"זה לא זמן התנגחויות": המערכת הפוליטית מגיבה להסלמה בדרום

הנשיא ריבלין הגיב לחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי בעזה ואמר כי "לעיני הממשלה ביטחון ישראל בלבד". רה"מ: "הפעולה הומלצה ע"י הרמטכ"ל". גנץ: "ידע כל טרוריסט שמסכן את ביטחוננו שהוא בן מוות"

זמן צפייה: 04:19

הסלמה בדרום: חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, ברצועת עזה הלילה (שלישי) והירי לעבר הדרום ומרכז הארץ, גרר תגובות רבות במערכת הפוליטית.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "תחזקנה ידי כוחות הביטחון כולם, העמלים למען הצלחת הפעולה הבוקר כבר תקופה ארוכה. אני יודע כי לנגד עיניהם, ולעיני ממשלת ישראל שאישרה את הפעולה, בטחון ישראל ורק הוא בלבד". לדבריו, "זהו לא זמן התנגחויות פוליטיות ואלה אינן מוסיפות כבוד לכל העוסק בהן – זאת השעה לחדול מהתבטאויות שכאלה מיד", המשיך. "אזרחי ישראל, אנא, היו קשובים להנחיות מצילות החיים של פיקוד העורף והישמרו לנפשותיכם מאוד".

כתבות נוספות בנושא >>

"מוחמד דף החדש": זה הבכיר בג'יהאד האסלאמי שחוסל ברצועת עזה

בצל החיסול ברצועה: "ניסיון לחסל בכיר בג'יהאד האסלאמי בדמשק"

חוסל בכיר בג'יהאד האסלאמי; רקטות לדרום ולמרכז, לימודים בוטלו

מלשכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמסר: "הלילה סוכל המפקד הבכיר של הג'יהאד האיסלמי בעזה בהאא אבו אל-עטא, שהיה אחראי לפיגועים רבים ולירי רקטות נגד מדינת ישראל בחודשים האחרונים והתכוון להוציא פיגועים מיידיים. פעולת צה"ל הומלצה ע"י הרמטכ"ל וראש השב"כ ואושרה ע"י רה"מ ושר הביטחון, לאחר הצגה ואישור הקבינט".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, עודכן על הפעולה מבעוד מאוד, והבוקר חיזק את פעילות צה"ל ברצועה. "המאבק בטרור הוא מתמשך ומצריך רגעים של קבלת החלטות קשות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "הדרג המדיני וצה"ל קיבלו החלטה נכונה הלילה למען ביטחונם של אזרחי ישראל ותושבי הדרום. כחול לבן תגבה כל פעילות נכונה למען ביטחון ישראל ותשים את ביטחון התושבים מעל לפוליטיקה. ידע כל טרוריסט שמסכן את ביטחוננו שהוא בן מוות".

במקביל, הודיעו צוותי המו"מ של כחול לבן וישראל ביתנו כי על רקע המצב הביטחוני, פגישת גנץ וליברמן, שתוכננה להיום, נדחתה למחר.

גם יתר בכירי כחול לבן התייחסו לאירוע. יאיר לפיד, מספר 2 במפלגה, כתב: "מברך את צה״ל וכוחות הבטחון על פעולה מדוייקת ומוצלחת. הרתעה מחזירים רק בכוח". שר הביטחון לשעבר ומספר 3 ברשימה, משה (בוגי) יעלון, כתב בחשבון הטוויטר: "ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה לפני הכל. כשנלחמים על הבית, האויב, כל אויב, ימצא אותנו נחושים, חזקים ומאוחדים. בשעות בהן אזרחי ישראל תחת אש אנו מחזקים ומגבים את הממשלה וכוחות הביטחון. אני מברך את צה״ל והשב״כ על מודיעין וביצוע מדוייקים, ומחזק את התושבים. יחד, נוכל לכל אויב".

הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, מספר 4 בכחול לבן, כתב: "ישראל שלחה הלילה מסר חשוב - כל טרוריסט נמצא תחת ידה הארוכה וחייו בסכנה. אני מברך ומחזק את צה״ל וכוחות הביטחון על הפעולה, ובטוח שימשיכו לפעול בנחישות ובעוצמה במאבק נגד הטרור. אזרחי המדינה- ביטחונכם הוא לפני הכל. אני קורא להישמע להנחיות פיקוד העורף שמצילות חיים".

ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה לפני הכל. כשנלחמים על הבית, האויב, כל אויב, ימצא אותנו נחושים, חזקים ומאוחדים. בשעות בהן אזרחי ישראל תחת אש אנו מחזקים ומגבים את הממשלה וכוחות הביטחון. אני מברך את צה״ל והשב״כ על מודיעין וביצוע מדוייקים, ומחזק את התושבים. יחד, נוכל לכל אויב.

גם בליכוד חיזקו את החיסול הלילי ברצועה. ח"כ גדעון סער כתב כי הוא "מברך את ראש הממשלה ושר הביטחון, צה"ל וכוחות הביטחון על ההחלטה לחסל את בכיר הג'יהאד". ח"כ יואב קיש הוסיף: "הקם להורגך - השכם להורגו".

מברך את ראש הממשלה ושר הבטחון, צה״ל וכוחות הבטחון על ההחלטה לחסל את בהאא אבו אל-אטא וביצועה. עם ישראל מאוחד ברגעים אלה וראוי שאחדות זאת תבוא לידי ביטוי גם במערכת הפוליטית ותוסיף עוצמה לישראל. היעד הנדרש צריך להיות: פירוק התשתיות הצבאיות של החמאס והג׳יהאד האיסלמי בעזה.

זירת החיסול של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטא
זירת החיסול של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטא | צילום: חדשות 13

מנגד, ברשימה המשותפת לא תמכו במהלך. יו"ר המפלגה איימן עודה תקף את נתניהו ואת עיתוי החיסול. "אדם ציני שהפסיד שתי בחירות ברצף ישאיר רק אדמה חרוכה בניסיון נואש להשאר בתפקידו", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "במשך עשור קם כל בוקר במטרה להעמיק את הכיבוש ולהרחיק את הסיכוי לשלום - וכך עשה גם היום".

חברת הרשימה המשותפת, עאידה תומא סולימאן, קראה לקטוע את ההסלמה: "הציניות והאכזריות של נתניהו לא יודעות גבול - הוא פותח במלחמה כתרגיל פוליטי. מוכרחים לעצור את האש עכשיו, לפני שנדרדר לעוד ועוד הרג".

חיסול בכיר הג'יהאד - והירי לעבר ישראל:

החל משעות הבוקר נורו עשרות רקטות בכמה מטחים לעבר דרום ומרכז ישראל, בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי הלילה על ידי צה"ל. רקטות נורו לעבר תל אביב, חולון, ראשון לציון, אשדוד, גדרה, אשקלון, שדרות, ויישובים רבים נוספים במרכז ובדרום. יירוטים נראו בשמי תל אביב. בשדרות, שתי רקטות פגעו ישירות בחצרות בתים - אין נפגעים אך נגרם נזק. רקטה אחת נחתה באשקלון. נכון לשעה זו, לבתי החולים פונו שישה בני אדם. צעירה בת 24 מגדרה, קשיש בן 93 מאשקלון וצעירה בת 18 מאשדוד נחבלו קל בזמן ריצה למרחב המוגן. באשדוד ובאשקלון שלושה בני אדם לקו בהתקף חרדה.

הבית שבו חוסל בהאא אבו אלאטהא
המבנה שבו חוסל בהא אבו אל-עטא

בשעות האחרונות הועבר מסר מישראל למודיעין המצרי לפיו ישראל אינה מעוניינת בהסלמה נוספת ומבחינת ישראל שקט ייענה בשקט. המסר הועבר על ידי המצרים לגורמים בעזה. הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס בשעה 9:00 בקריה שבתל אביב.

בעקבות ההסלמה, הלימודים בוטלו בכל היישובים הנמצאים במרחק של 40 קילומטרים מרצועת עזה, וגם ביישובים רבים במרכז - חולון, ראשון לציון, תל אביב, רמת גן וגבעתיים. צה"ל תגבר את כוחותיו בדרום. תושבים בדרום, בגוש דן ובירקון הונחו לא להגיע לעבודה שאינה חיונית. ברעננה ובהרצליה פתחו מקלטים ככוננות, אך כרגע הלימודים מתקיימיםכ רגיל ואין הנחיות מיוחדות לתושבים.