סער נגד בחירה ישירה: "אין לשנות שיטת ממשל בחטף"

חבר הכנסת יצא נגד הצעת ראש הממשלה לבחירות ישירות בריאיון ל"כאן ב'": "הליכוד תמיד התנגדה לשיטה. זה גם לא יפתור את הסיטואציה - כל עוד נתניהו ימשיך להוביל לא יהיה לנו רוב בכנסת"

ימים של הכרעה: חבר הכנסת גדעון סער תקף הבוקר (ראשון) את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהציע לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה. "זה חלק ממהלך שאין לו סיכוי לעבור בימים הספורים שנותרו לכהונת הכנסת בהנחה שלא תוקם ממשלה", אמר בריאיון לרשת ב'. "הליכוד תמיד התנגדה לבחירה ישירה, והיא בצדק בוטלה. כשאולמרט ניסה לשנות את שיטת הממשל, אמר לו נתניהו בצדק 'שיטת ממשל אינה גרביים'".

"אין לשנות שיטת ממשל בחטף כדי לנסות לפתור סיטואציה פוליטי רגעית. זה גם לא יפתור את הסיטואציה, כי אנחנו נשארים בשיטה הפרלמנטרית, וצריך רוב בכנסת", המשיך. "ברק נבחר בבחירה ישירה ונאלץ להתפטר אחרי שנה וחצי כי הוא איבד את הרוב בכנסת. הבעיה שלנו היום היא שאיבדנו את הרוב בכנסת".

"למרבה הצער, כל עוד נתניהו ימשיך להוביל את הליכוד, לא יהיה לנו רוב בכנסת, ולכן השאלה היא איך פותרים את בעיית הרוב בכנסת - כל השאר זה ספינים".

עוד בחדשות 13:

נתניהו קורא לבחירות ישירות בינו לבין גנץ: "שהעם יחליט"

ליברמן: "אתייחס לחסינות נתניהו – רק אם יגיש בקשה"

ח''כ גדעון סער
ח''כ גדעון סער | צילום: חדשות 13

בהמשך הריאיון התייחס סער גם לתקיפת צה"ל ברצועת עזה הלילה, ומתח ביקורת על מדיניות ישראל. "אנחנו לוקים פעמיים: יש את אותה התשה על תושבי ישראל בעיקר בדרום, ובמקביל יש בניין כוח של התשתיות הצבאיות של החמאס והג'יהאד האסלאמי, שהם כבר לא ארגוני טרור אלא כמו צבאות קטנים. ללכת להסדרה כאשר אין בתוך ההסדרה בלימה של ההתעצמות שלהם תהיה טעות קשה".

"אם יעד המדיניות זה שקט זמני, בכל רגע כמו שראינו הם יכולים להפר אותו, ואם אנחנו נתעמת איתם נשלם מחירים הרבה יותר כבדים. חייבים לחשוב במונחים של פגיעה ביכולות ובתשתיות הצבאיות".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
''העם יחליט''. ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: עומר מירון לע''מ

בתוך כך, ח"כ יואב קיש הביע את תמיכתו בסער. "היה לי הכי קל לא לעשות כלום ולשבת בשקט ולחכות", אמר בריאיון ל"העולם הבוקר". "כדי לצאת מהפלונטר אנחנו חייבים שינוי, אני מעריך את ראש הממשלה, אבל אם הוא ימשיך נפסיד את השלטון לשמאל. אני לא מפחד לשלם מחיר אישי על המהלך שעשיתי".

בד בבד, סבב הבחירות השלישי זוכה להתנגדות בלתי צפויה מצד ארגון יד לבנים. יו"ר הארגון, אלי בן שם, פנה הבוקר לוועדת הבחירות המרכזית וליו"ר הכנסת בבקשה לדחות את הבחירות מ-3 במארס, מכיוון שביום זה מצוין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. בשל הביקורות, הביעו בליכוד רצון לדחות את הבחירות ל-23 במארס. "לא ראוי לטעמי שביום זה אנשים יילכו לקניות ובחירות בעוד המשפחות השכולות התייחדו עם זכר הנופלים", אמר בן שם. "לטעמי זהו מסר לא חינוכי של מדינה המבקשת לזכור את בניה ובנותיה שנפלו ולא זכו לקבורה בישראל. לא ייפלו השמים באם הבחירות יידחו למועד אחר".

ארגון "לתת פנים לנופלים" הביע אף הוא תרעומת על תאריך הבחירות שהוצע. "יום הבחירות, כחגיגה דמוקרטית, הופך ליום של חופש ובילוי. זהו מסר אנטי חינוכי המבזה את זכר הנופלים ואת המשפחות המבכות בניהן. איזה מסר יעבור לילדנו ולחיילנו המשרתים היום, שזכר הנופלים אינו ראוי דיו?"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20191208-1005' autoplay='0' credit='' desc='יואב קיש בריאיון ל"העולם הבוקר"' kid='1_ocivv9ct' duration='288'']

אמש אמר ראש הממשלה נתניהו כי על מנת למנוע בחירות מיותרות, כהגדרתו, יש לעבור לבחירה ישירה בינו לבין בני גנץ. "בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה", אמר, "אז אני בעד שהעם יחליט ולא אף אחד אחר - גם לא התקשורת".

"בשבועות האחרונים הלכתי כברת דרך. לא חסכתי שום מאמץ כדי להקים ממשלת אחדות ולהימנע מבחירות מיותרות", הוסיף נתניהו, "עידכנתי את בני גנץ ואחרים בכחול לבן בחומר מודיעיני ומדיני רגיש מאוד. הם יודעים היטב מהם האיומים מצד איראן, הם יודעים היטב על ההזדמנויות הכבירות מול ארה״ב ומדינות ערב. ובכל זאת הם לא שמים את האינטרס הלאומי בראש מעייניהם". שר הביטחון נפתלי בנט הודיע כבר כי הוא ומפלגתו יתמכו ברעיון של נתניהו. "בחירה ישירה היא הדרך היחידה לקבל הכרעה ולמנוע בחירות שלישיות, רביעיות וחמישיות״, אמר בנט.

בכחול לבן תקפו את נתניהו. "אנחנו עוסקים במניעת בחירות יקרות ומיותרות ולא בספינים חלולים להחזרת שיטת בחירה שניפצה את המשילות והמערכת הפוליטית ונכשלה כישלון חרוץ", נמסר, "שינוי שיטת הבחירות בהליך בזק עלול להביא אותנו בדיוק לאותו המקום בו אנחנו נמצאים היום ולכן מדובר בהצעה חלולה שכל מטרתה להסיט את האש מנתניהו הנאשם בשלושה תיקי שחיתות חמורים, שהוא האחראי היחיד בגרירת מדינת ישראל לבחירות בפעם השלישית".