פרקליט המדינה על פרשת הצוללות: "לא נירתע מלהילחם בשחיתות"

שי ניצן התייחס להחלטה להגיש כתבי אישום כפוף לשימוע נגד הבכירים החשודים: "אחד הערכים שיש להילחם עליו זה הערך של טוהר מידות וניקיון כפיים; שוחד במערכות ביטחונית זה דבר שקשה לשמוע"

זמן צפייה: 07:32

פרקליט המדינה שי ניצן התייחס הערב (חמישי) להחלטתו להעמיד לדין את המעורבים בפרשת הצוללות. "לא נירתע מלהילחם בשחיתות ואנו עומדים בדברינו. עם זאת, עומדת להם חזקת החפות, איש בל ימהר להכתימם כעבריינים", אמר בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל בחיפה.

"אחד הערכים שיש להילחם עליו זה כמובן הערך של טוהר מידות וניקיון כפיים", אמר ניצן. "מדינה שאינה פועלת ככל יכולתה לבצר את הערכים הללו, אוי לה. היום התפרסמה החלטתי להעמיד לדין שורת בכירים לשעבר בשוחד ועבירות שחיתות ונוספות. זו פרשה שטלטלה את המדינה. קודש הקודשים של המדינה. שוחד במערכות ביטחונית זה דבר שקשה לשמוע".

לכתבות נוספות בנושא:

מסתמן: כתב אישום יוגש גם נגד אבריאל בר יוסף בפרשת הצוללות

נתניהו על כתבי האישום בפרשת הצוללות: "לא מתכוון להתייחס"

פרשת הצוללות: מרום, גנור ושרן יואשמו בשוחד, שמרון בהלבנת הון

פרקליט המדינה שי ניצן בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
פרקליט המדינה שי ניצן בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל | צילום: חדשות 13

בהמשך התייחס ניצן להחלטות הפרקליטות במערכות הבחירות האחרונות. "בבחירות 2019 ראיתי את הדברים שדיבר המועמד מיכאל בן ארי והזדעזעתי מאוד", סיפר פרקליט המדינה. "הזכיר לי את כהנא, המכונה הרב כהנא. אני שמח שעמדת היועץ המשפטי לממשלה ולאחר מכן בג"ץ הייתה לפסול את בן ארי. הגזענות הזאת שמלווה אותנו אינה פוסקת".

"הגיעו בחירות ספטמבר 2019 והפעם היה בנצי גופשטיין וברוך מרזל, ואמרנו אנחנו נדבוק באמת", המשיך. "יש אזרחים ערבים שהדברים האלה צורבים בבשרם. ואני אומר לכם גם ביהודים. החלטנו לפסול. בג"ץ קיבל את עמדתנו.

על הריסת בתי המחבלים, אמר: "המשימה שלי הייתה, לו הייתי יכול, לבטל את כל תקנות ההגנה שנקבעו על ידי הבריטים. בעיקר את תקנה 119 של הריסת בתי מחבלים. אני אישרתי את כל העמדות להריסות בתי מחבלים, עשיתי את זה וזה עלה לי בדמים".

מוקדם יותר הערב, באותו אירוע, התייחסה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, למתקפה על מערכת המשפט ואמרה: "ככל בשר ודם איש מאיתנו אינו חף מטעויות ועל כן בהחלט נדרשים מנגנוני בקרה ופיקוח גם על כל אחד ממשרתי הציבור. אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק".

Whatsapp Image 2019 12 05 At 1
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות

בנאומה אמרה חיות: "שלטון החוק והמשפט איננו 'שלטון המשפטנים'. השופטים, המשפטנים ובכללם היועמ"ש ופרקליט המדינה, וכל יתר גורמי אכיפת החוק המופקדים מתוקף משרתם על משמר שלטון החוק, עושים זאת באמונה, במקצועיות ומתוך תחושה עמוקה של שליחות".

לאחר נאומה של חיות, היועץ המשפטי לממשלה עלה ונשא דברים: "יש תחושה של רבים בציבור שערכי המשפט הציבורי והמוסדות שאמונים על שמירתם נמצאים בתקופה האחרונה תחת ניסיונות החלשה ודה לגיטימציה. חשוב להבין שלא מדובר על סוגיה משפטית כזו או אחרת, אלא על עצם ערכיה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטיה ליברלית".

אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל | צילום: חדשות 13

"ההגנה על ערכי המוסר הציבורי ומוסדותיו היא איננה והיא אף פעם לא הייתה מטרה בפני עצמה", אמר היועמ"ש. "ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו הם ערובה לקיום שלנו. הערכים הללו הם הערובה לכך שבישראל זכויות האדם יישמרו הלכה למעשה. הם הערובה שהכוח השלטוני יפעל לטובת הציבור. שאלה המחזיקים בסמכויות שלטוניות לא יפעלו משיקולים זרים או מתוך ניגוד עניינים".

"הם הערובה לכך שהמדינה תנהג בשוויון באזרחיה. הם הערובה לכך, דברים שבעיניי מובנים מאליהם אבל אולי זה לא כך יותר, שלא יהיה אף אדם או אף מוסד שלטוני שהוא מעל החוק".