תוך עקיפת פיקוח הכנסת: הממשלה אישרה לאכן חולי קורונה

שרי הממשלה אישרו את תקנות החירום, לפיהן השב"כ והמשטרה יאכנו טלפונים של חולים ושל עשרות אלפים שיש חשש שנדבקו, ויוכלו להעביר מידע מהם למשרד הבריאות. ראש השב"כ: לא נעסוק באכיפת בידוד

זמן צפייה: 00:35

מגפת הקורונה: הממשלה אישרה באישון לילה (שלישי) פה אחד תקנות לשעת חירום להפעלת כלים דיגיטליים על ידי שירות הביטחון הכללי שיאפשרו איכון טלפונים סלולריים לשם מעקב אחר אזרחים.

הממשלה העבירה תקנות חירום דרקוניות בישיבת ממשלה טלפונית, בהשתתפות הייעוץ המשפטי ולא בהצבעה בכנסת, שיאפשרו לשב"כ ולמשטרה לאכן חולי קורונה, וגם עשרות אלפי ישראלים שיש חשש שנדבקו. התקנות מאפשרות לשב"כ להעביר למשרד הבריאות לא רק איכונים, אלא כל מידע טכנולוגי מהטלפון הסלולרי, כמו רשימת התקשרויות, למעט תוכן השיחות. בניגוד להבטחות הממשלה הנתונים לא יימחקו לאחר 30 יום, אלא יישמרו ל-60 ימים נוספים למשרד הבריאות, שיוכל לעיין בהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקורונה | צילום: חדשות 13

ראש השב"כ, נדב ארגמן, מסר לאחר אישור הממשלה: "שירות הביטחון הכללי נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל. הפניה התקבלה בשב"כ, לאחר שהתברר שלרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות, כדי לסייע במאמץ זה. לאחר שהתקיים ברור ראשוני ממנו עלה כי לשב"כ היכולות המתאימות, התקיימה שורה של דיונים עם גורמי משרד המשפטים, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, אשר נתן את אישורו לשילוב היכולות הטכנולוגיות של שב"כ במאמץ הלאומי, לצורך הצלת חיים.

בנימין נתניהו ונדב ארגמן
בנימין נתניהו ונדב ארגמן | צילום: תקשורת שב"כ

"שב"כ ער לכך שמדובר בעיסוק החורג מפעילותו השוטפת בסיכול טרור ולכן הבקשה נדונה ואושרה על ידי היועמ"ש לממשלה ונקבעו מנגנוני פיקוח ובקרה סדורים בתהליך", אמר ארגמן. "כראש שירות הביטחון הכללי, אני מבקש להבהיר כי רגישות הענין ברורה לי היטב ועל-כן הוריתי כי רק קבוצה מצומצמת מאוד של אנשי שירות תעסוק בנושא וכן כי המידע לא ישמר במאגרי השב"כ. כמו כן, המידע ימסר ישירות למנכ״ל משרד הבריאות או לראש שירותי בריאות הציבור, אשר יעשו שימוש במידע רק לצורך מתן הנחיות שתכליתן הצלת חיי אדם. אני מבקש להדגיש כי שב"כ לא יעסוק בשום שלב באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד. הסיוע הטכנולוגי שנתבקש השב"כ לספק למשרד הבריאות, נועד לתכלית אחת בלבד- הצלת חיי אדם. הסיוע יבוצע אך ורק על-פי הנדרש, לצורך התמודדות עם התפשטות המגיפה ותחת מגבלות וריסונים ברורים ומוגדרים, אשר סוכמו עם הגורמים המשפטיים הבכירים במדינה. יעודו של שירות הביטחון הכללי הוא בראש ובראשונה להציל חיי אדם, מפני איומי טרור, ובנסיבות החריגות אליהן נקלעה מדינת ישראל מעמיד השירות את יכולותיו להצלת חיים, במסגרת המאמץ הלאומי הנוכחי. כראש שירות הביטחון הכללי, אני סבור כי במצב הדברים שתואר לעיל, נכון וראוי ששב"כ ירתם למשימה הלאומית, לא יעמוד מנגד, ויתרום מיכולותיו היחודיות למאבק בהתפשטות הנגיף".

</span><span lang="HE">ישיבת הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה</span><span dir="LTR">
</span><span lang="HE">ישיבת הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה</span><span dir="LTR"> | צילום: </span><span lang="HE">חדשות 13</span><span dir="LTR">

ביום ראשון אישרו עקרונית שרי הממשלה פה אחד את התקנות שמאפשרות לשב"כ לאכן חולי קורונה, אזרחים שחשודים כי נדבקו בקורונה ואזרחים ששהו בסביבתם.

השב"כ יאכן את המיקומים של אותם אנשים ואת נתיב התנועה שלהם ב-14 הימים שקדמו לכך. בהחלטת הממשלה נכתב כי השב"כ יוסמך אך ורק לצורך ההתמודדות עם הקורונה ורק לפרק זמן של 30 יום, בסיומם יימחקו כל הנתונים שנאספו.

הנושא עורר מחלוקת רבה בקרב חברי הכנסת והשרים ובישיבת ממשלה שנערכה ביום ראשון התעורר ויכוח בין השרים לגבי האפשרות לשימוש באיכונים סלולריים ע"י שירות הביטחון הכללי כדי לאתר אנשים שיש חשש שנדבקו בקורונה. שרים שהשתתפו בישיבה ציינו כי השרים סמוטריץ', ארדן, אוחנה וחוטובלי הביעו חשש מהמהלך וציינו כי עלול להיות שימוש לרעה בנתונים ודליפת מידע אישי של אזרחים.

אחד משרי הממשלה ציין כי המתווה המסתמן הינו שמשטרת ישראל תהיה אחראית על איכון של חולי קורונה כדי לוודא שהפרטים שמסרו לאנשי משרד הבריאות לגבי מיקומם בימים שלפני היו נכונים. המשטרה כבר איכנה לאחור חולים בקורונה לבקשת משרד הבריאות לפי החוק הקיים כאשר היה חשד שאינם דוברי אמת.

בדיקת טמפרטורה לנהגים באיטליה בעקבות נגיף הקורונה
בדיקת טמפרטורה לנהגים באיטליה בעקבות נגיף הקורונה | צילום: רויטרס

השב"כ יהיה אחראי על איתור אנשים שנחשפו לחולי קורונה וקיים חשש שנדבקו. השב"כ יבדוק לאחור באמצעות איכונים סלולריים אילו מכשירי טלפון היו בסביבתם של חולי קורונה בתקופה הרלוונטית. אל המכשירים שיאותרו יישלחו הודעות SMS בהם יתבקשו בעלי המכשירים להיכנס לבידוד.

"כאשר יהיו מספרים גדולים של חולים אי אפשר יהיה לדבר עם כל אחד ולסמוך על כך שכל חולה יזכור כל מקום שהיה בו בשבועיים האחרונים", אמר שר שהשתתף בישיבה.

הנתונים שיאתר השב"כ יועברו לקבוצה קטנה של אנשים במשרד הבריאות שיהיו אחראים על שליחת ההודעות לאנשים שיש חשש שנדבקו. המשטרה תקבל נתונים רק לגבי חולים ולא לגבי אנשים שיש חשש שנדבקו.