ברקע המתיחות עם סין: טראמפ הכריז על מצב חירום בתחום התקשורת

נשיא ארה"ב אסר על עסקים אמריקניים לסחור עם חברות העלולות להוות סכנה לביטחון הלאומי. טראמפ לא ציין גוף ספציפי, אך במדינה מעריכים שהצו נחתם כצעד נגד ענקית הטכנולוגיה הסינית "וואווי"

נשיא ארהב טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם הלילה (חמישי) על צו נשיאותי המכריז על מצב חירום בתחום התקשורת בארצות הברית. בצו, העניק הנשיא טראמפ את הכוח למזכיר המסחר במדינה לאסור על חברות אמריקניות לסחור עם חברות העלולות להוות "סכנה לביטחון הלאומי".

הנשיא האמריקני כתב שמטרת הצו היא להגן על חברות לא ציין בהצהרה גופים ספצייפים. עם זאת, בארה"ב מעריכים כי מדובר בצעד נגד ענקית הטכנולוגיה הסינית "וואווי", שמספקת ציוד עם חלק גדול מחברות התקשורת במדינה.

הבית הלבן הצהיר כי מטרתו של הנשיא היא "להגן על ארצות הברית מפני יריבים זרים, שהפגיעה שלהם בתשתיות ובשירותים הקשורים לטכנולוגיות מידע גדלה". אג'יט פאי, יו"ר ועדת התקשורת הפדרלית במדינה, בירך על המהלך ואמר כי "מדובר בצעד משמעותי בדרך להבטחת הרשת האמריקנית".

לעוד כתבות בנושא:

מלחמת הסחר ממשיכה: סין תעלה מכסים על סחורה אמריקנית

מלחמת הסחר מחריפה: טראמפ העלה את המכס על סחורות מסין

דיווח: ה-CIA האשים את וואווי בקבלת מימון ממשרד הביטחון הסיני

ענקית הטכנולוגיה וואווי
ענקית הטכנולוגיה וואווי | צילום: יחסי ציבור

כזכור, ביום שני הודיעה סין כי החל מהראשון ביוני היא תעלה את המכסים על סחורה אמריקנית בשווי של 60 מיליארד דולר. זאת, בתגובה להעלאת המכסים על סחורות מיובאות לארצות הברית מסין, שנכנסה לתוקפה ביום שישי, בהתאם לאיום מצד הנשיא טראמפ, על רקע הקשיים בגיבוש הסכם סחר חדש. בעקבות מלחמת הסחר, בוול סטריט ירד מדד הדאו ג'ונס באותו יום בכ-2.25% ומדד הנאסד"ק בכ-3%.

במקביל, מחלקת המסחר האמריקנית הוסיפה שש חברות טכנולוגיה סיניות לרשימת הארגונים שאסור לייצא אליהם טכנולוגיות אמריקניות רגישות. כמו כן, נוספו גם חמש חברות שבסיסן באיחוד האמירויות וחברה פקיסטנית אחת.

נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג
נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג | צילום: רויטרס

מוקדם יותר באותו יום, טראמפ הזהיר את בייג'ינג שלא להגיב להעלאת המכסים על סחורות שמיובאות לארצות הברית מסין כדי לא לדרדר את המצב, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "סין תפגע בעצמה מאוד אם לא תנהל קשרי מסחר עם ארצות הברית". את הדברים כתב לאחר שדובר משרד החוץ הסיני הודיע הבוקר כי ארצו לא תיכנע ללחץ זר על כלכלתה.

טראמפ אף צייץ כי "העלאת המכסים יכולה להימנע אם יצרנים יעבירו את הייצור מסין למדינות אחרות. אני אומר לנשיא שי ג'ינפינג ולכל בני הברית של סין כי אם לא תהיה עסקה סין תיפגע בצורה קשה מאוד וחברות יאולצו לעזוב אותה. יקר מדי לקנות בסין, הייתה לכם עסקה מצוינת שכמעט הושלמה, אך נסוגתם ממנה".