גנץ בכנסת: "שלטון החוק לא מעניין כלל את העומד בראשות הממשלה"

יו"ר כחול לבן נאם לראשונה במליאה והתייחס לפרסום לפיו רה"מ מגבש חוק שימנע הסרת חסינותו: "כמות המאמצים המוקדשים לקידום פסקת ההתגברות מעידה כי נתניהו מציב עצמו לפני הכול"

זמן צפייה: 01:13

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, תקף היום (שני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כמות החשדות שמנסים להדחיק באמצעות הסכמים פולטיים מעידים כי שלטון החוק אינו מעניין כלל את העומד בראשות הממשלה הקיימת ושל זו המסתמנת. כמות המאמצים המוקדשים לקידום פסקת ההתגברות וחוק החסינות, ולכונן לו קואליציה של מבצר משפטי, מעידה כי נתניהו מציב את עצמו לפני הכול". את הדברים אמר בנאומו הראשון במליאת הכנסת.

גנץ המשיך: "כשראש הממשלה ממנה את איש ימינו ליועמ"ש ואחר כך תוקף אותו כשהוא ממלא את חובתו, זה מעיד כי הממנה מצפה לנתין צייתן ולא למשפטן מקצוען, זה מעיד שהאינטרס האישי גובר על השיקול הממלכתי. מדינת ישראל ראויה למנהיגות צנועה ולא מתנשאת, שלא נחשדת בשוחד, שפנויה כל כולה לצרכי המדינה, שמשרתת את כל אזרחיה ולא את צרכיה האישיים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

בכירים במערכת המשפט: "נתניהו יחסל הכול כדי לא לעמוד למשפט"

לפיד: "על היועמ"ש לבטל את השימוע של ראש הממשלה"

ועדת ההיתרים: אם לא נקבל המידע שביקשנו - לא נדון בבקשת רה"מ

גנץ ונתניהו (ארכיון)
גנץ ונתניהו (ארכיון) | צילום: חיים צח/ לע"מ

"מגיע לישראל יותר מרה"מ בחצי משרה והנהגה שמבקשת להיות מעל החוק", אמר יו"ר כחול לבן, "אני אומר בקול ברור - נאבק ברחובות, בשכונות, בזירה המשפטית והתקשורתית על שלטון החוק. אחרת, ישראל תימצא עצמה בימים החשוכים ביותר שידעה".

גנץ הוסיף כי "לא נוותר על התקווה, נדרוש שיקודם מהלך מדיני שיהווה פתרון ארוך טווח ולא רק צעד ראשון לסבב הבא. נשמר את הדמוקרטיה במהות ובערך– דמוקרטיה שאינה עריצות הרוב כי אם ממשל המכבד את המיעוט, המכבד את הצורך בהגבלת הכוח השלטוני שלו ואת האיזונים הרלוונטיים, האפקטיביים וההכרחיים בין הרשויות השונות ואת שלטון החוק". לבסוף אמר: "נשוב ונברך את נתניהו על הישגו אבל נזכיר לו: אנחנו לא זזים מכאן".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190513-1932' autoplay='0' credit='' desc='בווידאו: משה יעלון בריאיון ב"לפני החדשות"' kid='1_upxjwts3' duration='526'']

בתוך כך, בכיר כחול לבן משה (בוגי) אמר הערב ב"לפני החדשות" כי "המו"מ הקואליציוני נועד לכך שהכנסת תהיה עיר מקלט לעבריינים. ישראל תהפוך לדמוקטטורה, הכול מכוון כדי להציל את עורו של ראש ממשלה מושחת".

"אני מקווה שיהיו אנשים בליכוד שיעצרו את החוקים החדשים", המשיך שר הביטחון לשעבר, שהתייחס גם למתיחות בדרום: "שנה שלמה שישראל משלמת לחמאס דמי חסות כדי להשיג שקט, אנו קרובים לעימות בעזה בחודשים הקרובים".

מוקדם יותר היום, יו"ר סיעת יש עתיד במפלגת כחול לבן, יאיר לפיד, תקף אף הוא את נתניהו ואמר: "היועמ"ש צריך לבטל את השימוע של נתניהו - אף אחד לא חייב לו שימוע. אף נאשם אחר במדינה לא זוכה לכזה יחס". עוד הדגיש לפיד: "עורכי הדין של ראש הממשלה מבזים את הפרקליטות ואת מוסד היועמ"ש. מנדלבליט צריך לזרוק אותם מכל המדרגות. לכל אחד אחר היו מבטלים את השימוע ואומרים לו, 'לך למשפט'". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים שכינס.

יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה | צילום: חדשות 13

לפיד טען כי "כמו שזוכרים את מי שהצביע בעד ההתנתקות - כך יזכרו את מי שהצביע בעד החסינות", והוסיף: "אין חוק שמחייב את היועץ לערוך שימוע. יש לו את הסמכות המלאה לבטל את השימוע. הוא צריך להשתמש בה, אחרת זה נראה כאילו התובעים מפחדים מהחשודים", אמר לפיד. "ממילא נתניהו לא באמת רוצה שימוע. הוא רוצה רק דבר אחד: למשוך זמן. הוא צריך זמן כדי להקים את ממשלת היציאה מהכלא שלו. כדי להעביר את חוק החסינות, ואת פסקת ההתגברות. שזה פשוט 'החוק הטורקי'. אין פסקת התגברות. זה החוק שיהפוך אותנו לטורקיה של ארדואן".

כמו כן, גורמים בכירים במערכת המשפט הצהירו היום כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".

הדברים מגיעים לאור הפרסום הבוקר בעיתון "הארץ", לפיו נתניהו מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב בהחלטות מנהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. על פי הפרסום, ראש הממשלה פועל מחשש שבית המשפט יפסול החלטה של הכנסת לשמור על חסינותו מפני העמדה לדין. על כן הוא מקדם פסקת התגברות מורחבת, שאינה מוגבלת רק לחקיקה. עוד דווח כי ח"כ בצלאל סמוטריץ' שותף לניסוח חקיקה זו.