אמ"ן: מערך החקירות האפידימיולוגיות בארץ קטן פי 10 מבמערב

בעוד מדינות המערב תגברו את הצוותים לטובת בלימת התחלואה, בישראל יש חוקר על כל 300 אלף אזרחים. בחלק מהמדינות בארה"ב פתיחת הסגר הותנתה במספר גבוה של חוקרים. "פוגע בקטיעת שרשרת ההדבקה"

זמן צפייה: 03:36

מנתוני אמ"ן שפורסמו הבוקר (חמישי) עולה תמונה מדאיגה בנוגע למערך החקירות האפידימיולוגיות בארץ לעומת מדינות המערב. בעולם המערבי הונהג תקן של חוקר על אלפי תושבים בודדים, בעוד מערך החקירות האפידמיולוגיות הקיים בישראל כיום קטן פי עשרה, ולפעמים יותר, בהשוואה לעולם המערבי. גם לאחר תגבורו הראשוני המתוכנן - הוא לא יעמוד בקנה המידה האירופאי.

בישראל ישנו כיום יחס של חוקר אחד עבור 300 אלף אזרחים, בעוד במדינות המערב, כאמור, המספר הנהוג הוא חוקר עבור אלפים בודדים של אזרחים. כך בגרמניה לדוגמה, ישנו חוקר עבור 4,000 אזרחים, בניו יורק חוקר עבור 6,200 אזרחים, ובאנגליה - חוקר עבור 2,200 אזרחים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

השרים דנים בהגבלות: כינוס עד 10 אנשים – מסעדות בטייק אווי

מרוץ עולמי: היכן עומד המאמץ הבין-לאומי למצוא חיסון לקורונה?

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

במסמך צוין כי "המספר הקטן של החוקרים מקשה על היכולת להגיע בטווח זמן רלוונטי לחקירות, אם בכלל, דבר הפוגע גם ביכולת לקטוע את שרשרת ההדבקות".

חלק מהמדינות אף התנו את פתיחת הסגר ביחס החוקרים לאזרחים. בניו יורק הוחלט שהתנאי לפתיחת הסגר הוא חוקר לכל 3,333 תושבים, ובאנגליה חוקר על 2,200.

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ ציין כי הוא הורה למערכת הביטחון להיערך לסיוע בהעלאת מספר הבדיקות והחקירות.

בד בבד, בעקבות הזינוק במספר הנדבקים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זו דיון פתע מצומצם בממשלה, שהחל בשעה 11:30. בערב צפויה להתקיים ישיבה של הממשלה, שתאשר את ההחלטות שייקבעו בצוות המצומצם. שר בכיר אמר כי "נידרש לקבל היום החלטות משמעותיות - מהגבלות משמעותיות מאוד ועד אפשרות של כמעט סגר".

משרד הבריאות צפוי לדרוש לאסור התכנסות של יותר מעשרה אנשים, למעט במקומות עבודה, וכן לדרוש מחדש את סגירת חדרי הכושר ובריכות השחייה ולהגביל מסעדות כך שיפעלו במתכונת של "טייק אווי" בלבד. המשרד ידרוש גם סגירה של כל הישיבות, קיום תפילות במרחב פתוח, מעבר של מכללות מקצועיות ללימודים מקוונים וייתכן שאף סגירת חופי הים.