דיווח: ה-CIA האשים את וואווי בקבלת מימון ממשרד הביטחון הסיני

ב"טיימס" דווח כי גוף המודיעין האמריקני טוען כי ענקית הטכנולוגיה ממומנת ע"י גורמים צבאיים סיניים. הפרסום מגיע ברקע המתיחות המסחרית בין וושינגטון לבייג'ינג ובצל החקירה נגד החברה

ענקית הטכנולוגיה וואווי
ענקית הטכנולוגיה וואווי | צילום: יחסי ציבור

ה-CIA, גוף המודיעין האמריקני, האשים את ענקית הטכנולוגיה "וואווי" בכך שהיא ממומנת ע"י משרד הביטחון הסיני – כך פורסם הלילה (שבת) בעיתון "טיימס" הבריטי. על פי הדיווח, הטענות נגד החברה נוגעות לקבלת מימון מהוועדה לביטחון לאומי בסין, מהצבא הסיני ומרשות המודיעין הממלכתית במדינה האסיאתית.

מהדיווח עולה כי מוקדם יותר השנה ה-CIA שיתף את המידע נגד החברה בקרב סוכנויות המודיעין של ארבע מדינות מערביות נוספות: בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.

ב"וואווי" דחו את הטענות שפורסמו באתר. בתגובה ל"טיימס" נמסר "וואווי אינה מגיבה לטענות לא מבוססות המגובות באפס עדויות ממקורות אנונימיים". ב-CIA ובסוכנויות הביטחון בסין סירבו להגיב לידיעה.

כתבות נוספות בחדשות 13:

עזה, רצח לא מפוענח - ועכברת: עשר המכות של כתבי חדשות 13

חשד לפשע שנאה בערב החג: הוצת מחסן בישיבה הגדולה ביותר ברוסיה

מתקפל – ונשבר: הביקורות קוטלות את הסלולרי החדש של סמסונג

מנג וואנז'ו
מנג וואנז'ו | צילום: גטי אימג'ס

הדיווח מגיע בעת שבה קיימת מתיחות מסחרית בין וושינגטון לבייג'ינג לנוכח החשש כי הציוד של "וואווי" יכול לשמש כאמצעי ריגול. הרשויות בארה"ב אף החלו בחקירת גורמים בחברה בחשד להפרות מסוג זה.

לפני כחודשיים וחצי הגיש משרד החוץ האמריקני כתבי אישום נגד "וואווי", בגין הפרת הסנקציות שהוטלו על איראן, והטעיית בנקים בנוגע לעסקי החברה. על פי התביעה בארצות הברית, הוגש כתב אישום נוסף ונפרד נגד החברה בגין גניבת סודות מסחריים מחברת T-Mobile האמריקנית. מאז התביעה פועלת להסגרתה של מנג וונזו, סמנכ"לית הכספים של החברה ובתו של המנכ"ל, שנעצרה בדצמבר בקנדה.

על פי כתב האישום, "וואווי" השתמשה בחברת קש בהונג קונג, על מנת לעקוף את הסנקציות ולקיים סחר עם איראן. משרד המשפטים האמריקני מסר אז כי מנג עצמה מואשמת במסירת מידע כוזב לבנקים אמריקנים, לאחר שדיווחה כי אין קשר בין "וואווי" לחברת הקש בהונג קונג.