אלקין עזב את הליכוד והצטרף לסער: "הגיע הזמן למנהיגות חדשה"

שר ההשכלה הגבוהה התפטר מהממשלה ותקף את נתניהו: "הרסת את הליכוד והבאת אליה פולחן אישיות - איני יכול לקרוא להצביע למי שהפסקתי להאמין בו" • בנט: "אתמודד לתפקיד רה"מ כדי להביא שינוי"

זמן צפייה: 08:36

שר ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים זאב אלקין התפטר הערב (רביעי) מהממשלה, עזב את מפלגת הליכוד, והודיע על הצטרפותו למפלגת "תקווה חדשה - אחדות לישראל", בראשות גדעון סער. אלקין תקף בחריפות את נתניהו ובין היתר אמר לו כי "הרסת את הליכוד והבאת אליה פולחן אישיות - איני יכול לקרוא להצביע למי שהפסקתי להאמין בו".

אלקין, שכיהן מטעם הליכוד בכמה משרדים בממשלה, ואף היה יו"ר הסיעה ויו"ר הקואליציה, כבר עזב בעבר את הליכוד לטובת מפלגת קדימה, אך חזר אליה כעבור שלוש שנים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משרד הבריאות: 4 מקרים של המוטציה הבריטית אותרו בישראל

הממשלה דנה בהגבלות; משרד הבריאות דורש: סגר מיום ו' ל-25 ימים

מות נער הגבעות: 4 שהיו ברכב נחקרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות

זאב אלקין
זאב אלקין | צילום: חדשות 13

כאמור, אלקין נשא הערב נאום ובו תקף את נתניהו. "אדוני ראש הממשלה אתה יודע את האמת: אנחנו הולכים לבחירות ההזויות האלה בגלל רצונך להשפיע על בחירת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה ובשביל התקווה שלך לחוק הצרפתי", אמר אלקין.

"אתה הרסת את תנועת הליכוד והבאת לתוכה את אווירת פולחן האישיות, חנופה, פחד להביע ביקורת וחצר ביזנטית. לא מעטים מהשרים וחברי הכנסת של התנועה, שבוודאי ירוצו עכשיו לאולפנים לתקוף אותי בשצף קצף, אומרים בשיחות סגורות אותם דברים עליך שאמרתי כאן, אבל הם מפחדים ממך ומהאווירה שיצרת. אתה ריסקת את הדמוקרטיה התנועתית", הוסיף אלקין.

"אינני יודע אם תקיים כעת פריימריז לרשימה לכנסת, אבל גם אם כן, אין לזה שום משמעות. אתה הרי מצפצף על תוצאות של ההכרעה הדמוקרטית בפריימריז האלה. הקריטריון לקבלת עמדת השפעה הוא כבר מזמן לא השיקול הדמוקרטי עבורך. חברי תנועה בכירים, שנבחרו גבוה ברשימה, נשארו מחוץ למעגל ההשפעה, אלא רק עם הבטחות שלך שהפרת".

דקות ספורות קודם לכן, אלקין הגיש לנתניהו את מכתב ההתפטרות שלו וכתב כי "לצערי, בשנתיים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה, אני מרגיש יותר ויותר שהשיקולים האישיים שלך והגחמות של סביבתך הקרובה תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בתהליך קבלת ההחלטות, שמשמעותם לעיתים קרובות קריטית עבור מדינת ישראל ואזרחיה. כמי שצופה בתהליך המסוכן הזה מקרוב אני מודאג יותר ויותר, והאמון שלי בך ובכנות כוונותיך נסדק יותר ויותר. השיקול האישי מתערבב עם השיקול הלאומי, ואף גובר עליו יותר ויותר".

Capture
גדעון סער

אלקין האשים את נתניהו בכך שגרר את ישראל לבחירות בפעם השלישית, בכך שסירב לוותר על חסינותו כדי שתקום ממשלה וכן הוסיף שיש לו חלק גדול בכך שהכנסת התפזרה אתמול פעם נוספת. "אינני יכול עוד לקרוא לאזרחי ישראל להצביע עבורך ולהיות שקט שתפעל למענם ולא למען האינטרס האישי שלך על חשבונם", תקף אלקין. "אינני יכול לעשות שקר בנפשי ולקרוא לאזרחי המדינה להפקיד את גורלם בידי מישהו שהפסקתי להאמין בו ולסמוך עליו".

בליכוד תקפו את שר ההשכלה הגבוהה בעקבות המהלך: "אלקין דילג מקדימה לליכוד ומהליכוד לגדעון סער רק בגלל שלא הצליח להיכנס לעשירייה הראשונה בליכוד ולא קיבל את הג'וב שרצה. המפלגה של גדעון היא מחנה פליטים ועריקים שנכשלו בבחירות הדמוקרטיות בתוך הליכוד ושלא יכולים להיבחר בהן. למרות מכתב רצוף שקרים, גם אלקין יודע שלגדעון אין ממשלה בלי לפיד והשמאל".

יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב להודעת אלקין וכתב: "הוא יודע היטב שבניגוד לכל מה שנכתב על ידו, נתניהו העמיד תמיד את השיקול הלאומי לפני כל שיקול אחר וכן ששום עניין שנוגע לחסינות האישית של ראש הממשלה לא היה מעולם תנאי במשא ומתן קואליציוני כלשהו. לצערי, דווקא אלקין הוא שמעדיף את השיקול האישי על פני הנאמנות לדרך. במקום לחזק את דרישת הליכוד לשינויים יסודיים במערכת המשפט, הוא תוקף דרישה זו וחובר לאותם אלה שמבקשים להנציח את הליקויים הקשים הקיימים במערכת המשפט ובתהליך המינויים בה".

סער עצמו בירך על הצטרפות אלקין ואמר כי הוא יכהן כסגן יו"ר המפלגה. "אני שמח וגאה על החלטתו של אלקין. זאב חצב במו ידיו, בנחישות ובהתמדה, את דרכו - מעולה חדש מאוקראינה לצמרת הפוליטית והמדינית של ישראל. עושר ידיעותיו וניסיונו כחבר הקבינט המדיני-בטחוני ולפני כן כיו״ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת הם נכס. החלטתו האחרונה מעידה על יושרו, יושרתו ואומץ ליבו".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2312202042' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת בנט' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1608748161/48gw-w_jracx5.png' kid='1_9yrx8vxj' kid='1_9yrx8vxj' duration='379'']

בנט: "אתמודד לתפקיד רה"מ כדי להביא שינוי"

בד בבד, יו"ר ימינה נפתל בנט הודיע הערב כי הוא מתמודד לתפקיד ראש הממשלה. "הגיע הזמן לשינוי. נתניהו עטור זכויות אבל ברגע האמת, בזמן שהיינו צריכים אותו יותר מכול – הוא פשוט לא היה", אמר בנט. "ישראל חייבת מנהיגות חדשה. לכן, הערב אני עומד פה בפניכם אזרחי ישראל ומודיע שאני מתמודד לתפקיד ראש ממשלת ישראל כדי להביא סוף סוף את השינוי".

"הממשלה שנקים תהיה משימתית. היא תתמקד בלהשתלט על הקורונה, לשקם את הפרנסה ולאחד את העם", הוסיף בנט. "אני אזמין לממשלה שלי את כל המפלגות שבעד מדינה יהודית ודמוקרטית, שמוכנות להניח לרגע בצד את המחלוקות".

הליכוד הגיבה לדברי בנט וכתבה כי "בשעה שבנט נותן נאום מבולבל וטרחני בטלוויזיה, נתניהו מוביל את קבינט הקורונה למבצע החיסונים המהיר בעולם וסגרים נחושים, שיביאו את ישראל לצאת ראשונה בעולם מהקורונה. כל ההצעות של בנט נכשלו בעולם, כולל באירופה - שקרסה לסגרים עם אינספור מתים יותר מישראל. רק הניהול של ראש הממשלה הביא את ישראל למקום הראשון בעולם בחיסונים, פעל בנחישות ובמהירות לעצירת המוטציה והציב אותנו באחד המקומות הטובים בעולם בתחלואה ובתמותה".