ביקורת חריפה על ההמלצה להטיל סגר: "החלטה מנותקת והרסנית"

בנט תקף את המגבלות המחמירות שבהן תדון הממשלה הערב: "למה מחריבים פרנסה של אנשים בצורה כל כך מטופשת? אתם לא נורמלים". ח"כ גדעון סער: "מתקשה למצוא היגיון בהחלטות"

זמן צפייה: 12:55

סגר בסופי השבוע: ביקורת חריפה הגיעה הערב (חמישי) מכל קצוות הקשת הפוליטית באשר להמלצת הממשלה להטיל סגר בסופי השבוע, בשל הזינוק במניין התחלואה בנגיף הקורונה בישראל. "ראשי ממשלת ישראל, השתגעתם?", מסר חבר הכנסת נפתלי בנט, "ההחלטה של קבינט הקורונה להטיל סגר נרחב ממחר בבוקר היא מנותקת, חסרת הגיון והרסנית".

"‏בגלל השליפה המטורללת הזו, בשעה האחרונה בוטלו מאות הזמנות למלונות לסופ"ש הקרוב. נזק נורא, ומיותר", הוסיף השר לשעבר. "גם אם בסוף תשנו את ההחלטה, את הנזק כבר גרמתם למאות בעלי מסעדות ומלונות, מלצרים, מנקי חדרים, בהבל פיכם! מי יפצה אותם? אתם? נו, באמת. למה אתם מחריבים פרנסה של אנשים בצורה כל כך מטופשת?!"

"הנתונים מלמדים אותנו שכשני שליש מההדבקות מתרחשות בבתים, בתוך המשפחה. ‏ובכל זאת אתם גם ברגע זה שולחים 95% מהחולים לדירתם להדביק את המשפחה ואת דיירי הבניין. אתם לא נורמלים. אף אחד בציבור לא מבין את ההיגיון שלכם". בנט סיכם ואמר כי "הציבור כולו בתחושה של נוסעים באוטובוס לקראת מצוק, ושני הנהגים מתקוטטים ביניהם וחדלו לתפקד".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הממשלה תדון: סגר בסופ"שים וסגירת גנים ובתיה"ס של החופש הגדול

חיות: "ההצעה לחקור ניגודי עניינים של שופטים – שפל המדרגה"

אמ"ן: מערך החקירות האפידימיולוגיות בארץ קטן פי 10 מבמערב

הממשלה דנה בהגבלות נוספות
הממשלה דנה בהגבלות נוספות | צילום: חיים צח/לע''מ

מי שעוד הגיב הוא חבר הכנסת גדעון סער, שכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מתקשה למצוא רעיון מסדר הגיוני בהחלטות שיובאו לממשלה הערב. הן יביאו בוודאות להחרפת הפגיעה בכלכלה אך ספק אם ישיגו את התכלית הרצויה. עדיף לקיים עבודת מטה מסודרת ולא להחפז".

כמוהו גם חבר הכנסת עודד פורר, שטען כי "סגירת בתי הספר של החופש הגדול וגני הילדים משמעותה בפועל סגירת המשק". לדבריו, "אין בהחלטה שמץ של היגיון, היא רק תימנע יציאה של בני זוג לעבודה ובפועל תעמיק את הפגיעה בחברה ובכלכלה. עוד עדות לכך שהמשבר היחיד שגדול יותר מהמשבר הכלכלי והבריאותי הוא המשבר הניהולי. מנהלים משבר בשליפות מהמותן. חלם".

יו"ר נעמת חגית פאר קראה לממשלה שלא לסגור את מעונות היום, והסבירה כי ההחלטה היא "אומללה", וכי היא תהווה "מכת מוות למשק ולפרנסה של מאות אלפי הורים. אני קוראת לממשלה שלא לקבל החלטה נטולת כל היגיון כלכלי ובריאותי. המשמעות של סגירת המעונות היא מאות אלפי הורים שבמקום ללכת לעבודה - נשארים בבית עם הפעוטות. כל זאת כאשר עד היום אין שום הוכחה שישנו אחוז הדבקה גבוה במעונות".

גם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס זעם על ההחלטה לבטל את הקייטנות של החופש הגדול, ואמר: "ממשלת ישראל מאבדת את הציבור באובדן העשתונות הזה, על מה ולמה רוצים לסגור את ביה"ס של החופש הגדול כשאחוז התחלואה הוא רק% 0.14? מישהו פה מרמה את הציבור ודוחף בכוח לסגירת המשק – מדובר בהרס טוטלי של המערכת הכלכלית, שלא יהיה ניתן לשקם".

חזרה ללימודים
חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

על פי נתוני השלטון המקומי, מתוך כ-700 אלף ילדים שרשומים בבתי הספר ובגנים של החופש הגדל - רק 895 נדבקו בקורונה, שהם 0.1% מכלל התלמידים. "אנו מתנגדים בתוקף לסגירת הגנים ובתי הספר", מסרו מטעם הנהגת ההורים הארצית. "זהו רעיון פופוליסטי שאינו נשען על נתונים מוכחים. ברור לכל בר-דעת כי סגירת מסגרות הקיץ תוביל לפגיעה כלכלית עצומה במשק ופגיעה אנושה בפרנסתם של כ-600 אלף משפחות".

במקביל, גם ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית קראו לממשלה שלא לסגור את בתי הספר וגני הילדים, ומסרו: "ברור לחלוטין שביטול התוכנית בגני הילדים תוביל בהכרח להשבתת המשק, כאשר ההורים יהיו חייבים להשאר עם ילדיהם בבית. לאחר שבועות מספר שבהם אנחנו מקבלים נתונים ברורים שאין הדבקה של ממש בגני הילדים ושיעורי התחלואה נמוכים, ביטול התוכנית בגני הילדים הוא חסר אחריות ומיותר".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בניסיון למנוע את סגירת חדרי הכושר, רשת "ספייס" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה וביקשה ממנו לבחון מחדש את רצון הממשלה לסגור את המתחמים - וטענה כי מדובר בעניין לא חוקי שמבטל את החלטת ועדת הקורונה. "החלטה זו הוסרה מסדר היום רק לפני שלושה ימים ונקבע כי לא היה בה ממש", כתבה הרשת בפנייה, "ההחלטה לא נתקבלה - אז מה השתנה?"

"רק לפני שלושה ימים הצהיר משרד הבריאות בוועדה כי לא בוצעה כל הדבקה במכוני הכושר. אם יוחלט לסגור את חדרי הכושר", נטען, "זו רמיסה של החלטות הכנסת". ואכן, משום שהחלטה זו התקבלה על ידי הכנסת, היא יכולה להתבטל רק על ידה ולא על ידי הממשלה. לכן, בשלב זה ועד שהכנסת תתכנס בשבוע הבא, חדרי הכושר יישארו פתוחים.

חדר כושר בימי קורונה
חדר כושר בימי קורונה | צילום: רויטרס

כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הערב את השרים לישיבה מיוחדת שבה ידונו במגבלות נוספות במטרה לעצור את התפשטות המגפה. זאת, לאחר דיון הצהריים בהשתתפות שר הביטחון, שר הבריאות, שר האוצר, שר החוץ ושרים נוספים.

בין ההחלטות שיובאו לאישור הממשלה תהיה גם סגר בסופי שבוע, שבמהלכם תתאפשר יציאה מהבתים לצרכים חיוניים בלבד. תותר יציאה מהסגר לחנויות, בתי מרקחת, סיוע לאדם נזקק והעברת קטין בין הורים גרושים.