ריבלין בפתיחת מושב הכנסת: מנו מפכ"ל והעבירו תקציב עכשיו

הכנסת חוזרת לפעילות בצל ההגבלות. הנשיא: "איבדנו את המצפן". נתניהו: "בלי הסגר היינו צועדים לתהום; אם ננהג בחופזה נגיע לסגר נוסף". לפיד: "זה צריך להיות המושב האחרון של הכנסת"

זמן צפייה: 05:59

מושב החורף של הכנסת נפתח היום (שני) בתום הפגרה, והוא עלול להיות המושב האחרון של הכנסת ה-23 אם לא יעבור תקציב בחודש דצמבר. בפתיחת המושב נאמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין, נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש האופוזיציה יאיר לפיד. בשל הגבלות הקורונה, לא הוזמן קהל לישיבה ונכחו בה השרים וחברי הכנסת בלבד.

בנאומו, הנשיא ריבלין קרא לאחדות בין הצדדים, ובאופן חריף יצא נגד הרוחות הסוערות במדינה. "דומה כי איבדנו את המצפן אשר ליווה אותנו מקום המדינה עד היום. מצפן העקרונות וערכי היסוד, שאנו מחויבים לקיימם", טען.

"עלינו להביט קדימה. קדימה לטווח הקצר וקדימה לטווח הארוך. המגפה כאן איתנו כדי להישאר, ואיננו יכולים להתמודד איתה כשידינו קשורות מאחור. כבר יותר משנתיים שהמשטרה מתנהלת כאשר בראשה עומד ממלא מקום, אך המשטרה מנהלת, ברגעים אלו ממש, את אחת המערכות המורכבות בתולדותיה. מנו מפכ"ל עכשיו!"

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כ"ץ: הניסיון ליצור דימוי של התפרקות באוצר רחוק מהמציאות

ראש אונר"א: הפלסטינים מיואשים, בעזה מחפשים אוכל באשפה

מבר סימן טוב עד טרנר: חילופי הבכירים שמשפיעים על ניהול המשבר

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-12101702' autoplay='0' credit='' desc='נאום ריבלין' kid='1_bvn9xoij' duration='894'']

הנשיא המשיך בדבריו התקיפים והזכיר: "כבר שנתיים מתנהלת מדינת ישראל ללא תקציב, מערכת החינוך אינה מצליחה לגבש כיוון ברור להתמודדות עם אתגר הלמידה מרחוק, ותלמידים רבים נותרים מאחור, הפער הדיגיטלי מתרחב, ואנו עלולים לאבד את דור העתיד".

"אל תתנו למערכות הרווחה לקרוס, מול נוער בסיכון חסר מסגרת, מול האלימות הברוטלית נגד נשים, מול קשישים גלמודים, מול העוני הגדל. טפלו בהם כבר היום", קרא, "דאגו להם עכשיו. עסקים קורסים, שיעור האבטלה גבוה, הגרעון גדל, והמערכת הרפואית - כורעת תחת נטל התחלואה. העבירו תקציב עכשיו, ואפשרו למשק הישראלי - את היציבות הבסיסית - לה הוא זקוק".

פינוי מפגין מול מעון ראש הממשלה בירושלים
פינוי מפגין מול מעון ראש הממשלה בירושלים | צילום: רויטרס

ריבלין סיפר כי פגש את ראשי הרשויות, והתרשם כי יש להעביר אליהם את הסמכות לטיפול בקורונה. "הם משרים ביטחון ואמון בקהילה סביבם. תנו להם כוח, סמכות ואחריות לטפל במחלה. תנו בהם אמון, אל תהססו, יש על מי לסמוך. הקימו עכשיו, את המנגנונים שיאפשרו את החיים לצד המגפה. עשו הכול כדי להשיב לנו את חירויות היסוד השייכות לנו".

"אני חש את האוויר מלא באבק שריפה, אני מרגיש את הזעם המציף את הרחובות. אולם, לא יעלה על הדעת כי ערב ערב, מפגינים מכים מפגינים. שוטרים מכים מפגינים. מפגינים זורקים אבנים על שוטרים. השבטיות הישראלית פורצת מבין הסדקים, ואצבעות מאשימות מופנות ממגזר למגזר, משבט לשבט. חידלו - זו לא הדרך", סיכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

נתניהו: "בלי הסגר היינו צועדים לתהום, נפתח אותו בהדרגה"

אחריו היה זה ראש הממשלה, שבפתח דבריו הבהיר כי צעדי הסגר שננקטו עד כה הינם "מצילי חיים", כלשונו. "הנתונים בימים האחרונים מצביעים על מגמת ירידה ברורה בתחלואה. בתוך שבועיים, שיעור החולים המאומתים מכלל הנבדקים ירד מ-15% לכ-7%. זה מעודד - אבל מוקדם מדי לברך על המוגמר".

"צריך לבדוק את הנתונים של השבוע הזה, של אחרי החגים - אבל אין ספק שאנחנו בדרך הנכונה". לדבריו, לא היה קל להעביר את ההחלטה על סגר, ואף "היו שחשבו שלא צריך סגר, שאפשר להמשיך אפילו עם אלפי נדבקים ביום - בלי סגר. אני האמנתי שללא סגר תהיה עלייה בתחלואה - וזה בדיוק מה שהתחיל לקרות.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010121742' autoplay='0' credit='' desc='הנאום של נתניהו' kid='1_v8tt5a8n' duration='1158'']

"היום הציבור רואה שההחלטה הזאת הייתה נכונה", טען ראש הממשלה. "בלעדיה היינו צועדים לתוך התהום. חרף הביקורת, חרף התקשורת המגויסת, חרף הלחצים מתוך הממשלה ומחוץ לממשלה – אני עומד על כך שנשמור על הבריאות של אזרחי ישראל ושנתפח את המשק רק בצורה בטוחה והדרגתית".

נתניהו הודיע כי ייפתחו עסקים קטנים שאינם מקבלים קהל, וכן גם מסגרת החינוך הרך, ובהדרגה גם תחומים נוספים. "נעשה זאת ע"פ נתוני התחלואה. אם ננהג בחופזה, אם ניכנע ללחץ של מגזר – מהר מאוד נגיע לסגר נוסף. קורא לכל מנהיגי הציבור לפעוליחד בערבות הדדית".

סגר בתל אביב
סגר בתל אביב | צילום: רויטרס

בהמשך, סיפר כי בעוד שבישראל התחלואה במגמת ירידה - באירופה היא דווקא רושמת עלייה. "שיעור התחלואה היומי העולמי הגיע לשיא כל הזמנים. במדינות רבות הגל השני מכה בעוצמה רבה יותר מהגל הראשון. גם אצלנו, אבל נקטנו פעולה ולכן סביר מאוד שכשאנחנו נצא מהסגר – הרבה מדינות ייכנסו לסגר".

"בניגוד לגל הראשון, לצערי הפעם לא היה לנו רוב בכנסת להמשיך מדיניות אחראית", הוסיף נתניהו. "אני אומר ביושר: הפופוליזם ניצח ואזרחי ישראל הפסידו. אנחנו הפקנו לקחים מהיציאה מהסגר הראשון ואני מקווה שגם אחרים הפיקו אותם. אם ננהג כעת נכון, מצבנו ליציאה מהסגר השני יהיה טוב יותר ממדינות רבות בועלם".

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב''ם שבחיפה
מחלקת הקורונה בבית החולים רמב''ם שבחיפה | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה ביקש להבהיר כי "הסגר איננו עונש", אלא "הצלת חיים. עם זאת, אני יודע שזה לא דבר קל. זו מחלה נוראית. אני מבקש מכם – שמרו על היקרים שלכם, שמרו על הכללים, ונשמרתם על נפשותיכם מאוד".

בשלב זה, חידד את הדברים שאמר עוד קודם לכן בישיבת הסיעה, ואמר: "תוכנית הפעולה שלנו מורכבת מ-3 שלבים: סגר, שגרת קורונה מקלה וחיסונים. בשלב הראשון נשיג רמת תחלואה נמוכה שמאפשרת יכולת קיטוע. נפתח את הכלכלה בצורה אחראית במתווה שנחליט עליו מחר בקבינט הקורונה".

"שנית, בשלב שגרת הקורונה תהיינה הגבלות אבל נוכל להסיר חלק מהן באמצעות בדיקות מהירות שאנו מפתחים. אנחנו בין המובילים בעולם בייצור ופיתוח של בדיקות בזק. אנחנו משקיעים בזה השקעה עצומה והתחלנו להפעיל את זה כבר בבתי האבות ובבתי החולים. זה יעזור לנו לשמור על הקשישים ולקיים הרבה תחומים".

בנייה של במה מיוחדת בכנסת כדי לאפשר לנשיא לנאום במרחק בטוח במסגרת מגבלות הקורונה | צילום: שמוליק גרוסמן

"אנחנו מפתחים חיסון במכון הביולוגי - אבל זה ייקח זמן, ולכן אנחנו נערכים לקבל חיסונים ממדינות אחרות שצפויות לפתח חיסונים בחודשים הקרובים". לדבריו, שלוש חברות מובילות בעולם הגיעו לשלב השלישי של פיתוח החיסון. "יש תור ארוך מאוד לקבל את החיסונים, אבל אני מפעיל את כל הקשרים שלי שטיפחתי לאורך השנים עם מנהיגים כדי להביא לכם את החיסונים מוקדם ככל הניתן".

"אם היינו מדברים לפני כמה חודשים, לא יכולתי להגיד לכם באותה אופטימיות שיהיה חיסון, אבל היום אני הרבה יותר אופטימי. אני חושב שהחיסונים מצילי החיים הם בהישג יד, וחשוב שיגיעו אלינו מקודם ככל האפשר". לבסוף, סיכם נתניהו כי הוא מאמין "שנצלח במאבק בקורונה כפי שהצלחנו בעשור האחרון בכ"כ הרבה תחומים".

כנסת ישראל
כנסת ישראל | צילום: רוני שיצר

לוין: "חירות הביטוי אינה החירות להכפיש ולעודד אנרכיה"

מי שעוד קרא לערבות הדדית, בדיוק כמו הנשיא, היה זה יו"ר הכנסת. "אנו מתכנסים כאן כאשר מזה מספר שבועות אזרחי ישראל נמצאים תחת סגר והגבלות עקב התפשטות נגיף הקורונה", אמר לוין. הנגיף מביא עמו אסונות כבדים למשפחות רבות שאיבדו את יקיריהן, לרבים שחלו וסובלים מהשפעות המחלה, לעצמאים ולעובדים אשר מקור פרנסתם חרב או נפגע באופן קשה".

"ימים של משבר היו תמיד הימים שבהם אזרחי ישראל הרשימו את העולם כולו. בלכידות, ביכולת להתעלות מעל מחלוקות ולפעול ביחד. עלינו לנהוג בדרך זו ביתר שאת גם כאשר אנו נדרשים לבלום, ולאחר מכן להתגבר, על הנגיף המתפשט. הגיעה העת לשיח אחר", אמר, "שיח מאחד ולא מקטב. שיח תרבותי ולא מתלהם. הגיעה העת שנשמש דוגמא לאופן המכבד שבו כל ביקורת, חריפה ככל שתהיה, צריכה להישמע".

"ערבות הדדית והקפדה על ההנחיות הבריאותיות הם צו השעה. רבים מאוד מהאזרחים מבינים את גודל השעה ומתגייסים למאבק בנגיף - כך עושה גם הכנסת. מרגע שהתקבלו ההחלטות, זו חובתנו ואחריותנו לשמש דוגמא לקיום ההנחיות. בין אם אנחנו חלק מן הקואליציה ובין אם חלק מן האופוזיציה. הציבור הישראלי צופה בנו", הבהיר, "חובתנו להיות קשובים לזעקה העולה ממנו".

לדבריו, "המושב הקודם היה מהסוערים שידעה הכנסת. היו במהלכו יותר מדי מקרים בהם חברי כנסת בחרו בדרך של שיח אלים, קריאות להפרת החוק והתנהגות שגלשה לבריונות של ממש. איני מוכן לקבל זאת. אזרחי ישראל אינם מוכנים לקבל זאת. הדיון החופשי והפתוח בכנסת הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה. באותה מידה, חירות הביטוי אינה החירות להכפיש ולעודד אנרכיה".

יו''ר הכנסת יריב לוין
יו''ר הכנסת יריב לוין | צילום: ערוץ הכנסת

לפיד: "הממשלה הזו משתמשת בשנאה וכעס כדי להסיח את הדעת מהכישלון שלה"

לבסוף, היה זה לפיד, שבנאומו התייחס להפגנות וכצפוי - תקף את הממשלה. "הקורונה לא תלויה בנו, כל היתר כן. אנחנו יכולים להחליט אם בזמן הזה, ברגע הזה בחיינו, אנחנו מלאים בשנאה וכעס וזדון ורעל, או שאנחנו מוצאים בתוכנו את הכוח לתת אמון. הכוח להלחם יחד".

"אמא שלי בת 86. הולכת לגשר בשבתות. לבד", סיפר. "אף אחד לא מפעיל אותה. היא לא באה לשם להגיד שהיא שונאת מישהו. אין לה זמן לשנוא. אין לה כוח לשנוא. מי שחושב שבגיל 86 היא עומדת שם עם דגל ישראל כדי לשנוא אותו הוא פרנואיד. היא עומדת שם כי היא אוהבת את מדינת ישראל. היא באה לשם כי היא יודעת שאפשר לנהל את זה אחרת".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010121751' autoplay='0' credit='' desc='נאומו של לפיד' kid='1_5ryg7v09' duration='414'']

לפיד סיפר גם על בנו בן ה-25, שלדבריו "הוא והחברים שלו, הם הדור האבוד. הם הדור האבוד של הישראלים. מפטרים אותם מהעבודה. הם חוזרים לגור אצל ההורים. הם סובלים מחרדה, מדכאון. 31% אחוז מהצעירים מובטלים. 24.7% לא מצליחים לשלם חשבונות. 26% סובלים מחוסר בטחון תזונתי. אבל יותר מכל דבר אחר - הם סובלים מזה שהם לא מבינים מה קורה פה".

"הם לא מבינים מה אנחנו רוצים מחייהם. לאן העסק הזה הולך. מה יהיה פה? איך יהיה פה טוב? איך יכול להיות פה טוב אם אנחנו לא מצליחים להתאחד אפילו מול מגיפה. מול מחלה. איך יהיה פה טוב אם אין מי שקם בבוקר ועובד בזה? אדוני הנשיא, אתה זוכר את נאום השבטים שלך? אתה יודע למה אנשים חוזרים לשבטים? כי אין מדינה".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

לפיד סיכם כי כיום, "אנשים מרגישים נטושים וחשופים, אז הם מחפשים מישהו שיחבק אותם. הם מרגישים שאין ממשלה. אין אף אחד שאפשר להאמין לו. לאף אחד לא אכפת. אז אם אין מדינה, לפחות יש שבט. לפחות בשבט אוהבים אותם. הבעיה לא מתחילה מלמטה, היא מתחילה מלמעלה. בממשלה".