"אם הליגה הערבית לא תשנה גישה - גורל העם הפלסטיני לא ישתנה"

בכיר האמריקני תקף את החלטת הליגה לא לתמוך בתוכנית השלום של טראמפ בשיחה עם חדשות 13: "החלטות קודמות לא הביאו להתקדמות". אבו מאזן בדיון: "רוב העולים מרוסיה אינם יהודים"; נתניהו תקף

זמן צפייה: 01:12

בכיר בממשל האמריקני התייחס היום (שבת) להחלטת הליגה הערבית לדחות את תוכנית השלום של טראמפ ואמר לחדשות 13 כי "אם הליגה הערבית לא תנסה גישה אחרת - הגורל של העם הפלסטיני לא ישתנה", והוסיף כי "החלטות קודמות של הליגה הערבית הרגיעו את ההנהגה הפלסטינית - אבל לא הובילו לשלום או להתקדמות"

"ארה"ב מעריכה את ההצהרות החיוביות של מדינות ערביות רבות על חזון הנשיא טראמפ במהלך כינוס הליגה הערבית היום בקהיר", המשיך, "רק על ידי נכונות לנסות גישה חדשה נצליח להביא לפריצת דרך בסכסוך שהשאיר את העם הפלסטיני לסבול במשך עשרות שנים".

לכתבות נוספות בנושא >>

הליגה הערבית דחתה את תוכנית השלום של טראמפ: "לא נשתף פעולה"

"לא לעסקת המאה": הפגנות בצפון הארץ וברצועה נגד תוכנית טראמפ

ארדואן תקף את מדינות ערב שלא התנגדו לתוכנית המאה: "בוגדות"

אבו מאזן ושרי החוץ של מדינות ערב בכינוס הליגה הערבית בקהיר | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאם בקהיר מול שרי חוץ ממדינות ערב בליגה הערבית, ושב לגנות את תוכנית המאה שהציג הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בתום הנאומים, שרי החוץ של הליגה הערבית דחו פה אחד את תוכנית השלום של טראמפ: "לא נשתף פעולה עם הממשל האמריקני בביצוע תוכנית השלום. קוראים לקהילייה הבין-לאומית לעצור כל פעילות ישראלית לכפות מציאות על הקרקע".

"לפי התוכנית, ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל", אמר יו"ר הרשות. "וגם באל-אקצא תהיה חלוקה של זמנים לתפילה. על אל-אקצא כתבו 'הר הבית'. כלומר יום אחד הם (היהודים) יתפללו שם ויום אחד אנחנו". "רוב העולים מרוסיה אינם יהודים", טען עבאס. "הם שילמו כסף כדי שיגידו שהם יהודים. אפילו בקרב יוצאי אתיופיה אחוז היהודים הוא נמוך, והם רוצים שאכיר במדינה יהודית".

"הצהרת בלפור הייתה הצהרה אמריקנית בריטית, היה תיאום מלא ביניהן", אמר הנשיא הפלסטיני בהתייחס לימיה הראשונים של התנועה הציונית. "בהצהרה נאמר כי יש להקים בית לאומי ליהודים בפלסטין". ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנושא, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "כנראה שאבו מאזן עדיין לא שמע על שבטי ישראל - עולי אתיופיה ומדינות חבר העמים, יהודים מבטן ומלידה שחלמו בגולה במשך דורות על שיבת ציון וזכו להגשים את חלומם

יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס גם הוא לדבריו של יו"ר הרשות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אבו מאזן שוב לא מפספס הזדמנות לסרבנות. הגיע הזמן שיתחיל לעבוד עבור דור העתיד והשלום במקום להיתקע בעבר ולמנוע מהאזור כולו עתיד של תקווה. הבורות והזלזול כלפי אחינו העולים מברית המועצות לשעבר ואתיופיה שהם חלק בלתי נפרד מהעם היהודי-מבישים. ככה לא בונים שלום".


מוקדם יותר נפגש עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי. כמו כן, שר החוץ הפלסטיני ציין כי אבו מאזן יציג במועצת הביטחון של האו"ם בהמשך החודש תוכנית שלום חלופית - במקום תוכנית טראמפ.

"הודענו לישראלים ולאמריקנים כי ישראל ביטלה ההסכמים בעצם", אמר. "אנו מודיעים לכם כי לא יהיה כל קשר עם ישראל וארה"ב, כולל היחסים הביטחוניים. עליכם הישראלים לשאת באחריות ככוח כובש". עם זאת, הדגיש כי הפלסטינים עדיין מאמינים ביוזמת השלום של הליגה הערבית.

אבו מאזן בכינוס הליגה הערבית | צילום: רויטרס

"הופתענו מהכרזת טראמפ על תוכנית השלום", סיפר אבו מאזן. "האמריקנים התקשרו ואמרו כי טראמפ רוצה לשלוח לי את העסקה כדי שאקרא אותה, וסירבתי. ניסו לחבר אותי אליו בטלפון כמה פעמים, וסירבתי. סירבתי לקבל כל מסר מטראמפ כי הבנתי שהוא יעוות את דבריי".

"נפגשתי ארבע פעמים עם טראמפ, הוא שיבח את דבריי בפגישות איתו", המשיך אבו מאזן. "בניו יורק נועדנו ושאלתי אותו מה דעתו על פתרון שתי המדינות. הוא אמר שהוא מסכים לו. שאלתי אותו מה דעתו על גבולות 1967 והוא אמר שהוא מסכים להם. הרגשתי כאילו תוך חצי שעה נוכל לפתור את הסוגיה הפלסטינית".

"טראמפ אמר לי 'אתה איש שלום, נוכל לעשות שלום", הוסיף. "אבל ללא התראה מוקדמת הוא סגר את משרדנו בוושינגטון, הכיר בירושלים בירת ישראל, הפסיק את הסיוע לנו ואת הסיוע לאונר"א, וגם הודיע כי הוא מעביר את השגרירות הישראלית לירושלים".

Arab League's Foreign Ministers Meet In Cairo
מזכ''ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט

"נתניהו לא רוצה שלום ואינו מאמין בשלום", אמר עבאס בנאומו. "מה שנכתב באוסלו זה ש-92% מפלסטין שלנו, ועל השאר ננהל משא ומתן גם על הפליטים ועוד. עוד נכתב שתוך חמש שנים נגיע לפתרון קבע. רבין נרצח והכול נגמר. מי שהתנגדו לאוסלו הם נתניהו ואהוד ברק". אבו מאזן התייחס גם למשא ומתן לשלום שניהל עם אהוד אולמרט בשנת 2008: "עם אולמרט השגנו התקדמות, אבל יום אחד שהייתי בדרכי לפגישה איתו אמרו לי 'תחזור, הוא הולך לכלא'".

"אזור המשולש הוא שטח כבוש? הם רוצים לתת לנו את זה, למה? כי טראמפ אינו מבין דבר על התוכנית הזו", אמר. "יש לידו שלושה אנשים, פרידמן והילד הזה קושנר וגרינבלט. הם העבירו לו את עמדות נתניהו". אבו מאזן התעקש כי הוא דוחה את היוזמה: "אני דוחה את התוכנית על הסף. לא ארשם בהיסטוריה כמי שמכר את ירושלים".