אש בקבינט הקורונה: ללא אכיפה יעילה - אין טעם בעוצר לילי

ממונה הקורונה החדש המליץ בפני השרים על סגר מלא על 6 ערים אדומות וסגר לילי על 10 ערים כתומות. על פי המלצות צוות המומחים, ללא אכיפה יעילה בערים אדומות האסטרטגיה כולה צפויה להיכשל

זמן צפייה: 03:19

קבינט הקורונה התכנס בשעה זו (ראשון). בפני השרים הוצגו המלצות צוות המומחים של ממונה הקורונה החדש, פרוספסור נחמן אש, לפיהן אין לבצע צעדי פתיחה נוספים לפני שיעדי ההדבקה של משרד הבריאות מושגים במלואם. ממונה הקורונה ציין במהלך הדיון כי "עוצר לילי אינו יכול לשמש אמצעי המכשיר ביצוע שלבים נוספים ללא עמידה במדדים".

הפרופסור אש אף המליץ על סגר מלא בשש ערים אדומות וסגר לילי על 10 ערים כתומות. "החתונות הליליות הן מקור הדבקה. צריך לשקול הגדלת קנסות ולתת תמרוץ כספי לעיריות שמגדילות את מספר הבדיקות", אמר ממונה הקורונה החדש. מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן הביע הסתייגות מעוצר לילי, וטען שמהלך כזה "יצריך אלפי שוטרים נוספים - נצטרך תגבור של צה"ל".

מעבר לכך, על פי צוות המומחים, הגבלות דיפרנציאליות לפי יישובים הן מהלך נכון. עם זאת, הצוות הדגיש כי רפיסות האכיפה בערים האדומות תוביל לכישלון המהלך כולו. הצוות המשיך למתוח ביקורת על האכיפה וטען כי ברמה הקיימת אין כל משמעות לעוצר לילי, שאותו ניתן לבחון בערים כתומות ואדומות רק לצד פתרון להגברת האכיפה. מנגד, מל"ל הציגה בקבינט הצעה, לפיה העוצר הלילי יתקיים בכל המדינה ולא רק בערים האדומות - הצעה שלה גורמי המקצוע מתנגדים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בצה"ל מעריכים: הירי לדרום לא היה מכוון – נגרם כתוצאה מהסופה

קורונת החורפנים: שתי הבדיקות הראשונות שבוצעו התגלו כשליליות

התחזקו החשדות נגד ההורים מאשקלון; לתינוק נזק מוחי בלתי הפיך

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

עוד הומלץ לחברי הקבינט לדרוש הקמת מערכת לתיעוד אלקטרוני של הנכנסים לחנויות במרכזים מסחריים כתנאי לפתיחתם. בנושא פתיחת מערכת החינוך מחדש הומלץ לחייב את צוותי ההוראה לעבור בדיקות קורונה כתנאי לחזרה עתידית ללימודים.  כמו כן, יש למקד את המאמץ, הקנסות וההסברה במניעת התקהלויות, ואף להעלות קנסות על התקהלויות ל-30 אלף שקלים.

לפני שהחל הדיון, שר הביטחון בני גנץ הבהיר כי "למרות שאנחנו בתקופה מאתגרת – חייבים להתקדם עם הפתיחה המדודה של המסחר, ולהחזיר את מערכת החינוך לפעולה". לדבריו, הפתרון לכך הוא יחס דיפרנציאלי לפי האזורים. "באזור אדום יהיו הגבלות, ואילו באזור ירוק נוכל לפתוח יותר ויותר", הסביר.

בינתיים, נראה כי ביום שלישי יחודש המסחר הקמעונאי במרכזים הפתוחים, זאת בשל העובדה שמבחינה משפטית קשה לעמוד על ההבדלים שבין מרכזי "ביג", למשל, לבין חנויות הרחוב, וגם משום שבממשלה מעוניינים לרווח מעט את ההצטופפויות שנרשמו בחנויות שכבר אושרה פתיחתן.

השרים, וגם נתניהו, יודעים כי בשלב זה, הצעד הבא בהקלות אינו עומד במדדי התחלואה שנקבעו בקבינט הקורונה, ומקדם ההדבקה כבר עבר את הרף שהציבו, ולכן ככל הנראה לצד פתיחת המסחר תורחב רשימת הערים האדומות באמצעות שינוי הקריטריונים על ידי צוות של משרד הבריאות.

הכנות אחרונות לקראת פתיחת מחלקות הקורונה בבית החולים רמב''ם
מחלקת קורונה בבי''ח רמב''ם | צילום: דובר צה''ל

אם אכן צעד זה יצא אל הפועל, ערים "כתומות בוהקות" יכללו ברשימת הערים האדומות ובהן יחולו הגבלות - אולי עוצר לילה, ובכך ינסו לייצר מעין סימטריה בין פתיחת מרכזי המסחר לבין סגירת הערים האדומות. עם זאת, לא בטוח שמבחינה אפידמיולוגית יש איזון אמיתי בין שני הצעדים, ולכן במשרד הבריאות טרם גיבשו עמדה סופית.