ראש אמ"ן: "הלחץ שהפעלנו על איראן בלם את התבססותה בסוריה"

אלוף תמיר היימן אמר כי "חמאס נרתע ממלחמה ולמרות שהג'יהאד האסלאמי מתואם איתו, פוטנציאל הנפיצות שלו גבוה" • דיווח בכווית: לחזבאללה יותר מ-250 אלף טילים שיכולים להגיע לכל נקודה בישראל

זמן צפייה: 00:39

‏ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, התייחס הבוקר (רביעי) להתבססות האיראנית בסוריה ואמר כי "הלחץ שהפעלנו על איראן הוביל לבלימה יחסית של ההתבססות שלה במדינה, אך המוטיבציה עדיין קיימת ואיראן מחפשת מקומות אחרים להתבסס בהם כמו במרחב העיראקי. הסנקציות חסרות התקדים של האמריקנים נגד איראן גרמו לשפל כלכלי, שהוביל אותה לפעול כנגד הסחר בנפט ולהצהיר הצהרות בנושא פרויקט הנשק הגרעיני". את הדברים אמר בכנס המודיעין הרביעי של המרכז למורשת המודיעין.

"אנחנו נמצאים במצב שבו איראן עדיין מהווה מרכז כובד מרכזי על כלל המזרח התיכון, באמצעות המגמות, הפצת הטכנולוגיה והכסף שהיא מייצרת ומזינה בו את כלל השחקנים באזור", המשיך היימן. "איראן מצויה תחת לחץ אמריקני כל העת. היא עושה רבות כדי להשפיע על מחירי הנפט ולהעלות אותם - אך זה לא ממש מצליח לה".

על המתיחות ברצועת עזה אמר היימן: "לאחר סבב ההסלמה האחרון חמאס מאוד מורתע ממלחמה ורוצה להישאר בנתיב מסוים של הסדרה, שבו הוא מצפה לקבלת תמורות מסוימות. הוא מאוד לא היה רוצה מלחמה, יש לו מחויבות ריבונית הולכת וגוברת. הג’יהאד האסלאמי מתואם עם חמאס, אבל עדיין פוטנציאל הנפיצות שלו גבוה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ: "מעדיף לנהל מו"מ עם איראן מאשר לנקוט בפעולות צבאיות"

עלי חמינאי: "נמשיך להתנגד ללחץ שמפעילה עלינו ארה"ב

בכיר בבית הלבן: "נדגיש בפני רוסיה שאיראן צריכה לצאת מסוריה"

ראש אמ''ן, תמיר היימן, נואם בכנס הבינ''ל ה-4 למודיעין
ראש אמ''ן, תמיר היימן, נואם בכנס הבינ''ל ה-4 למודיעין | צילום: חדשות 13

על השפעת המעצמות על האזור, אמר: "ארצות הברית היא המשפיעה הדומיננטית על סדר היום במזרח התיכון. ההתנהלות שלה מונעת בעיקרה על ידי הכלכלה, יצירת סנקציות והשפעה על קידום אינטרסים. לוועידת בחריין יש היבטים כלכליים משמעותיים, כל השחקנים במזרח התיכון הגיבו לעובדה שהיא מתקיימת - והדבר מבטא את הדומיננטיות האמריקנית. גם רוסיה נוכחת והיא משפיעה מרכזית על תהליך השיקום של צבא סוריה והיא דומיננטית בחופש הפעולה המבצעי של מדינת ישראל. למיטב הבנתנו, היא לא עתידה לעזוב את המרחב בעתיד הקרוב".

היימן הוסיף כי "לבנון מצויה תחת לחץ אמריקני שדחף את חזבאללה לתת מספר הצהרות על עניין הטילים המדויקים". למרות זאת, טען: "אנחנו לא צריכים את נסראללה כדי שיגיד לנו מה מצב הפרויקט, אנחנו מכירים זאת טוב ממנו - וכל מה שהוא חשף מוכר. למיטב ידיעתנו, היכולות של הטילים שלהם - לא מדויקות".

ראש אמ''ן, תמיר היימן
ראש אמ''ן, תמיר היימן | צילום: חדשות 13

בתוך כך, גורם בכיר במשמרות המהפיכה של איראן מסר היום לעיתון "אל-ג'רידה" הכוויתי כי בידי חזבאללה ישנם יותר מ-250 אלף טילים רגילים, מדויקים ומונחים לטווח קצר, בינוני וארוך - אשר מסוגלים לפגוע בכל נקודה בישראל. כמו כן, הוסיף הגורם שלארגון הטרור עדיין יש מפעלים לטילים בלבנון – אך הוא הפסיק לייצר בהם טילים מדויקים מחשש שממשלת לבנון תהיה נתונה ללחצים אמריקניים ומחשש שהדבר ייחשף לישראל. חזבאללה העביר את המפעלים לאזורים בצפון מזרח סוריה, כדי שיהיו רחוקים מפני תקיפה ישראלית.

הגורם טען כי הסנקציות של ארה"ב והחשש מפני מלחמה שלה מול איראן הביאו את חזבאללה להפוך לעצמאי בכל מה שקשור להשגת נשק. בנוסף, הוא אמר כי בשל התקיפות של ישראל על משלוחי הנשק מאיראן, חזבאללה הצליח בשנים האחרונים להבריח אמצעי לחימה ממפעלי נשק מבולגריה ומאוקראינה ואף הצליח לנייד אותם ללבנון ולסוריה – ולכן אין לארגון כבר צורך לייבא סוגים רבים של נשק מאיראן.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הצהיר הלילה כי מדינתו תמשיך להתנגד ללחץ הכלכלי והפוליטי שמפעילה עליה ארצות הברית. עוד טען כי "הדרך היחידה לעצור את האויב היא להתייצב נגד דרישותיו המופרזות והבריונות שהוא מפגין". את הדברים אמר חמינאי באירוע שנערך לציון 30 שנה למותו של האייתוללה רוחאללה חומייני, המנהיג העליון באיראן לשעבר.

עלי חמינאי
עלי חמינאי | צילום: החדשות 13

בכיר בבית הלבן אמר אמש בשיחת ועידה עם כתבים כי בפסגה המשולשת בין היועצים לביטחון לאומי של ישראל, רוסיה וארה"ב בירושלים בסוף יוני תדגיש ארה"ב בפני הרוסים שהאיראנים צריכים לצאת מסוריה ותבקש לשמוע מהרוסים הצעות בנושא.

"נבהיר להם שלדעתנו איראן לא משחקת שום תפקיד חיובי בסוריה, לבנון או כל מקום אחר באזור. אנחנו מקווים שהרוסים מגיעים לפסגה הזו עם רעיונות חדשים לגבי סוריה ומעורבות איראן בסוריה", אמר הבכיר בבית הלבן. "אנו מודאגים מאוד מהנוכחות האיראנית בסוריה ותמכנו בפעולות שישראל ביצעה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה ונרצה לשמוע מה יש לרוסים להציע בנושא הזה".

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

הבכיר בבית הלבן הוסיף: "אנחנו בטוחים שהאיראנים מאוד לא שמחים מכך שהפסגה הזו מתקיימת ומכך שהישראלים מארחים את האמריקנים והרוסים בירושלים. העובדה שרוסיה מוכנה לקיים פגישה פומבית כזו היא כבר דבר חשוב וחיובי".

בעוד שלושה שבועות יתקיים בירושלים מפגש פסגה חסר תקדים בין היועץ לביטחון לאומי הישראלי מאיר שבת לבין עמיתו האמריקני ג'ון בולטון ועמיתו הרוסי ניקולאי פטרושב – שיתמקד במצב בסוריה. ישראל רוצה לדחוף את רוסיה ואת ארה"ב לשתף פעולה כדי להגיע להסדר מדיני שיוציא את הכוחות האיראנים מסוריה.