"מחולל הטרור המרכזי": מיהו הבכיר בג'יהאד האסלאמי שחוסל בעזה?

בהאא אבו אל-עטא, עמד בראש הזרוע הצבאית של הארגון בצפון עזה, שמכונה "הזרוע האיראנית ברצועה". הוא היה מקורב למזכ"ל נחאלה, אך לא תמיד פעל לפי הוראותיו. בישראל הוא הוגדר "פצצה מתקתקת"

זמן צפייה: 05:01

הסלמה בדרום: בשבועות האחרונים הפך בהאא אבו אל-עטא, מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בצפון הרצועה שחוסל הלילה (שלישי), לנבל חדש-ישן באזור. אל-עטא נחשב היה איש קיצוני, חדור שנאה לישראל, שסירב למלא אחר ההוראות של חמאס ולעיתים חתר אפילו תחת מפקדיו בג'יהאד עצמו.

במסיבת העיתונאים שנערכה היום לאחר חיסולו, אמר הרמטכ"ל אביב כוכבי: "הוא האיש שאחראי למרבית הפיגועים שיצאו מהרצועה במהלך השנה האחרונה וגם לפני כן. הוא אחראי לאירועי צליפה וירי, הוא אחראי לעשרות רבות של אירועי ירי רקטי, הוא אחראי לירי הרקטי לפני עשרה ימים, הוא אחראי לירי הרקטי במשך יומיים, ערב יום הזיכרון ולעוד סדרה ארוכה של פיגועים".

לעוד כתבות בנושא >>

חוסל בכיר בג'יהאד האסלאמי בעזה; כוננות בדרום – לימודים בוטלו

"זה לא זמן התנגחויות": המערכת הפוליטית מגיבה להסלמה בדרום

מוסדות החינוך ומקומות העבודה סגורים עד גוש דן • הנחיות פקע"ר

מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל עטא
מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל בעזה | צילום: חדשות 13

ראש השב"כ, נדב ארגמן, כינה אותו "מחולל הטרור המרכזי בשנה האחרונה" וציין כי הוא עמל על פיגועים עתידיים. ברצועה היו מי שכינו אותו "מוחמד דף החדש".

הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, הארגון השני בגודלו ברצועה, פועל מתוך אידיאולוגיה קיצונית עוד יותר מזו של חמאס ועל פי אג'נדה איראנית. הוא מקפיד ליצור חזית של הסלמה מתמדת בדרום. הארגון מורכב מזרוע מדינית וזרוע צבאית, שבראש החטיבה הצפונית שלה עמד אבו אל-עטא.

אבו אל-עטא היה מקורב למזכ"ל הארגון זיהאד נחאלה, היושב בלבנון, אך לא תמיד פעל בהתאם להוראותיו. הוא היה אדם שפעל לפי אידיאולוגיה קיצונית, ובעל ניסיון צבאי עשיר בלחימה. אבו אל-עטא היה כריזמטי ובעל השפעה על הזרוע הצבאית והמדינית גם יחד. הוא חי במחתרת, עד שעשה את הטעות הגורלית אמש, כשהגיע לביתו בשכונת שג'אעיה שברצועה.

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

עד כה שוגרו יותר מ-190 רקטות לעברי שטחי המדינה בכמה מטחים שונים בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי הלילה על ידי צה"ל. מתוכן, יירטו לוחמי כיפת ברזל עשרות שיגורים, ויותר מחצי נפלו בשטחים פתוחים. רקטות נורו לעבר תל אביב, מודיעין, חולון, ראשון לציון, אשדוד, גדרה, אשקלון, שדרות, ויישובים רבים נוספים במרכז ובדרום. מהבוקר גוייסו מאות חיילי מילואים, שמשתייכים למערך כיפת ברזל, לפיקוד העורף ולאגף המודיעין.

מדובר צה"ל נמסר כי כלי טיס תקף ופגע בשני פעילי טרור של הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה שעסקו בהכנה לשיגור רקטות, ולפי דיווחים פלסטינים, שניהם נהרגו. בנוסף על כך, מטוסי קרב וטנקים תקפו מספר יעדים של ארגון הטרור, בהם מתחם אימונים, גם של הכוח הימי, עמדות תצפית ואתרים תת-קרקעיים ששימשו לאחסון, ייצור אמצעי לחימה וירי רקטות. כמו כן, הותקפו פירי מנהרת טרור התקפית בצפון הרצועה ובמרכזה.

"צה"ל רואה בחומרה רבה את ירי הרקטות לעבר שטח ישראל ואזרחי ישראל, וערוך להמשיך בהגנה על אזרחי המדינה כמו גם לכל פעולה שתידרש", נמסר מדובר צה"ל עד כה דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על שמונה הרוגים ו-25 פצועים מתקיפות צה"ל, בהם בכיר הג'יהאד בהאא אבו אל-עטא שחיסולו הביא להסלמה. בין ההרוגים גם חברי חוליות משגרי רקטות של הג'יהאד האסלאמי, שהותקפו טרם הצליחו לבצע שיגורים לעבר ישראל.

חשיפה בית ספר לצילום
חשיפה בית ספר לצילום | צילום: חדשות 13