ארדואן תקף את מדינות ערב שלא התנגדו לתוכנית המאה: "בוגדות"

ברקע המחלוקת בעולם הערבי בנוגע לעסקת טראמפ, נשיא טורקיה יצא נגד בחריפות את המדינות המוסלמיות שהביעו תמיכה בתוכנית. המלך עבדאללה שוחח עם אבו מאזן: "עומדים לצד הפלסטינים"

ארדואן וטראמפ
ארדואן וטראמפ | צילום: רויטרס

תוכנית המאה: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף היום (שישי) את מדינות ערב שלא התנגדו לתוכנית השלום האמריקנית ואמר כי "מדינות ערב שתומכות בהסכם בוגדות בירושלים, בוגדות באנשים שלהן ובוגדות באנושות כולה". זאת, ברקע המחלוקת בעולם הערבי בנוגע לעסקה.

בד בבד, עבדאללה מלך ירדן שוחח בטלפון עם יור הרשות הפלסטינית אבו מאזן. במהלך השיחה הדגיש מלך ירדן כי "עמאן עומדת לצד העם הפלסטיני ותומכת בעמדתו הצודקת מול הצפוי להתרחש עד שתוקם המדינה הפלסטינית העצמאית והריבונית שבירתה מזרח ירושלים. אבו מאזן הודה למלך ירדן על דבריו, שמשקפים את הקשר בין שני העמים - כך נמסר מרמאללה.

לעוד כתבות בנושא:

חמינאי: העמים המוסלמים לא יתנו שתוכנית השלום תצא לפועל

לאחר הצגת תוכנית המאה: אבו מאזן מצוי בין הפטיש לסדן • פרשנות

מחלוקת בעולם הערבי על תוכנית השלום; אבו מאזן: י-ם לא למכירה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מודיע על ניתוק היחסים עם צרפת
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

ביום רביעי, כזכור, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, צייץ בחשבון הטוויטר של כי "הסוגיה הפלסטינית לא תימחק מהמחשבות", טען שהפלסטינים ייאבקו באמריקנים וציין כי "כל העמים המוסלמים לא ירשו שתוכנית המאה תצא לפועל".

במקביל, מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, מסר בשם הארגון: "תוכנית השלום מצמצמת באופן ניכר את זכויות הפלסטינים. עם זאת, הליגה הערבית לומדת את החזון של התוכנית והיא פתוחה לכל מאמץ אמיתי להשגת השלום".
אבו מאזן
אבו מאזן | צילום: רויטרס

כזכור, מיד לאחר הצגת התוכנית ביום שלישי בבית הלבן, החלו המחלוקת בנושא. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הגיב לעסקה ואמר: "אני רוצה לפנות לכל בני העם הפלסטיני בגדה, בעזה ובירושלים להתנגד לעסקת ה'בושה' אשר לא תצא לפועל. אני רוצה להגיד לטראמפ ולנתניהו כי ירושלים היא לא למכירה". לדבריו, "הקשבנו לנשיא טראמפ ולראש הממשלה נתניהו מדברים על עסקת הבושה. אנו שמענו כי ירושלים המאוחדת שייכת לישראל. אנו אומרים אלף פעמים לא לעסקה זו. עסקת המאה היא התוצאה הסופית של הצהרת בלפור. ארה"ב מתחילה ליישם את הצהרה זו כעת".

אבו מאזן הזהיר: "כפי שהעם הלבנוני יצא לרחובות למשך 100 ימים, גם אנשי העם הפלסטיני יצאו לרחובות - זו דרכנו להיאבק בעסקה. אנו דבקים במשא מתן על בסיס ההחלטות הבין-לאומית, אנו מעוניינים במשא ומתן אבל ללא ארה"ב".

מנגד, התגובות במדינות המפרץ היו מרוככות יותר. מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית ואמרו לו כי "עמדתנו כלפי הסוגיה הפלסטינית לא השתנתה, כל הערבים ואנחנו איתכם. יש לפעול לכינון שלום צודק ומקיף. השלום הוא בחירה אסטרטגית שיביא לפתרון קבע שיגשים את זכויות העם הפלסטיני".

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

שגריר איחוד האמירויות אמר: "אנו מעריכים את המאמצים החוזרים של ארה"ב להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. אנחנו מאמינים שאפשר להשיג אחד כזה ודו קיום אמיתי, עם התמיכה של הקהילה הבין-לאומית".

ממשרד החוץ של קטאר נסמר בתגובה כי הם "מעריכים את המאמצים האמריקניים למצוא פתרונות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, כל עוד הם מקבלים לגיטימציה בין-לאומית".

גם התגובות במצרים ובירדן היו מרוככות. משרד החוץ המצרי קרא לפלסטינים ולישראלים ללמוד את ההסכם ולפתוח בערוצי דיאלוג כדי לשוב אל המשא ומתן בחסותה של ארה"ב. ובעמאן הגיבו לתוכנית, ומסרו כי "מדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים - הדרך לשלום". במקביל, שר החוץ הירדני הזהיר כי "לסיפוח שטחים על ידי ישראל יהיו השלכות מסוכנות".