ניסוי הטיל במרכז הארץ - איתות לאיראנים? • פרשנות

צה"ל נוטה להסביר בדרך כלל מה מטרת הניסויים שהוא מבצע. אולם, הבוקר הוא בחר לשמור על עמימות בקשר לשיגור טיל הקרקע-קרקע, כך לפי פרסומים זרים - ובכך ייתכן שניסה לשלוח מסר מאיים לטהראן

זמן צפייה: 00:40

מערכת הביטחון ערכה הבוקר (שישי) ניסוי בטיל קרקע-קרקע, כך על פי פרסומים זרים, אלא שהפעם הסתירה את מניעיה - וייתכן שהסיבה לכך היא ניסיון להרתיע את אויבי ישראל.

בדרך כלל, כשצה"ל מבצע ניסוי במערכת הגנתית, כמו למשל בחץ 3, כיפת ברזל או שרביט קסמים, הוא מדווח על כך ומסביר מה הוא ניסה לבחון. אלא שהפעם, מלבד הודעת משרד הביטחון כי מדובר בניסוי של "מערכת הנעה רקטית", ישראל לא אמרה מה מהות הניסוי.

למרות שנקבע מראש והוא חלק מסדרת ניסויים, הניסוי שנערך הבוקר עשוי להוות איתות למזרח התיכון - ובעיקר לאיראנים שמאיימים על ישראל בנקמה על תקיפות שמיוחסות אליה כנגד אינטרסים איראניים באזור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הסיבה לנחיתת החירום של מסוק היסעור: כשל טכני במנוע השמאלי

צה"ל מכחיש שזויפו נתוני גיוס חרדים; הרמטכ"ל הנחה לבחון המקרה

עסקה בשווי מאות מיליוני דולרים: צ'כיה תרכוש מישראל 8 מכ"מים

ניסוי שיגור של מערכת הנעה רקטית של מערכת הביטחון
ניסוי שיגור של מערכת הנעה רקטית של מערכת הביטחון | צילום: גיל רוטשילד

על פי פרסומים זרים, ישראל מפתחת לאורך שנים ארוכות סדרה של טילי קרקע-קרקע תחת השם יריחו: יריחו 3,2,1 ו-4. הטילים האלה מסוגלים להגיע לאלפי קילומטרים, כלומר לכל נקודה במזרח התיכון, ועל פי הדיווחים השונים מסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

מדינת ישראל מעולם לא השתמשה בירי טילי קרקע-קרקע, אך לפי הפרסומים הזרים היא חשפה את יכולותיה עם טילים אלה כדי להרתיע. כך היה באוקטובר 1973, בשיא מלחמת יום כיפור, כאשר צה"ל חשף את טילי היריחו שלו, וכך גם במלחמת המפרץ ב-1991, כשישראל ניסתה להרתיע את שליט עיראק סדאם חוסיין מלירות לעברה טילי סקאד - מה שלא הצליח.

הניסוי בטיל הקרקע-קרקע מסוג יריחו, כך על פי פרסומים זרים, אמנם נקבע מראש - אך מטרתו להראות לאיראן, שמאיימת על קיומה של ישראל, את עוצמתו של צה"ל