אחרי 10 שנות נתק: בוליביה הודיעה על חידוש היחסים עם ישראל

בעקבות התפטרותו ויציאתו לגלות של הנשיא הקודם, אוו מוראלס, שרת החוץ של הממשלה הזמנית הכריזה כי היחסים בין המדינות, שנותקו במחאה על "עופרת יצוקה", יחודשו. שר החוץ כץ: "מברך על הצעד"

זמן צפייה: 00:59

קארן לונגריק, שרת החוץ של בוליביה, הודיעה היום (חמישי) כי מדינתה תחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, שנותקו בשנת 2009, לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. ההתפתחות מגיעה לאחר שנכתה על הנשיא הקודם, אוו מוראלס, לגלות מהמדינה, והוקמה ממשלת מעבר.

שר החוץ ישראל כץ התייחס להחלטה: "מברך על הודעת ממשלת בוליביה על כוונתה לחדש את היחסים עם מדינת ישראל, דבר שיתרום לחיזוק יחסי החוץ של מדינת ישראל ומעמדה בעולם. משרד החוץ פעל במשך תקופה ארוכה כדי לקדם את חידוש היחסים באופן ישיר וגם באמצעות נשיא ברזיל ושר החוץ הברזילאי עימו שוחחתי לאחרונה בנושא בועידת האו"ם בניו יורק.  הסתלקותו של הנשיא העוין לישראל מוראלס, והחלפתו בממשל ידידותי לישראל, מאפשרת את הבשלת המהלך".

עוד בחדשות 13:

24 הרוגים בהפגנות נגד השחיתות בעיראק: "איראן החוצה"

"הייל היטלר": סרטון אנטישמי שהכינו תלמידים מסעיר את ארגנטינה

סופו של עידן? "המלכה אליזבת צפויה לפרוש בעוד שנה וחצי"

נשיא בוליביה
נשיא בוליביה | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים וחצי הודיע מוראלס על התפטרותו - זמן קצר לאחר שכמה משרי ממשלתו הודיעו גם על פרישה. הודעת ההתפטרות הגיעה לאחר שראש הצבא הבוליביאני קרא למוראלס להתפטר, על רקע המהומות שפרצו במדינה, לאחר שהגיעו תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות בסוף החודש שעבר. נוסף לכך, המשטרה המקומית עצרה את האחראים בוועדת הבחירות שאמרו שמורלס ניצח, בחשד למעורבות בזיוף הבחירות.

על פי התוצאות, מוראלס, המכהן בתפקיד מאז 2006, ניצח את יריבו קרלוס מסה כבר בסיבוב הראשון והיה אמור להשאר בתפקיד עד 2025. מתנגדי הנשיא טענו כי מוראלס עיוות את התוצאות. לאחר מכן, המון זועם הצית את משרדי הבחירות באזורי סוקרה וטריחה, ובבירה לה פז ומפגינים התעמתו עם שוטרים.

הפגנות בבוליביה
הפגנות בבוליביה | צילום: רויטרס

לאחר הודעת ההתפטרות, ג'נין אנייז, מחוקקת מהאופוזיציה, הכריזה על עצמה כנשיאה הזמנית של המדינה. אנייז ציינה כי לפי חוקת המדינה היא הבאה בתור לכהן והבטיחה לערוך בקרוב בחירות לנשיאות. מינויה נתמך על ידי בית המשפט החוקתי הבוליביאני. במפלגתו של הנשיא היוצא החרימו את ההצבעה על מינויה.

בישיבת הפרלמנט שבה הוחלט כי הנשיאות תעבור באופן זמני לאנייז, הכריזה המחוקקת כי "בשל היעדרות הנשיא וסגנו, ומתוקף תפקידי כנשיאת לשכת הסנאטורים, אני נוטלת על עצמי את התפקיד באופן מיידי, כפי שמצויין בהסדר החוקתי". דבריה של אנייז זכו לתשואות ממחוקקי האופוזיציה.

מחוקקים ממפלגתו של מוראלס החרימו את ישיבת הפרלמנט שבה מונתה לתפקיד, והנשיא הקודם כינה בטוויטר את מינויה "ניסיון ההפיכה המרושע בהיסטוריה". מוראלס, שנמלט למקסיקו, ביקש מקלט במדינה כי לטענתו, חייו מצויים בסכנה.

כאמור, היחסים בין בוליביה לישראל נותקו לאחר מבצע עופרת יצוקה - "בעקבות הפגיעה החמורה בחיי אדם", לדברי מוראלס. ביולי 2014 הגדיר הנשיא את ישראל מדינת טרור, בעקבות פעילות צה"ל במבצע צוק איתן.