המו"מ לממשלת אחדות: הליכוד הסכימה לוותר על פסקת ההתגברות

במהלך המשא ומתן בין המפלגות הוחלט על זכות וטו הדדית על כל חקיקה בנושא מערכת המשפט - ונציגי הליכוד הסכימו לזנוח בכנסת הקרובה את קידום הנושא, שהיווה דגל אידיאולוגי עבור מחנה הימין

זמן צפייה: 00:46

הפלונטר הפוליטי: בעוד המו"מ בין הליכוד לכחול לבן מקרטע, פרטים מחדר המשא ומתן ממשיכים להתברר היום (שישי). נציגי הליכוד הסכימו לדרישת כחול לבן להוריד מהשולחן את פסקת ההתגברות, החוק שיאפשר לכנסת להתגבר על פסילת חוקים בבג"ץ ולהעבירם למרות הפסילה, כהוראת שעה.

מדובר בדגל אידאולוגי של מחנה הימין, שנתניהו הבטיח בשנה האחרונה לקדם, אך כידוע מנע בשנים שלפני כן. במהלך המשא ומתן התגלעה מחלוקת בין הצדדים באשר לזהותו של שר המשפטים הבא, אולם הוחלט על זכות וטו הדדית על כל חקיקה בנושא מערכת המשפט. בחדר עלה גם הנושא של פסקת ההתגברות, ונציגי הליכוד הסכימו לזנוח בכנסת הקרובה את קידום הנושא.

לעוד כתבות בנושא:

הפתרון המסתמן לממשלת אחדות: קיצור משך כהונת הממשלה

אדלשטיין: "קבוצת אנרכיסטים בכחול לבן מנסה למנוע ממשלת אחדות"

כחול לבן: "המגעים עם הליכוד הופסקו הערב – אין שום סיכומים"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

במקביל, הליכוד קראה שוב לממשלת חירום לאומית "אנו מצפים מכחול לבן לגלות אחריות לאומית ולהצטרף מייד לממשלת חירום למען עם ישראל", מסרה המפלגה. "זו לא העת לפוליטיקה. העם מצפה שנגלה אחריות ומנהיגות, נתאחד כולנו ונקים מייד ממשלת חירום לאומית".

בד בבד, כחול לבן הודיעה היום כי הנהגת המפלגה נפגשה ודנה בפלונטר הפוליטי. "דיון עלו מספר חלופות וכיווני פעולה בנוגע להמשך הפעילות על מנת למצות את המנדט שהוטל על גנץ", מסרה המפלגה. "סוכם כי בשבוע הקרוב ייעשה כל מאמץ לפתוח את הכנסת והוועדות ולהתחיל לעבוד כדי לסייע לאזרחי ישראל מול המשבר הכלכלי כתוצאה ממגפת הקורנה. בכל מקרה ובכל מצב פוליטי – כחול לבן תתמוך בכל מהלך שיסייע בהתמודדות של אזרחי ישראל מול מגפת הקורונה".

כידוע, בכחול לבן מכחישים שמתקיימים מגעים עם הליכוד ויו"ר המפלגה בני גנץ אף פרסם אתמול פוסט בפייסבוק שבו הצהיר זאת. אולם, הדבר לא לגמרי מדויק, הצדדים אומנם לא נפגשו, אך קיימו שיחות לרבות שיחת וידאו אחת משמעותית שהביאה להתקדמות בסוגיה המשמעותית ביותר בדרך לממשלת אחדות - משך כהונת נתניהו כראשון ברוטציה.

בליכוד לא הסכימו עד כה לרדת משנתיים וכעת מתקרבים לפתרון יצירתי, לפיו משך הזמן של כל כהונת הממשלה לא יהיה ארבע שנים, אלא פחות, וכך יתאפשר שכל צד יכהן פחות משנתיים.

עדיין קיימות מחלוקות, בהן כאמור תיק המשפטים שמהווה נקודה חשובה עבור כחול לבן. ישנן גם סוגיות מהותיות אחרות למשל סיפוח או החלת ריבונות, כאשר בכחול לבן דורשים כי במהלך ממשלת חירום לא יינקטו צעדים כאלה ובליכוד מתעקשים לזה.