"מזהים את ההתקף לפני שמתרחש": הכלבים שמצילים את הלומי הקרב

לוחמים רבים שמתמודדים עם פוסט טראומה נעזרים בכלבים טיפוליים, במסגרת פעילות עמותת "לא מפקירים פצועים בשטח". למרות הסיוע שהם מספקים, אנשי העמותה טרם הצליחו לקבל את הכרת משרד הביטחון

זמן צפייה: 11:15

20 שנה עברו מיום גיוסו של ארז סבן לצבא, ואין ספק שהוא השתחרר מהצבא אדם שונה מאוד משהיה כשהתגייס. שנים חלפו עד שהוא אובחן פוסט טראומטי. "שירתי בחברון, עיר אזרחית לחלוטין", סיפר. "היו הפרות סדר, ובין לבין אנשים הולכים למכולת, מנהלים חיים, ילדים מסתובבים בגני שעשועים - ופתאום משחררים צרורות, ויורים, וזה נדקר בסמטה ליד". גם יוסי חיים, לוחם בצנחנים, חי במשך שנים עם פוסט טראומה לא מאובחנת, התדפק על דלתות משרד הביטחון ודבר לא עזר. ואז זה החמיר עד למעצרים תכופים. "אם הייתי בהתקף, עשרה אנשים הגיעו לבית חולים מתקיפות שתקפתי אותם. כי אני לא רואה כלום, אני רואה את עצמי במלחמה, אז מי שלידי הוא אויב", סיפר.

יוסי וארז ניסו מגוון טיפולים: כדורים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים – ואז פגשו את שי קוזלובסקי, מייסד עמותת "לא מפקירים פצועים בשטח" והלום קרב בעצמו. "הקרב חוזר איתנו הביתה", הסביר. "את יכולה לצעוק עליי שאני בהתקף עד מחר: אתה לא בשכם, אתה לא בסמטאות עזה, אתה לא מריח באמת דם, אבל אני מריח! הגוף שלי מגיב. אני בפנים". לשי הייתה כלבה מיתולוגית, טופי שמה, שאיתה החל את התהליך. היא ידעה על התקף שמגיע, ידעה להרגיע, ידעה לחבר את שי בחזרה לחיים. שי למד הכשרת כלבים מיוחדת, שבה מכשירים את הכלבים וגם את הלומי הקרב שהופכים להיות המאלפים של הכלבים שלהם וכך גם מותאמים להם באופן אישי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רוסיה, סין ואיראן: המודיעין האמריקני מזהיר מהתערבות בבחירות

גורמים בחמאס מזהירים: תקופת השקט בגבול הרצועה תסתיים בקרוב

אלפי לבנונים הפגינו מול הפרלמנט בביירות: "אתם רוצחים"

כלב להלומי קרב
כלב להלומי קרב | צילום: חדשות 13

"הכלב נותן לו את האפשרות להחזיר אותו למציאות, לכאן ועכשיו", הסביר ניר סלמה, ממקימי העמותה. "כלב שירות יכול לזהות את התקף החרדה עוד הרבה לפני שהוא קורה. יש הורמון שמופרש, הוא מזהה את הריח והוא מגיע להלום הקרב, הוא שם עליו את היד ואומר לו, 'אחי, אני פה'. "אם אני יוצא לסידור כלשהו ובדרך נתקל בנהג מופרע ויכול לאכול את ההתקף – היא שמה עליי יד תוך כדי נהיגה, אני נותן לה שני ליטופים ואומר לה, 'טרה, הכול בסדר' וזה בסדר, זה נשלט".

הנאמנות, הביטחון והאהבה האינסופית והלא שיפוטית של הכלבים הם כלים מרפאים. אומנם כלבי נחייה ידועים יותר ככלבים שמסייעים לעיוורים, אבל גם במקרה הזה הם מוליכים את ההלומים בחושך הנפשי שהם שרויים בו לא פעם. הפרויקט הזה ממומן כרגע על ידי טוב ליבם של אנשים. המועצה האזורית אשכול והעומד בראשה, גדי ירקוני, הקצו לעמותה את השטח ואת המבנה ביישוב צוחר וכעת הם במסע גיוס כספים להקמת כפר השיקום. שי ואנשי העמותה מנסים בכל דרך לקבל את הכרת משרד הביטחון לטיפול שלהם, בינתיים ללא הצלחה. כל כך הרבה לוחמים ממערכות ישראל מהלכים בינינו עם פציעה שקופה שלא נרפאת. מבחינתם, הם עדיין מחכים לחילוץ.

לקמפיין מימון ההמונים של "לא מפקירים פצועים בשטח" >> https://www.jgive.com/new/he/ils/donation-targets/35683/about