הליגה הערבית דחתה את תוכנית השלום של טראמפ: "לא נשתף פעולה"

אבו מאזן נאם בפני הליגה הערבית בקהיר: "ננתק הקשר עם ישראל - כולל היחסים הביטחוניים. על ישראל לשאת באחריות ככוח כובש". שר החוץ הפלסטיני: "אבו מאזן יציג באו"ם תוכנית שלום חלופית"

זמן צפייה: 01:12

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאם היום (שבת) בקהיר מול שרי חוץ ממדינות ערב בליגה הערבית, ושב לגנות את תוכנית המאה שהציג הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בתום הנאומים, שרי החוץ של הליגה הערבית דחו פה אחד את תוכנית השלום של טראמפ: "לא נשתף פעולה עם הממשל האמריקני בביצוע תוכנית השלום. קוראים לקהילייה הבין-לאומית לעצור כל פעילות ישראלית לכפות מציאות על הקרקע".

מוקדם יותר נפגש עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי. כמו כן, שר החוץ הפלסטיני ציין כי אבו מאזן יציג במועצת הביטחון של האו"ם בהמשך החודש תוכנית שלום חלופית - במקום תוכנית טראמפ.

"הודענו לישראלים ולאמריקנים כי ישראל ביטלה ההסכמים בעצם", אמר. "אנו מודיעים לכם כי לא יהיה כל קשר עם ישראל וארה"ב, כולל היחסים הביטחוניים. עליכם הישראלים לשאת באחריות ככוח כובש". עם זאת, הדגיש כי הפלסטינים עדיין מאמינים ביוזמת השלום של הליגה הערבית.

"הופתענו מהכרזת טראמפ על תוכנית השלום", סיפר אבו מאזן. "האמריקנים התקשרו ואמרו כי טראמפ רוצה לשלוח לי את העסקה כדי שאקרא אותה, וסירבתי. ניסו לחבר אותי אליו בטלפון כמה פעמים, וסירבתי. סירבתי לקבל כל מסר מטראמפ כי הבנתי שהוא יעוות את דבריי".

אבו מאזן בכינוס הליגה הערבית | צילום: רויטרס

"נפגשתי ארבע פעמים עם טראמפ, הוא שיבח את דבריי בפגישות איתו", המשיך אבו מאזן. "בניו יורק נועדנו ושאלתי אותו מה דעתו על פתרון שתי המדינות. הוא אמר שהוא מסכים לו. שאלתי אותו מה דעתו על גבולות 1967 והוא אמר שהוא מסכים להם. הרגשתי כאילו תוך חצי שעה נוכל לפתור את הסוגיה הפלסטינית".

"טראמפ אמר לי 'אתה איש שלום, נוכל לעשות שלום", הוסיף. "אבל ללא התראה מוקדמת הוא סגר את משרדנו בוושינגטון, הכיר בירושלים בירת ישראל, הפסיק את הסיוע לנו ואת הסיוע לאונר"א, וגם הודיע כי הוא מעביר את השגרירות הישראלית לירושלים".

אבו מאזן ושרי החוץ של מדינות ערב בכינוס הליגה הערבית בקהיר | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-20211322' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה נגד תוכנית המאה בבאקה אל-גרבייה' kid='1_sljikjds' duration='35']

"נתניהו לא רוצה שלום ואינו מאמין בשלום", אמר עבאס בנאומו. "מה שנכתב באוסלו זה ש-92% מפלסטין שלנו, ועל השאר ננהל משא ומתן גם על הפליטים ועוד. עוד נכתב שתוך חמש שנים נגיע לפתרון קבע. רבין נרצח והכול נגמר. מי שהתנגדו לאוסלו הם נתניהו ואהוד ברק". אבו מאזן התייחס גם למשא ומתן לשלום שניהל עם אהוד אולמרט בשנת 2008: "עם אולמרט השגנו התקדמות, אבל יום אחד שהייתי בדרכי לפגישה איתו אמרו לי 'תחזור, הוא הולך לכלא'".

שר החוץ של מצרים אחמד אבו אל-רייט באו''ם
מזכ''ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט, בנאומו באו''ם בתקופתו כשר החוץ המצרי | צילום: רויטרס
מזכ''ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט | צילום: רויטרס

"אזור המשולש הוא שטח כבוש? הם רוצים לתת לנו את זה, למה? כי טראמפ אינו מבין דבר על התוכנית הזו", אמר. "יש לידו שלושה אנשים, פרידמן והילד הזה קושנר וגרינבלט. הם העבירו לו את עמדות נתניהו". אבו מאזן התעקש כי הוא דוחה את היוזמה: "אני דוחה את התוכנית על הסף. לא ארשם בהיסטוריה כמי שמכר את ירושלים".

"לפי התוכנית, ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל", אמר. "וגם באל-אקצא תהיה חלוקה של זמנים לתפילה. על אל-אקצא כתבו 'הר הבית'. כלומר יום אחד הם (היהודים) יתפללו שם ויום אחד אנחנו".

"רוב העולים מרוסיה אינם יהודים", טען עבאס. "הם שילמו כסף כדי שיגידו שהם יהודים. אפילו בקרב יוצאי אתיופיה אחוז היהודים הוא נמוך, והם רוצים שאכיר במדינה יהודית".

"הצהרת בלפור הייתה הצהרה אמריקנית בריטית, היה תיאום מלא ביניהן", אמר הנשיא הפלסטיני בהתייחס לימיה הראשונים של התנועה הציונית. "בהצהרה נאמר כי יש להקים בית לאומי ליהודים בפלסטין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב  התייחס לדבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנושא, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "כנראה שאבו מאזן עדיין לא שמע על שבטי ישראל - עולי אתיופיה ומדינות חבר העמים, יהודים מבטן ומלידה שחלמו בגולה במשך דורות על שיבת ציון וזכו להגשים את חלומם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, נאם גם הוא בקהיר והתייחס גם הוא לתוכנית המאה: "תוכנית השלום האמריקנית מאכזבת. פלסטין אינה סוגיית הפלסטינים לבדם, זו סוגיה של הערבים. היום אנו נפגשים כדי להזדהות עם הפלסטינים. עלינו לגבש עמדה פלסטינית מאוחדת מול תוכנית טראמפ".

שר החוץ של לבנון התייחס גם הוא לפרסום תוכנית המאה: "לבנון מעריכה כל הצעת שלום המחוייבת להחלטות האו"ם ולחזון השלום".

שר החוץ של ירדן בליגה הערבית יצא נגד האפשרות של סיפוח: "לכל צעד ישראלי חד צדדי שינסה לקבוע עובדות בשטח יהיו השלכות הרסניות".

שר החוץ הסעודי אמר: "הסוגיה הפלסטינית היא הסוגיה המרכזית עבור סעודיה. אנחנו תומכים בהקמת מדינה פלסטינית בקווי 1967 שבירתה מזרח ירושלים על בסיס יוזמת השלום הערבית. סעודיה מדגישה שהיא עומדת לצד הפלסטינים ותומכת בעמדתם ובהחלטותיהם".

שר החוץ המצרי, סאמח שכרי אמר: "אנו מדגישים את עמדתנו הקבועה לצד אחינו הפלסטינים".

השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות, אנוואר גרגאש, בכינוס הליגה הערבית: "יש לחדש את המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים. אנו מברכים על מאמצי ממשל טראמפ לחדש את תהליך השלום ואנו רואים בחזון טראמפ לא כפתרון לסכסוך, כיוון שזה יוכל להיקבע רק על ידי הצדדים. קוראים לפלסטינים לקבל החלטות קשות".

שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי, אמר בפני הליגה הערבית: "תומכים בפלסטינים ובשאיפתם למדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים. ללא זה לא יהיה שלום. תכנית טראמפ כוללת רעיונות שניתן להשתמש בהם והיא גם בסיס לשינויים. ארה"ב ביקשה ממדינות ערב לתת הזדמנות לתכנית טראמפ והליגה הערבית. צריכה להבהיר לאמריקנים שאנחנו מצפים להתחשב בעמדת הפלסטינים".

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

שר החוץ התוניסאי התייחס גם הוא לתוכנית המאה: "הסוגיה הפלסטינית היא סוגייתנו המרכזית. תוניס תומכת בהקמת מדינה פלסטין עצמאית בקווי 67' שבירתה ירושלים המזרחית. על תהליך המשא ומתן בין הפלסטינים לישראלים להתחדש על בסיס ההחלטות הבין-לאומיות".

סגן שר החוץ של מרוקו הביע תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית על קווי 1967 שבירתה מזרח ירושלים, אך בירך על מאמצי הממשל האמריקני לחדש את תהליך השלום ועל הצגת תוכנית השלום של טראמפ. "אנחנו לומדים את פרטי התכנית ברצינות", אמר וקרא לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים.

שר החוץ הקטרי אמר כי עמדתם "קבועה על בסיס ההחלטות הבינלאומית המכירות בפתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67' וירושלים בירתה המזרחית".

כאמור, אבו מאזן נועד עם א-סיסי טרם הנאומים מול הליגה הערבית. לפי דיווחים, הנשיא המצרי אמר לעמיתו הפלסטיני: "אין חלופה למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. מצרים תומכת בפתרון הסוגיה הפלסטינית בהתאם לחוקיות הבין-לאומית".

הפגנות נגד תוכנית המאה ברחבי הארץ

כ-400 איש הפגינו בבאקה אל-גארביה נגד תוכנית המאה , בהשתתפות חברי הכנסת מהרשימה המשותפת ופעילי שמאל. גלעד מוריין, ישראלי-יהודי שהגיע להפגין, אמר לחדשות 13: "התוכנית הזו לא תקרה, אינשאללה היא תלך לפח הזבל של ההיסטוריה. העתיד שלנו פה משותף, יהודים וערבים ביחד. לא לשלוח אנשים להיות אזרחים של מדינה אחרת. העתיד שלנו פה, אף אחד לא הולך לשום מקום, וצריך להתגבר ולהיפגש ולעבוד ביחד".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-20211356' autoplay='0' credit='' desc='ישראלי-יהודי שהגיע להפגנה נגד תוכנית המאה' kid='1_zj0wvxt2' duration='38']

ח"כ יוסף ג'בארין, שהשתתף בהפגנה, אמר: "רעיון הטרנספר היה פעם שולי והזוי, אבל לאחרונה הוא אומץ בידי הזרם המרכזי של הימין הישראלי והאמריקני. יחד עם אלפים רבים אנו מפגינים היום נגד יוזמות מסוכנות של סיפוח, אפרטהייד וטרנספר. כל כוחות השלום והדמוקרטיה, בארץ ובעולם, צריכים להיאבק איתנו נגד תכנית טראמפ ונגד ממשלת הימין הקיצוני. נמשיך להיאבק למען שוויון מלא - לאומי ואזרחי. אנו גאים בזהות הפלסטינית, ולא נרשה לסחר-מכר במעמדנו כאזרחים שיושבים על אדמותיהם מימים ימימה".

אתמול הפגינו כ-30 מתושבי אום אל-פחם בצומת העיר בכביש 65 נגד התוכנית האמריקנית, אשר במסגרתה ייתכן והאזור יסופח למדינה הפלסטינית העתידית, וקראו: "לא לתוכנית המאה". נוסף לכך, מפגינים חסמו את כביש 85 בצומת דיר אל-אסד. תושבי כפר יאסיף הפגינו גם כן נגד התוכנית, במהלכה הניפו דגלי פלסטין וקראו לאיחוד העם הפלסטיני. כמו כן, כ-50 פלסטינים הפגינו סמוך לוורד יריחו, ובמקום התפתחו הפרות סדר. כוחות הביטחון הוזעקו למקום, וחייל נפצע קל מאבן שנזרקה לעברו.