אוחנה על מערכת המשפט: "קבוצה המבקשת לפגוע בדמוקרטיה"

שר המשפטים טען ל"בעיית משילות קשה" במדינת ישראל, ואמר כי מדובר ב"תהליך של שאיבת סמכויות מהדרג הנבחר לדרג הממונה". על בחירת מ"מ פרקליט המדינה אמר: "לפי החוק, השר קובע - וכך אעשה"

זמן צפייה: 19:07

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר היום (ראשון) כי: "מי יקבל את ההחלטות בדמוקרטיה הישראלית - האם הציבור באמצעות נבחריו או האם קבוצה בלתי נבחרת שמבקשת לשלוט מבלי להיבחר, ובאמצעות הקליקה הזאת של תקשורת, פקידים ומשפטנים, מבקשת לפגוע בדמוקרטיה הישראלית". את הדברים אמר בוועידת מקור ראשון שנערכה בבנייני האומה בירושלים.

לטענתו, יש בישראל "בעיית משילות קשה" כבר 42 שנים, מאז בחירתו של מנחם בגין לראשות הממשלה, ותיאר אותה כ"תהליך של שאיבת סמכויות מהדרג הנבחר לדרג הממונה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

סער נגד בחירה ישירה: "אין לשנות שיטת ממשל בחטף"

המשנה ליועמ"ש: הסלקטיביות לא באכיפה – אלא בנתינת אמון כשנוח

פרקליט המדינה על פרשת הצוללות: "לא נירתע מלהילחם בשחיתות"

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

"כשהגו את הרעיון של הפרדת רשויות, אמרו שהרשות השופטת צריכה להיות נחותה כי היא לא נבחרת", המשיך אוחנה. "אני לא אומר שהיא צריכה להיות נחותה - אבל היא לא יכולה להיות עליונה. אם תהיה ממשלה ימנית לאומית, יש שורה של שינויים במישור המשפטי שניתן לעשותם".

השר אוחנה התייחס לסערה סביב מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה ואמר: "יש חוק ברור שקובע שהשר הוא זה שקובע בהתייעצות עם נציב שירות המדינה - וכך אני מתכוון לעשות. אני אתייעץ עם היועמ"ש ועם אנשים נוספים, אבל אני זה שאקבל את ההחלטה".

"אם לא תהיה הסכמה על זהות המועמד, יכול להיות שנשאר עם שי ניצן עד שתהיה הכרעה", אמר שר המשפטים. "אני אקבל את ההחלטה בימים הקרובים. אם היועמ"ש לא יקבל אותה, אני מניח שימצא מי שיעתור לבג"ץ. אז נתכתש בבג"ץ. החוק איתי, הצדק איתי, השכל הישר איתי - ואני מקווה שגם בג"ץ יהיה איתי".

פרקליט המדינה שי ניצן
פרקליט המדינה שי ניצן | צילום: חדשות 13

מאוחר יותר, פרקליט המדינה שי ניצן עלה לשאת דברים ואמר: "לאחרונה מוטחות בראשי מערכת אכיפת החוק האשמות אישיות. השמצות אלה, לצד חרפות וגידופים נוספים, הם שיאו של תהליך ממושך לקעקוע של אמון הציבור בגופי אכיפת החוק בכלל ובראשיו בפרט. בין ביקורת עניינית, לה יש מקום, לבין הטענות המותחות – אין שום קשר". "מי שבאמת מבקשים לתיקון המערכת אינה פועלים לריסוקה. אין מדובר בביקורת בונה, אלא בביקורת שתכליתה להרוס את אמון הציבור במערכת עד היסוד, כדי להפוך לבלתי לגיטימית החלטה בתיק מסוים".

ניצן דיבר בנאומו על העשייה שלו ב-30 השנים האחרונות במטרה להדגיש כי אינו מוטה פוליטית. כדוגמא הוא נתן את המקרה בו ראש הממשלה לשעבר והעבריין המורשע אהוד אולמרט זוכה בבית המשפט, ואילו ניצן הורה להחזיר את התיק ולבחון אותו מחדש. "השתייכותו הפוליטית של אולמרט והעובדה שהוא היה ראש מפלגת קדימה, לא נקלחה בחשבון כמלוא הנימה בהחלטתי", אמר ניצן.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191208-1939' autoplay='0' credit='' desc='פרקליט המדינה שי ניצן' kid='1_lug8qqgv' duration='1267'']

"במשך שש השנים האחרונות החלטתי להגיש כתבי אישום לא מעטים נגד ראשי עיריות ורשויות מקומיות – מעולם לא שאלתי ולא עניין אותי לאיזו מפלגה שייכים הנאשמים. הדבר היחיד שעניין אותי הוא המבחן המשפטי הטהור. הראיות, האינטרס הציבורי ומדיניות הענישה הנכונה", אמר פרקליט המדינה.

ניצן התייחס גם לתיק הצוללות: "בפרשה זו החלטנו על בסיס התשתית הראייתית – ועל בסיסה בלבד – שלא לחקור כחשוד את ראש הממשלה נתניהו. וישאל השואל – מה יכול היה להיות יותר טוב לאותם מהפכנים מ'לתפור' את רה"מ גם אל תוך התיק הזה? ספגנו בגין כך ביקורת רבה מהצד השני של המפה הפוליטית".