מתחמי "הצבע וסע" וקלפיות בבתי אבות: נערכים לבחירות בקורונה

יו"ר ועדת הבחירות הציגה בדיון בכנסת את המתווה המתגבש לקיום בחירות ברקע המגפה. לדבריה, אם הפתרונות המוצעים יינקטו - ניתן יהיה לרכז את ההליך ליום אחד בלבד ולצמצם את סכנת ההדבקה

זמן צפייה: 02:49

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס הציגה הבוקר (שלישי) את היערכות הוועדה לקראת האפשרות המסתמנת של הליכה לבחירות בצל הקורונה. עדס הציגה את הצעדים הנדרשים לקיום יום הבוחר, והצהירה כי "עלתה סוגיה אם לקיים יום בחירות אחד או יותר - גיבשנו מספיק פתרונות שאם יינקטו ניתן יהיה לקיים יום בחירות אחד".

"צריך לדלל את העומסים בקלפיות ולייצר אמצעים נוספים כגון פרגוד נוסף בקלפי, הקטנת מספר הבוחרים בקלפיות גדולות", הסבירה עדס בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. עוד סיפרה כי נשקלת האפשרות להקים מתחמי "הצבע וסע". "פניתי לפני כחודש וחצי לכל ראשי הרשויות, וביקשתי למפות לנו את כל המבנים החדשים שלא עשינו בהם שימוש, לצורך מערכת הבחירות. אני קוראת לכל ראשי הרשויות להעביר לנו את כל הנתונים האלה כדי לפזר קצת את הקלפיות", אמרה.

עוד בחדשות 13:

לפיד: "צריך להתאחד מאחורינו – סיימנו לשים את האגו בצד"

היועמ"ש לשר אוחנה: הצג מועמד למפכ"ל עד סוף החודש

אורלי עדס,מנכ''לית ועדת הבחירות
אורלי עדס,מנכ''לית ועדת הבחירות | צילום: חדשות 13

בנוסף, הציעה עדס להציב קלפיות בבתי אבות במטרה להגן על אוכלוסיית המבוגרים. "פניתי ל-350 בתי אבות ודיור מוגן לפני כחודשיים", סיפרה. "ביקשתי מהם פרטים לגבי האפשרות להקים אצלם קלפי, כדי לשמור על אוכלוסיית המבוגרים ולא ולהוציא אותם החוצה למגע עם כל הציבור. אם הצעת החוק של קארין אלהרר אז יהיה מדובר להערכתנו בתוספת של כ-500 קלפיות. גם יהיה נכון לצמצם את צוות הקלפי".

קלפי
קלפי | צילום: רויטרס

"האתר של בחירות בצל קורונה הוא גדול", אמרה עדס. "נעמוד ב-90 יום. לא יותר וגם לא פחות". בתשובה לשאלתו של יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח, "האם ישנם פטנטים שיוכלו להקל על הקשיים, דוגמת דואר וטלפון?", ציינה עדס כי "מבדיקה משווה שערכנו, מדינות רבות דחו את את הבחירות. אלה שקיימו בחירות, לא יצרו מודלים חדשים להצבעה אלא הרחיבו מודלים קיימים: דואר, טלפון, יפוי כוח. זו סוגיה לפוליטיקאים. אם אנחנו בפתחה של מערכת בחירות, זה לא הזמן למהפכות".

הדברים מגיעים ברקע הקרע המחריף בקואליציה, והאפשרות ההולכת וגוברת כי פני ישראל למערכת בחירות נוספת. אתמול, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קרא למחנה המרכז להתאחד מאחורי יש עתיד. לדבריו, "יש מה ללמוד מהימין - ברגע שמריחים בחירות הימין אומר דבר אחד: 'אני רוצה לנצח'. שם הכול בצד. לא מתבכיין, לא מתלונן, הולך לנצח. זה מה שצריך לעשות עכשיו המחנה שלנו. אני שומע את כל הדיבורים על 'לשים בצד את האגו'. אני מודיע מפה - סיימנו לשים בצד את האגו. שאחרים ישימו הפעם בצד את האגו".

בתוך כך, יו"ר כחול לבן בני גנץ נשא דברים בפתח ישיבת הסיעה, ואמר: "אזרחי ישראל צריכים לדעת שאנחנו נמצאים במלחמה בכמה זירות במקביל, בין היתר שמירה על טובת האזרחים גם מפני פוליטיקה לא ראויה שמעדיפה הישרדות אישית מאשר תקציב לנכים ולקשישים".

"בהיעדר תקציב", הזהיר, "ראש הממשלה ימשיך להוביל אותנו לבחירת יקרות רק משום שיקולי גמישות אישיים". גנץ הסביר כי עד שהכנסת תתפזר, כחול לבן "תמשיך להוביל הצעות חוק שיעשו טוב", כלשונו, בין היתר חוק השוויון. "אם נתניהו לא יתעשת ויגרור אותנו לבחירות, אדאג שזה יהיה כמה שיותר זול, מהר ונקי".