התאבדות הלוחם: מח"ט ומג"ד ננזפו, רב סרן ממצ"ח הודח

צה"ל פרסם את ממצאי הבדיקה בעקבות מותו של רב"ט ניב לובטון, חייל בגבעתי, ברקע לחצים של מצ"ח להפוך אותו למקור. "אירוע קשה ביותר - צוות המומחים הצביע על כשלים בפעילות מערך המודיעין"

זמן צפייה: 01:22

צה"ל פרסם היום (שני) את ממצאי הבדיקה, שבחנה את מקרה ההתאבדות של רב"ט ניב לובטון, לוחם צה"ל מיחידת גבעתי, שלחצו עליו לכאורה לשמש סוכן מצ"ח נגד חבריו. בעקבות התחקיר, הרמטכ"ל אביב כוכבי הורה על שורת צעדים פיקודיים. מח"ט בית הספר למקצועות חי"ר ומפקד הגדוד שבו היה לובטון ננזפו. רב סרן מיחידת מצ"ח הודח מתפקידו, ואלוף משנה הודח.

הבדיקה בעניין התנהלות יחידת מצ"ח הצביעה על מספר תקלות ושגיאות. החמורה שבהן הייתה התנהלות רכזי המודיעין בכך שלא דיווחו על סימני המצוקה שגילה לובטון בשיחות איתם, ובכך שלאחר היוודע דבר היעדרותו לא שיקפו את רגישות המקרה.

צוות המומחים שבחן את המקרה הצביע על כשלים בדרך פעילותו של מערך המודיעין במצ"ח וציין כי חובת המפקדים ואנשי מערך המודיעין, בכל הרמות, לוודא קיום של תהליכים יסודיים, כיבוד זכויותיהם ודאגה קבועה למצבם הפיזי והנפשי של החיילים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ניסיון פיגוע בבנימין: שני מחבלים ניסו לדקור לוחמים – ונורו

המשק הישראלי התכווץ ב-7.1% – הירידה החדה ביותר זה 20 שנה

ועדת החינוך דנה בסערת הילדה והשמלה: "שיח מעוות מהבסיס"

ערן ומיכל לובטון, הוריו של המנוח, מסרו בתגובה: "מדובר באירוע טראגי וקשה מנשוא, שהיה יכול להימנע. צוות המומחים שמונה לבחון את נושא גיוסם והפעלתם של מקורות מודיעיניים בצה"ל הצביע על כשלים קשים בדרך פעילותו של מערך המודיעין במצ"ח, וציין את החובה המובנית מאליה של אנשיו לכבד את זכויותיהם של חיילים ולהימנע מלאיים עליהם בניסיון להפכם למקורות מודיעיניים".

"אימוץ מסקנותיו של הצוות וחידוד נהלי העבודה במצ"ח לא יוכלו להחזיר את הגלגל לאחור", אמרו השניים, "אך אנו תקווה שהם יסייעו לשים סוף לשיטת גיוס מקורות המודיעין נטולת הרסן אליה נפל ניב ז"ל קורבן. זו הצוואה שהותיר אחריו ניב".

"יש להדגיש שהגם שננקטו צעדים במישור הפיקודי כנגד גורמים בכירים במצ"ח – אנו סבורים כי טרם מוצתה החקירה בעניין אחריותם הפלילית הישירה והעקיפה למותו. בחירתה של התביעה הצבאית להתמקד אך ורק באחריותם הפלילית של רכזי מודיעין שלא דיווחו על אותות המצוקה שניב שידר היא תמוהה, ומתעלמת מהתמונה הרחבה". בכוונת ההורים לפנות לבג"ץ. זאת לאחר שכבר הוגשה עתירה לבג"ץ, באמצעות עו"ד בעז בן צור, בבקשה להחמיר את סעיף האישום של שני רכזי מצ"ח שניסו לגייס את לובטון.

לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח
לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח | צילום: באדיבות המשפחה

כאמור, הרמטכ"ל אישר צעדים פיקודיים, לאחר סיום הבדיקה. על כן, מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר הודח מהיחידה, לא ישרת בתפקידי פיקוד וקידומו יעוכב למשך שש שנים, זאת בגין אחריותו הפיקודית לאירועים. נוסף על כך, מפקד מרחב דרום במצ"ח לשעבר ננזף על ידי ראש אגף כוח האדם בגין אחריותו הפיקודית לאירועים.

מהבדיקה בעניין התנהלות מפקדיו הישירים של הלוחם בבסיס ביסל"ח, שבו שירת, קבע הרמטכ"ל כי "עלו ליקויים שבסיסם מימוש חסר של האחריות הפיקודית ומיצוי לא מלא של היכולות והפעולות לאיתור החייל". לכן, כוכבי אישר צעדים פיקודיים, על אף שלא נמצאה אחריות ישירה או עקיפה לגרימת מותו של החייל. מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה בביסל"ח ננזפו פיקודית בשל תפקוד לא מספק בשלב החיפושים, לאחר היוודע דבר היעדרותו של נ'.

כמו כן, הרמטכ"ל הורה על נקיטת שורת צעדים מערכתיים, ובהם חיזוק מערך המודיעין של מצ"ח ועדכון נהלי העבודה של המערך, גיבוש נוהל מעודכן המפרט את הפעולות הנדרשות מצד מפקדים במקרה של חייל חסר ביחידה, לרבות פעולות החיפוש הנדרשות, עדכון הנהלים בנוגע לסדר הפעולות במקרה של חייל נעדר במצ"ח, במערך הנפגעים וביחידות ועל פעולות רבות נוספות.

לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח
לוחם גבעתי רבט נ' שהתאבד בלחץ חוקרי מצח | צילום: באדיבות המשפחה

הרמטכ"ל אף קבע שמדובר באירוע חמור שהסתיים במותו הטראגי של לוחם, והדגיש כי "העקרון המוביל בצה"ל הנו 'האדם יקר'. זהו עקרון אשר חייב להנחות את כל המפקדים והחיילים. מעקרון זה נגזר הציווי להיות רגיש לאדם, לדאוג לצרכיו ולטפל בכל אירוע בחרדת קודש וביראת חיים".

"זהו אירוע קשה ביותר ועלינו לעשות הכל כדי שאירוע כזה לא יחזור על עצמו. פעולות של בירור, איסוף מודיעין, חקירה וכיוצא באלה, צריכות להיעשות ברגישות, התעניינות ודאגה לחייל", המשיך כוכבי. "זהו אירוע כואב ומצער מאין כמוהו, והמשטרה הצבאית החוקרת נדרשת להפיק לקחים ולהטמיעם באופן מיידי".

כוכבי הדגיש את חשיבות המאבק המתמשך במניעת אובדנות בצה"ל. לדבריו, "מאבק זה נשא פירות לאורך השנים, דבר שהתבטא בירידה במספר מקרי האובדנות בצה"ל. עלינו לעשות הכל ולהפוך כל אבן, כדי ללמוד ולהשתפר מכל אירוע במטרה למנוע, ככל הניתן, מקרים קשים אלה".

אביב כוכבי
אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

"חלק מחוזקותיו של צה"ל טמונות גם ביכולתו למנוע תופעות של עבריינות. למשטרה הצבאית ולמערך המודיעין במסגרתה, יש תפקיד חשוב ומרכזי בכך והישגים רבים לאורך השנים. לצד זאת, יש להקפיד הקפדה יתרה על שלומם ובריאותם של החיילים, ולוודא כי מתקיימים מנגנונים פיקודיים ומקצועיים שיבטיחו שמירה על האיזונים הראויים והנורמות המתחייבות".

"הביטוי המרכזי לאחריות מפקדי צה"ל לחיי אנשיהם הנו המקצועיות והרגישות, שבאמצעותם עליהם לגשת לביצוע כל משימה קטנה או גדולה, בשגרה או במלחמה", אמר הרמטכ"ל. "באירוע הנידון לא נהגו המפקדים לאורך כל השרשרת ב"חרדת קודש" המצופה מהם. להתנהגות שכזו ולתקלות הנובעות ממנה אין מקום בצה"ל".

בחודש אוקטובר האחרון הודיע צה"ל הודיע כי ראש אגף כוח אדם, האלוף מוטי אלמוז, והפרקליט הצבאי הראשי, האלוף שרון אפק, מינו צוות מומחים לבחינה מערכתית של נושא איתור וגיוס מקורות על-ידי מצ"ח והפעלתם. זאת ברקע פתיחת משפטם של שני רכזי מודיעין של מצ"ח, שמואשמים בהתרשלות במילוי תפקידם, לאחר שלוחם צה"ל שעליו לחצו לכאורה לשמש סוכן מצ"ח נגד חבריו התאבד.

חייל מצ''ח המואשם באחריות להתאבדות לוחם צה''ל, עם הוריו בבית הדין הצבאי ביפו
חייל מצ''ח המואשם באחריות להתאבדות לוחם צה''ל, עם הוריו בבית הדין הצבאי ביפו | צילום: חדשות 13

בכתב האישום שהוגש נגדם נטען כי על אף שהבינו שהמגויס נתון במצוקה נפשית קשה ובסכנה אובדנית, הם לא עשו דבר כדי לסייע לו, תוך הפגנת זלזול במצבו. נוסף על כך הם נמנעו מלדווח עליו למפקדיו ולמפקדיהם במצ"ח, כפי שנדרשו לעשות בהתאם לפקודות.

לפי כתב האישום, גם לאחר שהלוחם נעלם והחיפושים אחריו היו בעיצומם, נמנעו רכזי המודיעין מלשתף את הגורמים המוסמכים במצב שבו שהיה נתון. לפי כתב האישום, אחד הרכזים אף שיקר למפקדיו בעניין מצבו הנפשי של הלוחם לאחר שנשאל על כך באופן ישיר.