"פאודה" - גרסת המציאות: הצצה מבפנים ליחידת המסתערבים • בלעדי

יוסי אלי התלווה במשך חודש לפעילות ימ"ס י-ם, אשר פועלים בחשאי במוקדי החיכוך כדי למנוע התפרעויות אלימות ולבצע מעצרים. בדרך - עם קצת איפור וזקן מלאכותי, הוא הפך למסתערב בעצמו • מיוחד

זמן צפייה: 21:18

יחידת המסתערבים הסודית של ירושלים פועלת במוקדי החיכוך הרבים שבעיר במטרה למנוע התפרעויות אלימות ולבצע מעצרים של חשודים, והכול - מתחת לרדאר. פעילות היחידה לא מסתכמת רק בשיח' ג'ראח והר הבית, אלא גם, למשל, במצעד הגאווה המתקיים בעיר מדי שנה בכדי לסכל פשעי שנאה. כתב חדשות 13 יוסי אלי התלווה במשך חודש שלם ליחידה הסודית, ובתום שעה וחצי של איפור, התאמת זקן וחיפוש אחר הרעלה המתאימה - הפך לאחד מהם. 

לאתגרי היחידה מגויסים גם בני מיעוטים רבים המהווים את העוגן המבצעי ביחידות. "דובר הערבית מגיע לכל תא שטח שאנחנו פועלים בו וחי בו שנה וחצי בהן הוא לומד את הניב את הניואנסים הקטנים כדי להיראות בדיוק כמוהם" סיפר מפקד היחידה. "זה יוצר אצל היריב חוסר ודאות ובהפגנות האבנים הם לא יודעים מי משלהם ומי לא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הרצוג על החרם של בן אנד ג׳ריס: "סוג חדש של טרור נגד ישראל"

עכו: צעיר כבן 20 נפל מסירה ומת

NSO הודפת את ההאשמות: "פרסומים שקריים -לא נגיב יותר"

ימ''ס ירושלים
ימ''ס ירושלים

כתב חדשות 13 הצטרף אל היחידה לפעילות חשאית במחנה הפליטים שועפאט. לכל אחד מהיושבים ברכב המסווה, ישנה זהות בדויה המאפשרת לו לספר סיפור כיסוי במידה ויתעורר חשד. הפלסטינים מודעים היטב לפעילות הימ"ס במחנה ומפעילים רשת של מתחקרים שמנסים לאתר כוחות סמויים. 

הלוחמים ממעטים לדבר על הסכנות הטמונות אך כן יודעים לספר מהו החשש העיקרי שבפעילויות. "החשש העיקרי הוא ירי לעבר כוחותינו. הלוחמים ברמה שהם יכולים לפתור כל תרחיש בשטח מבחינת כל מה שקשור למקרים ותגובות שלא קשורים לנשק חי". עם זאת, אומרים ביחידה, "היכולת שלנו היא להגיע לכל אחד שמבחינתנו מבצע את העבירות או פוגע בביטחון כוחותינו, ואם צריך - להעיר אותו מהמיטה".

יוסי אלי בתור מסתערב
יוסי אלי בתור מסתערב | צילום: חדשות 13

לדבריו של מייסד היחידה, אדמונד דאי, לשלב חיי משפחה תוך כדי תפקוד מקצועי ביחידה זה לא דבר פשוט. "כשחוזרים הביתה ממשימה, אתה לא יכול לעשות את ה'סוויץ'' באופן מוחלט ולשכוח", אמר. עם זאת, "חשיבות של היחידות האלה היא חשיבות בלתי רגילה. בסוף, הם מאפשרים לנו את החיים פה".