לתיאום השימוע הוא היום, ה-10 במאי.

במכתב טענו פרקליטי נתניהו כי הזמן שניתן להם להיערך לשימוע אינו מספיק; הם גם הוסיפו במכתב, כי "עניין שכר הטרחה שלהם טרם הוסדר", וכי "הנושא נמצא בוועדת ההיתרים". כעת ההחלטה אודות מועד השימוע חוזרת לפתחו של היועמ"ש, שקבע כי המועד האחרון לשימוע יהיה עד עוד חודשיים בדיוק, העשירי ביולי. ההערכה היא שלאחר חילופי מכתבים ומשא ומתן בין הצדדים, מנדלבליט יסכים לדחייה של כמה שבועות.

לפני כשבועיים הודיע היועמ"ש לפרקליטי נתניהו, כי "אם לא יתואם תאריך שימוע עד ה-10 במאי, הוא יקבל החלטה סופית בעניינו של ראש הממשלה על סמך חומר הראיות שבפניו". זמן קצר קודם לכן אמרו עורכי הדין, כי אין בכוונתם לאסוף את חומרי החקירה, כל עוד לא הוסדר נושא שכר הטרחה שלהם. זאת על אף שהיו זמינים עבורם במשרדי פרקליטות מיסוי וכלכלה בתל אביב מזה שלושה שבועות.

בנימין נתניהו, ראש הממשלה נואם בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל, בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים
בנימין נתניהו, ראש הממשלה נואם בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל, בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים | צילום: החדשות 13

כזכור, עורכי הדין ביקשו לפני כחודשיים להימנע ממסירתם של חומרי החקירה בתיקים הקשורים לראש הממשלה לידיהם של החשודים בתיקים אלו, עד לאחר מועד הבחירות, בשל חשש מפני הדלפות של חומרים לאמצעי התקשורת, שישפיעו לטענתם על ציבור הבוחרים. בפנייתם הדגישו הסנגורים כי מדובר ב-"דחייה קצרה של כ-40 יום בלבד במסירת החומרים". לאחר ששקל את הבקשה, הסכים היועץ המשפטי לממשלה להשהות את מסירת החומרים, והחומרים הגיעו לפרקליטות יום לאחר הבחירות.

לפני כחודשיים וחצי הורה מנדלבליט על השלמות חקירה בתיק 4000, שנדרשו בעקבות עדויות חדשות שנחשפו בתחקיר "המקור". עם זאת, גורם משפטי אמר שהעדויות לא יעכבו את תיק החקירה, שכן הן לא משנות את כיוון החקירה אלא מחזקות אותו. החוקרים לא הכירו אותן אולם הדברים שעלו בהן תאמו לרשת ולשיטה שהחוקרים איתרו בחקירות התיק. היועץ המשפטי לממשלה ובכירי אגף החקירות זיהו עדויות מעניינות שחשבו שצריכות להופיע בתיק החקירה. לכן, כמה גורמים, שחלקם לא זומנו לחקירה לפני כן, התבקשו להגיע ללהב 433 ולמסור עדות.