קבינט הקורונה אישר את הגדלת הקנסות למפרי הנחיות - דרעי התנגד

השרים קבעו כי עסק שייפתח בניגוד לחוק, ייקנס בסך עשרת אלפים שקלים. מוסד חינוכי שיפעל או אדם שיקיים אירוע, יסתכנו בקנס בגובה 20 אלף שקלים. אם החרדים יתנגדו בכנסת ייתכן שההצעה תידחה

זמן צפייה: 01:14

קבינט הקורונה אישר היום (שני) את הגדלת הקנסות על מפרי ההנחיות. כך, אם הכנסת תאשר את התיקון לחוק הקורונה, בית עסק שיימצא פתוח בניגוד להנחיות עלול להיקנס בגובה עשרת אלפים שקלים. בנוסף, אדם שיקיים חתונה או אירוע שלא כדין, וכן מוסד חינוך שיפתח את שעריו שלא לפי ההגבלות - עלולים להיקנס בסך 20 אלף שקלים.

שר הפנים אריה דרעי התנגד להצעה. אם ש"ס ויהדות התורה יתנגדו לתיקון לחוק הקורונה במליאת הכנסת ייתכן כי ההצעה לא תעבור. "אני מציע שאם כבר קונסים, מוסדות חינוך צריכים להיות ברמת הקנס הנמוכה", הציע דרעי לחברי הקבינט. "להבדיל ממסיבות ואירועים, שם אוכלים ורוקדים ויש שם מקדם הדבקה לעומת מוסדות חינוך שבהם לומדים בלבד. אין היגיון לקנוס מוסדות חינוך ברמת הקנס הגבוהה ביותר".

בשיחה עם חדשות 13, יועצו של דרעי ברק סרי אמר כי "ש"ס עדיין לא החליטה אם תתנגד להגדלת הקנסות". מנגד, ביהדות התורה כבר הודיעו שלא יתמכו בהצעה, ויו"ר ועדת חוקה יעקב אשר מסר: "משרד הבריאות מנותק מהפרקטיקה ומהחיים. מדובר בהחלטה אומללה שלא תורמת דבר למאבק בתחלואה. השר דרעי היטיב להסביר את הדברים בקבינט וחבל שעמדתו לא התקבלה. אנחנו נתנגד להצעה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טיסן שחדר מעזה אותר בשטח ישראל • תיעוד

יום לאחר החזרה לבתי הספר: 1,315 תלמידים חולי קורונה

גל שני באירופה: איטליה תטיל עוצר לילי ברחבי המדינה

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בהמשך, מפלגת ש"ס הוציאה הודעה רשמית, ומסרה כי: "סיעת ש"ס בדעה כי החינוך הוא ערך עליון. גם מדינות העולם לא סגרו מוסדות חינוך בעת שהטילו סגרים מכיוון שהבינו שחינוך הוא ערך עליון, נפש הילד ועתיד הדור. לצערנו, ממשלת ישראל לא מבינה זאת ואף החליטה להטיל קנסות על מוסדות חינוך".

לטענת המפלגה, הממשלה החליטה להעלות את הקנס למוסדות החינוך כמו זה שיוטל במקרה של אירועים על מנת "להתריס. אנו רואים זאת בחומרה רבה", הוסיפו. "החלטנו להעביר את ההחלטה לנשיא מועצת החכמים, ראש הישיבה הרב שלום כהן, כדי שיורה לחברי הסיעה כיצד להצביע בהצבעות בכנסת".

שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי | צילום: חדשות 13

בשל אי ההסכמות בין הצדדים, השר דודי אמסלם ביקש לדחות את דיון ועדת השרים לענייני חקיקה למחר. לדברי השר, "חשוב מאוד להגיע בעת הזו להסכמה רחבה עד כמה שאפשר, לטובת כל המעורבים בדבר". בינתיים, ראש הממשלה צפוי להיפגש עם נציגי יהדות התורה.

שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי | צילום: רויטרס

במהלך הישיבה דרעי התייחס לסוגיית הקנסות: "התלבטתי מאד מה להגיד בעניין הקנסות. בכל הדוגמאות שהבאתם לקנסות מהעולם באף מקום אין קנס מיוחד על מוסד חינוכי. מדינות אירופה שחזרו לסגר שני לא סגרו את מערכת החינוך. קטגוריה מפורשת של קנס למוסד חינוכי זו טעות נוראית והיא הגבוהה ביותר בסך 20 אלף שקלים. אני חושב שזו טעות לקבוע קטגוריה נפרדת למוסד חינוכי, ואני עוד לא מדבר על גובה הקנס הגבוה. לצערי כשמדברים על מוסד חינוכי מתכוונים אך ורק לתלמודי תורה. אני מבקש שתורידו את הסעיף של המוסד החינוכי כי זה לא מתאים למדינת היהודים ולא מתאים למדינת ישראל. לצערי עלולים להוציא מכאן דברים לא נכונים כאילו בגללי או בגלל לחץ החרדים לא תהיה אכיפה וקנסות. זה לא נכון, זה כמו סכין בלב".

שר הבריאות יולי אדלשטיין קרא להעלות את גובה הקנסות: "אנחנו בצומת ההכרעות. אם נמשיך ביציאה אחראית אז יהיה טוב. ואם לא אז נשחק לידי מכחישי קורונה. קנסות גבוהים מחוייבים להגביר את האכיפה".

שר הכלכלה עמיר פרץ הציע התראה לפני קנס. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי השיב: "הסמכות לתת קנסות היא של פקחים ושוטרים לפי העניין, אין חובת התראה, יש שיקול דעת. בסיטואציה של מוסד פתוח, נראה על פני הדברים פחות רלוונטי לעשות התראה, כי אם מישהו פתח את העסק הוא יודע שאסור. ליצור חובת התראה זה דבר שהוא לא מקובל ולא מתאים. יש גם עניין של עבירה כפולה. יש גם אפשרות לצווי סגירה לעסקים. קיצור זמן בין קנס לשני כדי שיהיה כפל קנס בסיטואציה של בידוד. לא צריך שיחלפו 30 יום כי זה לא רלוונטי. סכומים של 50 אלף שקלים לא נראה נכון ששוטר יטיל על עסק, אז ירדנו ל15 אלף".

פרויקטור הקורונה רוני גמזו
פרויקטור הקורונה רוני גמזו | צילום: לע''מ

כמו כן, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר בדיון כי יש חוסר רצון של הציבור להיבדק וכי מקדם ההדבקה מתקרב ל-1. "אנחנו נמצאים בכמות בדיקות הולכת ויורדת, זו מלחמה מתמשכת, הבדיקות חופשיות, עדיין נמצאים במצב של אי-רצון ללכת ולהבדק", אמר. "בסקרי הגננות והסקרים האחרים אנחנו מגיעים לאחוזים של חצי אחוז ואחוז. (90 אלף / 45 אלף)".

ראש המטה לביטחון לאומי מאיר שבת התייחס גם הוא לבדיקות הקורונה. "מספר הבדיקות עדיין נמוך לצערנו", אמר. "נתון מדאיג – האזורים האדומים ועלייה בתחלואה במגזר הערבי. שמדברים על מה לעשות – לפתוח לאט ובזהירות".

ד"ר יורם חמו ממכון גרטנר אמר: "אנחנו לא מגיעים היום למנוע יותר מ-20% בקטיעת שרשראות. מה אנחנו לא מצליחים טוב? להגיע למגעים. ל-30% מהחולים אנחנו מגיעים ביוזמתנו, השאר מגיעים לבד. מגע שהגענו אליו, מגיעים מהר ומונעים הדבקות. סקר כללי מצוין למודיעין אבל צריך להגיע למגעים".

המשטרה אוכפת סגר קורונה | צילום: משטרה

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי הסבירה: "הבדיקות השגרתיות של אנשים זה פחות יעזור בקטיעת שרשראות. אנחנו מסתכלים בצורה פרו אקטיבית איך לעשות מדיניות דיגום שעוזרת. ומאבחנים מאומתים וממשיכים בטור. אנחנו רוצים להסתכל על דרכים של חשיבה מחוץ לקופסה. איך אפשר לעשות דיגום יותר נרחב מזה. אם פעם הרוב היו הולכים לבידוד וחלק לדיגום, היום אנחנו שולחים את כולם לדיגום. אנחנו נציג את הפיילוטים בנושא. הכל דורש שיתוף פעולה, וזה קשה כי האנשים מכניסים את הקרובים שלהם לבידוד. יעזור קיצור משך הבידוד בהינתן 2 בדיקות. כרגע מסכמים את כל הפרטים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין
שר הבריאות יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13
בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע
בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע | צילום: Shutterstock

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לנוכחים: "בסוף אני רוצה שנבין שניתוח נתונים חסר ערך בפני עצמו הוא רק אל מול מדיניות והחלטות. בסוף תסבירו לי את המסקנות שלהם, אנחנו יכולים לתמוך בהם לחפור בהם. עשיתם את הניתוח, אוקיי, מה ההצעות שאתם נותנים לנו? אני רוצה לדעת, אם אתם מתקרבים לאיזו שורה תחתונה כי המצב פה משתנה".

כזכור, אתמול אישרה הממשלה את טיוטת חוק "סמכויות מיוחדות - קנסות", שנועד להגדיל את סכום הדוח שניתן בגין הפרת הנחיות הקורונה. עם זאת, הוחלט כי קבינט הקורונה ידון בהצעה טרם העברתה לוועדת השרים לחקיקה. מטעם יהדות התורה נמסר כי הסיעה תצביעה נגד החוק.