סמוטריץ': "יחידות מעורבות פוגעות בצה"ל"; רה"מ: "גאה בלוחמות"

שר התחבורה יצא נגד שירות מעורב בריאיון לגל"צ ואמר כי "הדבר פוגע ביכולת הצבא לעמוד במשימתו". נתניהו מיהר להגיב ומסר כי "החיילות תורמות לביטחון, רק שבוע שעבר סייעו לסכל פיגוע רצחני"

זמן צפייה: 00:30

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר היום (רביעי) בריאיון לגל"צ כי הוא מתנגד לשירות מעורב: "שירות ביחידות מעורבות פוגע במצבעיות של צה"ל, בכשירות שלו, ביכולת לעמוד במשימתיו. זה, לדעתי, אומר כל מי שבוחן את השאלה הזו במשקפיים מקצועיים ולא במשקפיים של ניסיון לקדם אג'נדה". בתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני גאה בחיילות שלנו ובלוחמות שלנו שתורמות לביטחון ישראל. רק בשבוע שעבר הן סייעו לסכל פיגוע רצחני מכיוון רצועת עזה. שירות נשים בצה"ל לא פוגע בביטחון ישראל - הוא תורם לביטחון ישראל".

סמוטריץ' ענה לתגובה של נתניהו ואמר: "עבודת התצפיתניות היתה נהדרת ומצילת חיים. על זה אין ויכוח. מה הקשר בין זה לבין יחידות לוחמות מעורבות שעליהן דיברתי. ואגב, אני מאוד בעד הפלות - של בניינים בעזה. האצבע שלי בקבינט מובטחת לך בעניין הזה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

העימות בין רה"מ לסמוטריץ' – קרב אגו שמשרת את שניהם • פרשנות

סמוטריץ' מתנצל: "דברים שלא היו צריכים להיאמר – מצר על כך"

שרים בליכוד: נתניהו שוקל לפטר את סמוטריץ' בעקבות דבריו נגדו

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 13

מאוחר יותר, מועמדים במפלגתו של סמוטריץ'. התנערו מאמירתו. יו"ר מפלגת ימינה איילת שקד הגיבה לסערה, וכתבה: "לכל הפוליטיקאים שעושים סיבוב על הרשימה המופלאה שלי, תנוחו. הנשים אצלנו שירתו גם שירתו. עידית, רוני, שולי ואני. ואורית שנתיים בשירות לאומי. הבן של הרב פרץ מפקד על גדוד מעורב. מתן כהנא היה המפקד של תמר אריאל ז"ל. שירות משותף קרבי זה עניין מורכב בציונות הדתית. תפסיקו להסית".

בהמשך, אמר מתן כהנא בריאיון ב"לפני החדשות" כי "אני לא מסכים עם סמוטריץ' על דבריו לגבי שילוב בנות ביחידות קרביות בצה"ל. אנחנו בלוק טכני ובנושא הזה לא מסכימים".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב לדבריו של סמוטריץ' ואמר בריאיון לחדשות 13 כי "נתניהו אמר שסמוטריץ' יהיה חבר קבינט ושהוא בעל הברית הטבעי שלו לממשלה הבאה - זה טירוף מוחלט".  קודם לכן, כתב ליברמן כי "ההשתלחות של סמוטריץ' בחיילות צה"ל בלתי נסבלת ועוברת כל גבול. ראש הממשלה, במקום לפרסם סרטונים, צריך להעיף את סמוטריץ' מהקבינט לאלתר. המורשת של גיבורות ישראל לדורותיהן, כמו שרה אהרונסון, חנה סנש, הדר כהן והדס מלכא ז"ל, משמעותית וחשובה הרבה יותר בהיסטוריה של העם היהודי ומדינת ישראל מהניסיון של סמוטריץ' להפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה".

ראשי מפלגת כחול לבן תקפו את דבריו של שר התחבורה. יו"ר המפלגה בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "זה מה שמציע לכם חבר הקבינט סמוטריץ': חסינות תמורת אפליה והדרה של נשים. יש לי חדשות בשביל סמוטריץ' ונתניהו - נשים יהיו בכל מקום שבו הן יכולות לתרום בצה"ל ובכלל. בים, באוויר וביבשה".

גם חבר הכנסת יאיר לפיד הגיב: "האם לדעת חבר הקבינט סמוטריץ׳ גם רס"ר הדס מלכה ז"ל פגעה בכשירות צה״ל? מה לגבי קרן טנדלר ז״ל שהחזבאללה הפיל את המסוק בו היתה בפעילות מבצעית? שיתנצל בפני הלוחמות המגינות על חיינו יום יום ושעה שעה או שיפוטר מיד מהקבינט".

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי כתב: "בהמשך למדינת ההלכה, אנחנו מתבשרים מסמוטריץ׳ על השלב הבא - מדינת ההדרה. עכשיו סמוטריץ׳ ומפלגתו, 'שותפיו הטבעיים של נתניהו', מבהירים מה יקרה כאן בקואליציית ה-61, אם חלילה תקום. כרמטכ״ל לשעבר, אני גאה בשירותן של הנשים בצבא וקובע שאין תחליף לתרומתן בכלל המערכים לצה״ל ולביטחון המדינה".

אורנה ברביבאי, חברת כחול לבן והאישה הראשונה שנשאה דרגת אלוף, הגיבה לתגובתו של ראש הממשלה וכתבה: "ראש הממשלה, אם זאת דעתך על שרות נשים בצה״ל כיצד אתה מוכן לקבל את דעותיו החשוכות של סמוטריץ׳ היושב לצידך בקבינט?".

חבר הכנסת עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, אמר בתגובה להתבטאות של השר כי "‏סמוטריץ', אתה פוגע במבצעיות. אתה, שדחית את השירות כי 'תורתך אומנותך', ובזמן הזה הספקת להוציא תואר אקדמי ואף להתמודד לכנסת, בזמן שהאזרחים הרגילים שירתו ולחמו, כדאי שלא תעביר ביקורת על הלוחמות והלוחמים. הפטור מגיוס החרדים, שעליו אתה שומר, הוא שפוגע במבצעיות".

מפקדות הטנקים הראשונות בצה"ל
מפקדות הטנקים הראשונות בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

אלו לא ההשתלחויות הראשונות בין ראש הממשלה לשר התחבורה. לפני עשרה ימים סמוטריץ' התייחס להחלטת בית המשפט המחוזי לאסור על קיום אירוע עירוני בהפרדה מגדרית בעפולה ותקף את נתניהו:"מאחר וחסידי משילות אנחנו, לא נפטור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".

בעקבות ההתבטאות, ראש הממשלה זימן את סמוטריץ' לפגישה לאחר ששרים בליכוד טענו כי נתניהו שוקל לפטר אותו, אך בתום הפגישה רה"מ החליט להשאירו בתפקיד. סמוטריץ' התנצל ואמר: "לעיתים אני אומר את האמת שלי בהתבטאויות חריפות וקשות המשקפות את העובדה שאני לא משחק משחקים של פוליטיקה וכשכואב לי - אני צועק. מתוך הכאב האמיתי, נאמרו דברים בסגנון שלא צריך ולא ראוי שיאמר, בוודאי לא במישור היחסים שבין ראש ממשלה לשר בממשלתו, ועל כך אני מצר".

כמו כן, מספר ימים לפני כן סמוטריץ' תקף בחריפות את נתניהו בעקבות נאומו בכנס משרד החוץ, שבו טען כי "לא תהיה מדינת הלכה - מדובר בדברי הבל מוחלטים". שר התחבורה אמר כי "נתניהו מזלזל בכל מי שהוא יהודי מאמין. ראש הממשלה ירד עלי באנגלית מצוחצחת ומשויפת, ואמר שדברים שאמרתי הם ''בלבולי מוח. אני מוחל, אבל חשוב לדעת - השיקולים של נתניהו הם אך ורק אלקטורליים, ללא שום גרעין של אמת המחוברת ליהדות".