המתווה המסתמן: סגר כללי משישי – מוסדות החינוך ייסגרו ברביעי

המתווה שיוצג לשרים להצבעה יכלול הסגר מלא שיחל ביום שישי בבוקר ולמשך שבועיים, הכולל הגבלת יציאה של עד 500 מטרים, וסגירת כל העסקים הלא חיוניים. הנוכחות במקומות העבודה תצומצם משמעותית

זמן צפייה: 02:10

ישראל הולכת לסגר: אחרי גיבוש המתווה על ידי משרד הבריאות והמומחים ואישורו בקבינט הקורונה, צפויים שרי הממשלה לאשר מחר (ראשון) את מתווה ההגבלות הסופי לקראת החגים. על פי המתווה שיובא לאישור, החל מיום שישי, ערב ראש השנה, בשעה 6:00 בבוקר, תיכנס ישראל לסגר מלא; בנוסף הוחלט, כי כבר ביום רביעי ייסגרו מוסדות החינוך.

על פי פרטי ההצעה, הסגר יכלול הגבלת יציאה של עד 500 מטרים מהבית, וכל העסקים מקבלי הקהל ייסגרו לקהל. לא יתקיימו מסחר, תרבות, בילוי ופנאי למט שירותים חיוניים כמו מקומות לממכר מזון, בתי מרקחת וכדומה. מסעדות ייסגרו, אולם ניתן יהיה לבצע משלוחים או "טייק אווי".

> לכתבות נוספות בנושא:

כאילו אין קורונה: נמשכות ההפרות ההמוניות של ההגבלות

הקרב על סגר השכונות באשדוד: המתח בין חרדים לחילונים עולה שלב

בכירה בקבינט המומחים של משבר הקורונה: "סגר אינו יעיל"

עוד נכתב כי במגזר הציבורי תצומצם נוכחות העובדים ל-30% בלבד מהמצבה המלאה; ביחס למגזר הפרטי הוחלט כי בכל זמן נתון לא ישהו במקום העבודה יותר מעשרה עובדים או 30% ממצבת העובדים המלאה, לפי המספר הגבוה מבין השניים. בנוסף הוחלט כי התחבורה הציבורית תצומצם באופן משמעותי.

רוני גמזו
ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו

הצעה כוללת הקלות משמעותיות על קיום תפילות בבתי הכנסת: ביישובים אדומים כל קבוצה תכלול 20 מתפללים, ומס׳ הקבוצות המותר הוא כמספר הכניסות למקום כשהוא מוכפל פי 2, ולגבי שתי הכניסות הראשונות - כשהוא מוכפל פי 3, ובלבד שיישמר שטח של לפחות 4 מ״ר לכל מתפלל. המשמעות היא כי בבתי כנסת גדולים, ניתן יהיה להכניס עשרות רבות של מתפללים.

לחדשות 13 נודע כי מסתמנת בכל זאת הקלה: משרד הבריאות צפוי להציע מחר לאפשר יציאה לעבודה במגזר הפרטי, בהיקף של עד 30% מהעובדים, גם במהלך השבועיים הראשונים של הסגר.

בנוסף, לגבי מגבלת ה-500 מטרים, מסתמן קרב בממשלה. חלק מהשרים מעוניינים לבטל את המגבלה הקשה הזו גם בשבועיים הראשונים של הסגר, אבל פקיד בכיר הסביר כי יש לה אפקט מרכזי על התודעה הציבורית: ״לנו זה חשוב, כי ההחלטה על סגר תגביר את המשמעת״. בכל מקרה, בערבי החג והחגים עצמם, מסתמן שהמגבלה תחול.

ביום חמישי בערב הוחלט על מתווה בעל שלושה שלבים, כאשר השלב הראשון יהיה סגר מלא למשך שבועיים החל מערב ראש השנה. בשלב השני יהיה ריסון מהודק, ובשלב השלישי יפעלו לפי תוכנית הרמזור של הפרופ' רוני גמזו. המתווה יובא לאישור הממשלה ביום ראשון. ארבעה שרים התנגדו לו בקבינט.

הממשלה תקבע את המועדים לכניסה לתוקף של השלבים השונים, תוך תשומת לב לכך שכניסה לתוקף של השלבים השני והשלישי תהיה כפופה לעמידה ביעדים של השלבים הקודמים להם. השלב הראשון כאמור יהיה סגר מלא באופן שצפוי להיות מאושר מחר.

השלב השני - ריסון מהודק. יוגבל מעבר בין ערים, יוגבלו התקהלויות לאורך כל התקופה על פי מגבלות הצבע האדום ברמזור. מסעדות ומקומות בילוי, קניונים, תיירות פנים ישארו סגורים וכך גם מערכת החינוך. כיתות ה' ומעלה ילמדו מרחוק. חידוש הלימודים לאחר סוכות ייבחן בהערכת מצב מיוחדת. המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום, והמגזר הפרטי בהיקף של 30%-50%. השלב השלישי - תכנית הרמזור. מעבר לפעילות בהתאם לתוכנית הרמזור בסיום שני השלבים הראשונים.

אגף הכלכלנית הראשית באוצר אומד את הפגיעה הכלכלית בתוצר משבועיים סגר ושבועיים נוספים של "ריסון מהודק" בכ-19-18 מיליארד שקל. על פי ההערכה, כל הארכה של משך זמן הסגר או הריסון המהודק תגדיל את עלות הפגיעה בתוצר.