עיקר המחלוקת במו"מ לאחדות: משך כהונת נתניהו כראשון ברוטציה

גנץ קיבל את האפשרות שיריבו יכהן כראש ממשלה לפניו, אך מסרב לאפשר לו שנתיים בתפקיד • מתיחות בכחול לבן: גנץ ואשכנזי נוטים לאחדות – לפיד ויעלון פועלים לסיכול המהלך

זמן צפייה: 05:13

הפלונטר הפוליטי: מגעים התקיימו בימים האחרונים בין מפלגת כחול לבן לליכוד, במטרה להגיע להסכמה על הקמת ממשלת אחדות. בין הצדדים התקבלה כבר הסכמה כי נתניהו יכהן ראש כראש ממשלה, וכעת לב המחלוקת היא משך כהונתו.

לאחר בסיבוב הקודם היה מוכן נתניהו לכהן כראש ממשלה לחצי שנה, כעת הוא הקפיץ את הדרישה לשנתיים – דבר שבכחול לבן לא מוכנים לקבל. אילו היה מסכים להתפשר על שנה בלבד, יתכן שזה היה מקרב את ההסכם בין שתי המפלגות. בנוסף, קיים ויכוח על סוגיית שר המשפטים הבא – וחבר איזו מפלגה יהיה אחראי על התחום.

ברקע כל זה, בתוך כחול לבן לוחץ גבי אשכנזי על בני גנץ להציב ליש עתיד עובדה על הקווים לפיהם יתנהל המסע ומתן הקואליציוני, אך ביש עתיד טוענים כי זה יוביל לפירוק המפלגה. גנץ נוטה לרעיון ממשלת האחדות אך לפיד, ליברמן ומשה יעלון פועלים לסיכול המהלך.

עוד בחדשות 13:

ישראל ביתנו הגישה הצעת החוק שתמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה

גנץ קיבל את המנדט: "אעשה הכול להקים ממשלה פטריוטית ורחבה"

הנגבי התבקש לא להישבע בשל חשש שנחשף לקורונה – והגיע בכל זאת

פגישת נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו''ר הליכוד בנימין נתניהו, ויו''ר כחול לבן בנימין גנץ
פגישת נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו''ר הליכוד בנימין נתניהו, ויו''ר כחול לבן בנימין גנץ | צילום: רועי אברהם

מוקדם יותר הערב הגישה מפלגת "ישראל ביתנו" הצעת תיקון חוק יסוד הכנסת, שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה - החל מהכנסת הבאה. עם זאת, בשל הפלונטר הפוליטי וכן בשל הגבלות ההתקהלות בצל הקורונה, לא ברור אם ומתי תעלה ההצעה לדיון.

חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) התייחס להצעת החוק שהוגשה. "הצעת החוק שלנו פשוטה, במקרה של עבירות חמורות כמו שוחד, ממשלת מעבר תוכל הכנסת בהצבעה חשאית להדיח ראש ממשלה - והמפלגה שלו תבחר ראש ממשלת מעבר זמני", אמר בריאיון לחדשות 13.

פורר התייחס גם למגעים להקמת ממשלה, וסירב לומר אם מפלגתו תתמוך בממשלה שנתמכת מבחוץ על ידי הרשימה המשותפת. "אני מציע שלא נעסוק בספוקלציות, גנץ ינהל משא ומתן קואליציוני, גם מול הליכוד ומפלגות אחרות", אמר. "האג'נדה שלנו מאוד ברורה - הקמת ממשלה ציוניות וליברלית, שנוכל לקדם בה הרבה דברים אבל קודם כל לטפל במשבר הקיים".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

בתוך כך, נפגש היום יו"ר כחול לבן בני גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. בתום הפגישה נמסר כי השניים "סיכמו להמשיך במאמצים להרכבת ממשלה רחבה". גנץ שוחח גם עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, ואמר לו כי "כחול לבן בראשותו מחויבת להקים ממשלה שתשרת את כלל אזרחי ישראל". מוקדם יותר, כזכור, סירבו ראשי מפלגות הימין להיפגש עם גנץ - לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא.

ממפלגת ימינה נמסר לאחר פניית גנץ: "השר בנט קרא לגנץ להיכנס עוד היום לממשלת חירום לאומית בראשות בנימין נתניהו על מנת לצלוח את משבר הקורונה, ולאחר מכן תשוב המערכת הפוליטית אל המצב הנוכחי. שר הביטחון אמר לגנץ כי לא ייפגש עמו כל עוד מפלגתו לא תתנער מתמיכתה של הרשימה המשותפת תומכת המחבלים".

גם ליצמן סירב להיפגש עם גנץ. "בשיחתו הבהיר השר ליצמן כי כל עיסוקו בימים אלה כשר הבריאות נתון למאבק הלאומי למניעת התפשטות נגיף הקורונה, למען בריאות אזרחי ישראל, וכי אינו עוסק בשום דבר פוליטי אחר", נמסר מיהדות התורה. "השר ליצמן הדגיש כי בתיאום עם חברו לראשות הסיעה ח”כ גפני, יהדות התורה מאוחדת בתמיכתה ברה”מ נתניהו כחלק מבלוק הימין וכי כל בקשה לפגישה יש לתאם מול השר יריב לוין כמרכז בלוק הימין". דרעי סירב גם הוא להיפגש עם גנץ, שהשיב כי הוא מיוצג על ידי בלוק הימין.