הליכוד הסכימה לוותר על תיק המשפטים; המועמד המוצע - ח"כ טרופר

פרסום ראשון: סלע מחלוקת משמעותי במו"מ בין המפלגות על ממשלת חירום נפתר, כאשר בליכוד החליטו להסכים לכך שחבר הכנסת מכחול לבן ייכנס לתפקיד ויחליף את השר אוחנה. הליכוד: מכחישים הפרסום

זמן צפייה: 00:47

פרסום ראשון: הליכוד הסכימה היום (רביעי) לראשונה לוותר לכחול לבן על תיק המשפטים במסגרת המו"מ בין המפלגות לממשלת חירום. המועמד המוסכם הוא חבר הכנסת יחיאל (חילי) טרופר. מדובר בהתקדמות משמעותית, בנושא שעד היום היווה סלע מחלוקת מרכזי. בליכוד הכחישו את הפרסום.

המו"מ בין הליכוד לכחול לבן עלה על שרטון כמה פעמים מאז היוודע תוצאות בחירות 2020, וככל שהתקדם נדרשו הצדדים לביצוע פשרות. בשבוע שעבר, הסכימו נציגי הליכוד לדרישת כחול לבן להוריד מהשולחן את פסקת ההתגברות, החוק שיאפשר לכנסת להתגבר על פסילת חוקים בבג"ץ ולהעבירם למרות הפסילה, כהוראת שעה.

לכתבות נוספות בנושא >>

המו"מ לממשלת אחדות: הליכוד הסכימה לוותר על פסקת ההתגברות

אדלשטיין: "קבוצת אנרכיסטים בכחול לבן מנסה למנוע ממשלת אחדות"

חבר הכנסת חילי טרופר מכחול לבן
חבר הכנסת חילי טרופר מכחול לבן | צילום: חדשות 13

מדובר בדגל אידאולוגי של מחנה הימין, שנתניהו הבטיח בשנה האחרונה לקדם, אך כידוע מנע בשנים שלפני כן. במהלך המשא ומתן הראשוני נתגלעה מחלוקת בין הצדדים באשר לזהותו של שר המשפטים הבא, אך לעת עתה - היא נפתרה.

הליכוד וכחול לבן כבר החליטו על מתן זכות וטו הדדית על כל חקיקה בנושא מערכת המשפט. בישיבה עלה גם הנושא של פסקת ההתגברות, ונציגי הליכוד הסכימו לזנוח בכנסת הקרובה את קידום הנושא.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בצל מגפת הקורונה, מסרה כחול לבן כי "סוכם כי בשבוע הקרוב ייעשה הכול כדי לסייע לאזרחי ישראל מול המשבר הכלכלי כתוצאה ממגפת הקורנה. בכל מקרה ובכל מצב פוליטי – כחול לבן תתמוך בכל מהלך שיסייע בהתמודדות של אזרחי ישראל מול מגפת הקורונה".

לאחר שבסיבוב הדיונים הראשוני במסגרת המו״מ היה מוכן נתניהו לכהן כראש ממשלה לחצי שנה, כעת הוא עומד על דרישתו לכהן בשנתיים הראשונות – דבר שבכחול לבן לא מוכנים לקבל. אילו היה מסכים להתפשר על שנה בלבד, יתכן שזה היה מקרב את ההסכם בין שתי המפלגות. בנוסף, קיים ויכוח על סוגיית שר המשפטים הבא – וחבר איזו מפלגה יהיה אחראי על התחום.

ברקע כל זה, בתוך כחול לבן לוחץ גבי אשכנזי על בני גנץ להציב ליש עתיד עובדה על הקווים לפיהם יתנהל המסע ומתן הקואליציוני, אך ביש עתיד טוענים כי זה יוביל לפירוק המפלגה. גנץ נוטה לרעיון ממשלת האחדות אך לפיד, ליברמן ומשה יעלון פועלים לסיכול המהלך.