אלפי לבנונים הפגינו מול הפרלמנט בביירות: "אתם רוצחים"

כ-7,000 בני אדם נאספו במרכז הבירה במחאה נגד השלטון. המשטרה ירתה גז מדמיע ובמקום פרצו עימותים. מאות מפגינים נפצעו ושוטר נהרג. לפי דיווחים, כמה מפגינים פרצו למשרד החוץ שהיה ריק מאדם

זמן צפייה: 02:35

כ-7,000 לבנונים התאספו היום (שבת) ב"כיכר השהידים" במרכז העיר מול בניין הפרלמנט בביירות במחאה נגד השלטון, בעקבות הפיצוץ בנמל העיר מוקדם יותר השבוע. המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "אתם רוצחים" וקראו "העם רוצה להפיל את המשטר". כלי תקשורת מקומי אף דיווח כי מפגינים הצליחו לפרוץ לבמנה משרד החוץ, שהיה ריק מאדם, לאחר שניזוק בפיצוץ.  לפחות 258 נפצעו ושוטר אחד נהרג.

כמו כן, חלק מהמוחים יידו אבנים וניסו לפרוץ את המחסומים בדרך לפרלמנט. בתגובה, כוחות הביטחון ירו גז מדמיע בניסיון לפזר את ההמון. מעבר לכך, בובות עם תמונתיהם של מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה ויו"ר הפרלמנט נביה ברי נתלו על מתקן תלייה. "אנחנו רוצים עתיד וכבוד. אנחנו לא רוצים שדם הקורבנות של הפיצוץ יירד לטמיון", אמר אחד המפגינים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמים בחמאס מזהירים: תקופת השקט בגבול הרצועה תסתיים בקרוב

רוסיה, סין ואיראן: המודיעין האמריקני מזהיר מהתערבות בבחירות

מאחורי הסורגים: מה קרה בתא בכלא צלמון בין הסוהרת לאסירים?

הצלב האדום הלבנוני עדכן כי 110 בני אדם נפצעו במהלך ההפגנות, 32 פונו לבתי חולים ועוד 94 טופלו בשטח. בתוך כך, רשויות הבריאות בלבנון עדכנו כי מניין ההרוגים בפיצוץ בנמל ביירות עלה ל-158, מספר הפצועים עלה ל-6,000. 21 בני אדם עדיין נעדרים.

אתמול נאם נסראללה לראשונה אחרי הפיצוץ, והכחיש את הדיווחים לפיהם הארגון אחסן נשק וחומרי נפץ במחסני הנמל: "אני רוצה להדגיש בתוקף כי אין כל מחסן רקטות של חזבאללה בנמל ביירות. אין כל רקטות או חומרי נפץ במחסן בנמל, וגם לא היה בעבר. לחזבאללה אין כלום בנמל. לא טילים, לא תחמושת, לא נשק, לא אמוניום חנקתי, ואפילו לא רובה".

מחאה מול בניין הפרלמנט בביירות
מחאה מול בניין הפרלמנט בביירות | צילום: רויטרס

"מה שקרה באירוע הזה הוא אסון", המשיך. "חלק מהאנשים לא ידעו מה קורה, חלק חשבו רעידת אדמה, חלק חשבו פיצוץ. חלק מהרשתות ואמצעי התקשורת שידרו מפי בכירים והפיצו שמועות על חזבאללה. חלק אמרו שמדובר במחסן נשק של חזבאללה, שיש רקטות או חומרי נפץ שלו. הגורמים הרשמיים הכחישו את כל השמועות האלו - אין כל רקטות או חומרי נפץ של חזבאללה בנמל". עוד ציין כי "מדובר בניסיון להסית את העם הלבנוני נגד חזבאללה".

בפתח דבריו התייחס נסראללה למתיחות מול ישראל ואמר כי "לא אדבר היום על האויב הישראלי, רק על האסון שפקד את לבנון". בהמשך ציין כי "חזבאללה אינו מנהל את נמל ביירות ואינו מעורב במעשה שם ואינו יודע בכלל מה קורה שם. אנו יודעים יותר על נמל חיפה מאשר על נמל ביירות, כי נמל חיפה זה חלק ממאזן ההרתעה שלנו".

מחאה מול בניין הפרלמנט בביירות
מחאה מול בניין הפרלמנט בביירות | צילום: רויטרס

לפני כן התייחס נשיא לבנון מישל עאון לאירוע, ואמר: "כל כיווני החקירה נבדקים". עאון הדגיש כי בנוסף לאפשרות שמדובר ברשלנות או בתאונה - בלבנון לא שוללים את האופציה שהאירוע נגרם באופן מכוון על ידי גורם זר. "הסיבה לפיצוץ טרם נקבעה", הסביר, "אולם קיימת אפשרות של התערבות חיצונית באמצות שיגור רקטה או פצצה".