אחרי אישור הממשלה: השב"כ החל לאכן ניידים כחלק מהמאבק בקורונה

לאחר אישור תקנות החירום באישון לילה, שירות הביטחון הכללי החל לעקוב אחרי המכשירים הסלולריים של חולי קורונה. המשנים ליועמ"ש, זילבר וניזרי: "ההחלטה לא התחילה כמחטף ולא המשיכה כמחטף"

זמן צפייה: 04:42

מגפת הקורונה: שב"כ החל היום (שלישי) באיכון טלפונים סלולריים של חולי קורונה, כחלק מהחלטת הממשלה במהלך הלילה, שספגה ביקורת רבה בשל הפגיעה בפרטיות ובצנעת הפרט. בתדרוך לכתבים אמרו המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר ורז ניזרי, כי "ההחלטה לא התחילה כמחטף ולא המשיכה כמחטף, מפני שהדיונים על כך התקיימו כבר באמצע שבוע שעבר". לדבריהם, משרד הבריאות יזם את התהליך בשל מספר הנדבקים.

"אנחנו מבינים שאנחנו במצב חירום ומצד אחד צריכים לסייע למדיניות הממשלה ומצד שני להפחית את הפגיעה בזכויות הפרט. כשאומרים לבן אדם שהוא חולה הוא לא יזכור בדיוק היכן היה 14 ימים", הסבירו. "צריך להזהיר את הציבור ולא לבנות שיסתכלו על המסלול שפורסם באתר של משרד הבריאות, ולערב את שב"כ היה האמצעי היחיד שמשיג את התכלית".

לטענת זילבר וניזרי, שב"כ לא ישמור על המידע שיישלף מהמכשירים הניידים ולא יעסוק באכיפה. "עמדנו על כך שהנוסח יהיה גלוי לציבור, אך חלק מהאמצעים נמצאים בנוהל פנימי שאי אפשר לחשוף", המשיכו. "הכנסת לא יכלה לדון קודם לכן בעניין, אבל ראוי וצריך להיות על זה פיקוח פרלמנטרי, ומרגע שתהיה כנסת נשים על השימוש באמצעים אלו פיקוח. זהו צעד לא פשוט אבל לטעמנו האיזון הנכון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תוך עקיפת פיקוח הכנסת: הממשלה אישרה לאכן חולי קורונה

נתניהו מגיב לביקורת: עיכוב בשימוש במעקב יכול להביא למות רבים

היועמ"ש: מטרת התקנות להציל חיים, לא יאסף תוכן של הודעות

חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23
חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23 | צילום: דינה וולמן - דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום הודיעה לשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי היא דוחה על הסף את הטענות של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ויו"ר ועדת חוץ וביטחון, גבי אשכנזי, שהשיגו על אימוץ הממשלה את התקנות לשעת חירום לשימוש בכלים הדיגיטליים כדי להילחם במגפת הקורונה.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר כי הפגיעה בפרטיות האזרחים היא מידתית ולצורך הצלת חיים. אימוץ התקנות נומק בכך ש"המגפה מתפשטת בקצב עצום. עיכוב כלשהו, אפילו של שעה אחת, בשימוש בכלים הללו יכול להביא למותם של ישראלים רבים, כפי שקורה עם מותם של אלפים באיטליה ובמקומות אחרים בעולם".

לפני כן מתח יו"ר כחול לבן ביקורת על ההחלטה ומסר כי "אנחנו נמצאים בתקופה חריגה שבה יש צורך לנקוט באמצעים חריגים על מנת להציל חיים. יחד עם זאת, אסור לעשות זאת במחטף ובלי פיקוח".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

גנץ הוסיף כי "כחול לבן תעמוד על כך שוועדת החוץ והביטחון כמו גם ועדה מיוחדת לנושא הקורונה, ועדת הכספים וועדות נוספות, יוקמו כבר היום בכדי לפקח על התהליכים ולאשר תקנות נדרשות לעת הזו. ועדת החוץ והביטחון חייבת לקבל לידיה את כל המידע אודות הליכי המעקב שאושרו עוד היום. ככה זה בדמוקרטיה".

גם יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ גבי אשכנזי, הדגיש כי על אף שהוועדה החלה לדון בנושא אתמול, "אישרה הממשלה במחטף באישון לילה, את תקנות שעת החירום. זאת, מבלי שניתנה האפשרות לקיים אותו באופן רציני ולהשלימו".

מוקדם יותר הגיב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לביקורת הציבורית על אישור השימוש באמצעים טכנולוגיים של שב"כ לאיכון טלפונים ניידים של נדבקים בקורונה. מנדלבליט אמר כי "התפרצות נגיף הקורונה בעולם מציבה בפני מדינות העולם אתגר חסר תקדים ומחייבת נקיטת צעדים מרחיקי לכת במגוון תחומי החיים כדי להגן על שלום האזרחים ובריאות הציבור ועל יציבותן הכלכלית והחברתית של המדינות. כך גם מדינת ישראל, אשר עומדת בימים אלו בפני אתגרים עצומים".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

מנדלבליט התייחס למגבלות השימוש שנקבעו והדגיש כי "הסמכות לאסוף את המידע מתייחסת אך ורק למינימום הנדרש לשם מניעת התפשטות נגיף הקורונה. בפרט, לא ייאסף מידע 'תוכני', כמו תוכן של מיילים או הודעות".