מרד בבית הסוהר אשל: האסירים מוחים על תנאי כליאתם

בעקבות החלטה של הנהלת הכלא להגדיל את מספר האסירים בתא, ועל רקע מתח הולך וגובר בין הסוהרים לאסירים - עימותים אלימים פרצו בבית הכלא שסמוך לבאר שבע. בשב"ס חוששים מאיבוד שליטה

זמן צפייה: 44:37

מהומות פרצו היום (שישי) בבית הסוהר אשל כאשר אסירים בכירים הועברו לצינוק. זאת, לאחר שגם אתמול אירעו עימותים אלימים בין הסוהרים לאסירים, החברים בארגוני פשיעה, שפתחו במרד וסירבו להיכנס לתאים עד שיחידות מיוחדות של שב"ס נכנסו לבית הכלא ואילצו אותם לחזור לתאים. האסירים התלוננו על אלימות קשה מצד הסוהרים.

מרד האסירים החל בעקבות החלטה של הנהלת בית הסוהר להגדיל את מספר האסירים בתא, ועל רקע מתח הולך וגובר בין הסוהרים לאסירים בשל האיסור לקיים ביקורי התייחדות עקב התפרצות מגפת הקורונה, וחסימת שיחות טלפון בין בתי הכלא. כעת, בשב"ס חוששים מאיבוד שליטה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיווחים בטורקיה: לפחות 4 הרוגים ו-120 פצועים ברעידת האדמה

ארבעה ימים לבחירות בארה"ב: מה הם תרחישי האימה של כל מתמודד?

הישראלי הראשון שיקבל חיסון לנגיף: "מקווה שיעזור לפתוח עסקים"

פינוי כלא סהרונים שיוכשר לקלוט אסירים שיחלו בקורונה
פינוי כלא סהרונים שיוכשר לקלוט אסירים שיחלו בקורונה | צילום: דוברות שב''ס

משב"ס נמסר כי "בליל 29.10.20 התפתח אירוע הפרת סדר בבית סוהר 'אשל' במהלכו מספר אסירים מהאגף דרשו להשתבץ בתאים על פי רצונם, סירבו להיסגר בתאיהם ונשארו בפרוזדור האגף כאשר הם מכסים את מצלמות האגף. לאחר שהאסירים לא נענו להוראות הסוהרים במקום נכנס כוח בפיקוד מפקד בית הסוהר שהשליטו סדר באגף בנחישות והפעלת כוח סביר נגד האסירים שתקפו את אנשי הסגל. כתוצאה מההתפרעות מספר אסירים נדרשו לטיפול רפואי כמו גם סוהרים. כלל האסירים שהיו מעורבים באירוע נענשו ויפתחו כנגדם תיקי חקירה. מחוז דרום בשירות בתי הסוהר פועל וימשיך לפעול באופן נחוש כנגד כל ניסיון להפרת הסדר והמשמעת בבתי הסוהר".

לפני כשלושה שבועות הגישו יותר מאלף אסירים, ביניהם ארגוני פשיעה יריבים, עתירה לבג"ץ נגד שירות בתי הסוהר על פגיעה מתמשכת בזכויותיהם במהלך תקופת הקורונה, לדבריהם. ההתאגדות, הראשונה מסוגה בישראל, נחשפה לפני כחודש בפאנל "זכויות עצירים ואסירים תחת סגר" במסגרת ועידת המשפט התשיעית של לשכת עורכי הדין.

אסיר בכלא - אילוסטרציה
אסיר בכלא - אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

עו"ד רותם טובול, שהגישה את העתירה בשם האסירים בגין "הפגיעה הבלתי מידתית בזכויותיהם בזמן הקורונה", אמרה עם חשיפת ההתאגדות כי "האסירים מלינים כי זכויותיהם הבסיסיות נפגעו בתקופה זו, וביניהן פגיעה בזכות הביקור, התייחדויות, החופשות וכן העובדה שמשפחות האסירים לא קיבלו את המענקים מביטוח לאומי אשר הגיעו לכל אזרח".

בחודש מארס האחרון הוחלט בשירות בתי הסוהר על סגירה מוחלטת של בתי הכלא - כך שלא תתאפשר כניסה ויציאה אליהם ומהם. המשמעות היא שלא יתאפשרו כלל ביקורים, חופשות או מפגשים עם עורכי דין. לשם כך, צויידו מתקני הכליאה השונים באספקה נרחבת של מזון, חומרי ניקוי וחיטוי וציוד חיוני - מתוך הבנה כי האסירים צפויים לשהות במקום למשך תקופה ארוכה.