מבר סימן טוב עד טרנר: חילופי הבכירים שמשפיעים על ניהול המשבר

ההתפטרות של מנכ"לית משרד האוצר היא רק החוליה האחרונה בשרשרת ארוכה של עזיבות בצמרת הפקידות הממשלתית בישראל. החשש הוא כי משחק "הכיסאות המוזיקליים" התדיר עלול לפגוע בהתמודדות עם המגפה

זמן צפייה: 02:20

בזמן שלכולנו מבטיחים ניהול יציב ואחראי של הקורונה, נבחרת הבכירים שאמורה להתמודד עם המשבר הוחלפה לגמרי בשבעת החודשים מאז פרוץ המגפה.

כבר במאי, אחרי היציאה מהסגר הראשון, משה בר-סימן טוב עזב את תפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות בגלל מה שהגדיר "מיצוי", ובמקומו ממונה הפרופ' חזי לוי. כמעט במקביל פרש גם שי באב"ד ממשרד האוצר, והשר החדש כ"ץ בחר במקומו מנכ"לית ראשונה: קרן טרנר, שאז נחשבה מקורבת אליו עוד מתקופתם במשרד התחבורה.

עוד בחדשות 13:

הרב קנייבסקי הורה לפתוח מחר את תלמודי התורה – וחזר בו

ראש שירותי בריאות הציבור: כנראה לא נחזור ללימודים בשבוע הבא

עוד טלטלה באוצר: המנכ"לית קרן טרנר פורשת מתפקידה

קרן טרנר אייל ומשה בר סימן טוב
קרן טרנר אייל ומשה בר סימן טוב | צילום: חדשות 13, משרד הבריאות

חודשיים עברו, ולגל הפרישות הצטרף החשב הכללי, רוני חזקיהו, כשבסביבתו מוחים על סחבת באישור תקציב המדינה בגלל שיקולים פוליטיים. בגזרת הבריאות הצטרפה לעוזבים הפרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, ברקע דיווחים על אי-שביעות רצון מקבלת ההחלטות שהיא הובילה על שחרור מהיר מדי של המשק מהסגר הקודם.

חשבנו שהגענו אל השיא כשראש אגף התקציבים, שאול מרידור, התפטר בסערה כשהוא טוען להשתקה ואווירת טרור מצד השר – אך היום, קצת יותר מחודש אחרי, הצטרפה למשחק הכיסאוֹת המוזיקליים גם המנכ"לית טרנר, שכ"ץ בעצמו מינה.

מנכ''לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל
מנכ''לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל | צילום: חדשות 13

מקורביה מספרים על אפס עבודת מטה, שפיכת כספים והתערבות חיצונית בשיקולים מקצועיים. את מקומה אמור למלא ראש רשות המיסים, ערן יעקב. בסוף החודש אמור לסיים את תפקידו גם פרויקטור הקורונה הראשון, פרופ' רוני גמזו, כשעדיין לא ברור אם - ומי - אמור להיכנס לנעליו.

חילופים של פקידים הם לכאורה דבר טבעי, אבל כשהם קורים בתדירות כזו, באמצע משבר בריאותי-כלכלי ולא תמיד מהסיבות הנכונות - עלולה להיפגע היציבות בהתמודדות עם המגפה. נוסף לכך, אולי אפשר כבר לזהות כאן דפוס קבוע: קבלת החלטות שלא מוצאת חן בעיני הדרג המקצועי, ניסיון של הפקידים להילחם על עמדתם, חוסר הצלחה בניסיון - ומציאה של עצמם בחוץ, בתוך חודשים בודדים.