רוסיה, סין ואיראן: המודיעין האמריקני מזהיר מהתערבות בבחירות

בכיר במודיעין של ארה"ב טען כי קיימים ניסיונות להטות את הבחירות לנשיאות בנובמבר. בעוד שרוסיה פועלת לטובת טראמפ, סין ואיראן פועלות נגדו. טראמפ: "אני האדם האחרון שרוסיה תרצה שינצח"

זמן צפייה: 02:42

הבחירות לנשיאות ארצות הברית: בכיר במודיעין האמריקני הזהיר אמש (שישי) כי סין, רוסיה ואיראן פועלות על מנת להטות את הבחירות לנשיאות בארה"ב, כל אחת על פי האינטרסים שלה. בהצהרה רשמית חריפה שנשא הבכיר, וויליאם אוונינה, מנהל המרכז הלאומי לביון נגדי, טען כי איראן וסין פועלות נגד בחירותו של טראמפ; רוסיה לעומתן פועלת נגד ביידן.

"אנחנו מעריכים שסין רוצה שטראמפ לא ייבחר לקדנציה נוספת כיוון שהוא אינו צפוי", נכתב בהצהרה, "סין הרחיבה את המאמצים שלה להשפיע לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב, ומנסה ללחוץ גורמים שמתנגדים לאינטרסים הסיניים, ובנוסף מנסה לצמצם ולהסית את הביקורת מעל סין".

הרקע לדברים, ההסלמה במתיחות בין וושינגטון לבייג'ינג. טראמפ מאשים בחודשים האחרונים בכל הזדמנות את סין בהפצת נגיף קורונה, אותו הוא מתעקש להמשיך ולכנות "הנגיף הסיני"; ובנוסף נקט בשורת פעולות נגד הממשל ונגד גורמים וחברות סיניות. רק אמש הודיע משרד האוצר האמריקני על סנקציות נגד בכירים סיניים ובראשם מנהיגת הונג קונג קארי לאם.

דונלד טראמפ
''אני האדם האחרון שהרוסים רוצים שינצח''. הנשיא טראמפ | צילום: רויטרס

לעומת הסינים, הרוסים פועלים דווקא כדי לפגוע בסיכוייו של מועמד הדמוקרטים ג'ו ביידן לנצח בדומה לאופן שבו פעלו בבחירות ב-2016, כפי שהשתקף מהדוח של התובע המיוחד רוברט מולר. בהצהרה של אוונינה נכתב כי "רוסיה נוקטת מגוון של אמצעים כדי להשמיץ את ביידן, ואת מה שהיא רואה כ'ממסד האנטי-רוסי' בארצות הברית".

הבכיר האמריקני מזכיר בדוח כי הרוסים כבר פעלו נגד ביידן כשזה היה סגנו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, בשל מדיניות הממשל אז, שעמד לצד אוקראינה, ובשל התמיכה בגורמי אופוזיציה המתנגדים לפוטין. בנוסף טען, כי ברוסיה מנסים בימים אלה לפעול לסייע לטראמפ לנצח בבחירות באמצעות הרשתות החברתיות, בדומה לסבב הבחירות הקודם.

מועמד המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן
מועמד המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

אוונינה הוסיף כי "גם איראן פועלת לערער את היסודות הדמוקרטיים של ארצות הברית ואת הנשיא טראמפ, וכן לפלג את החברה האמריקנית", כהגדרתו. "מדינות זרות ממשיכות להשתמש באמצעים גלויים וחשאיים כדי להשפיע על הבוחר האמריקני, להשפיע על מדיניות ארה"ב, להגביר את הקיטוב בארה"ב, ולערער את האמון של הציבור האמריקני בהליך הדמוקרטי", אמר אוונינה.

טראמפ עצמו הגיב לטענות במהלך תדרוך שערך בניו ג'רזי, והסתייג ממסקנות הדוח. "אני חושב שהאדם האחרון שרוסיה תרצה לראות בבית הלבן הוא דונלד טראמפ", אמר, "אף אחד לא היה קשוח מול רוסיה כמוני לעולם. הדבר האחרון שרוסיה, סין או איראן רוצות זה שאני אנצח". טראמפ גם נשאל מה יעשה בתגובה לדוח, ואמר כי "ארה"ב תעקוב מקרוב מאוד אחר הדברים".

הבחירות לנשיאות צפויות להתקיים בעוד מעט פחות משלושה חודשים, ב-3 לנובמבר. על פי הסקרים ביידן צפוי לנצח את טראמפ בפער של כ-10% ויותר, בין היתר בשל חוסר שביעות הרצון של האמריקנים מתפקודו של האחרון במשבר הקורונה. עם זאת, בחלק מהסקרים מהימים האחרונים עולה כי טראמפ דווקא מצמצם את הפער מול ביידן, לכ-7%; בסקרים אחרים הפער נשאר יציב ועומד על כ-10%.