מדויק יותר ולפי שם היישוב: פיקוד העורף משנה את מערך ההתרעה

המערך החדש יחלק את הארץ ל-1,700 אזורים - במקום 255 שהיו נהוגים עד היום. יופסק השימוש בקודים מספריים לסימון מיקום האזעקה, ובמקומו יופיע שם היישוב. "זה צעד מציל חיים"

זמן צפייה: 00:53

פיקוד העורף משנה את מערך ההתרעה שלו, ויפסיק, החל מהיום (רביעי) להשתמש בקודים מספריים כדי לסמן היכן הופעלה אזעקת "צבע אדום". בכל פעם שתופעל ההתרעה, יופיע על המסכים שם היישוב המדויק. רע"ן התרעה, סא"ל שלומי ממן, הסביר: "אם אנשים יודעים שהאזעקה היא אליהם ספציפית, הם הרבה יותר ממושמעים. נוסף לכך, יותר אנשים, בתי חולים, תעשיות וכו' לא ייאלצו להפסיק לעבוד ויוכלו להמשיך בעסקים כרגיל".

מפת איזורי התגוננות
מפת איזורי התגוננות | צילום: דובר צה''ל

עוד הסביר ממן כי חשיבות השינוי היא גדולה מאוד: "אפשר לראות את האירועים האחרונים, למשל ברקטה לבאר שבע ולמשמרת - מערכות התרעה שמופעלות והישמעות להן, מציל משפחות רבות", וכן ציין כי מדובר בשיפור ברמה הלאומית: "מדובר בהשפעה על החוסן הלאומי. שהמדינה יכולה להמשיך לתפקד ולשמור על שגרת חירום".

משמעות ההבדל תהיה בהפחתה בכמות ההודעות שמקבלים האזרחים, כלומר - מהיום העיר רעננה תיקרא בשמה ולא "שרון 140", כך שהסבירות שאדם יקבל התרעה פוחת בכשליש מכמות הפעמים שקיבל עד כה. "מדובר על בשורה משמעותית עבור הציבור. מהיום קל יותר ופשוט יותר- המקום בו אתה נמצא הוא איזור ההתרעה שלך", אמר ממן.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לאחר לילה של תקיפות ברצועה: צבע אדום בשדרות וביישובי העוטף

איילת שקד: "מתכוונת לחזור לכנסת בבחירות הקרובות"

5 שריפות פרצו בעוטף עזה; חמאס מאיים להסלים הפרות הסדר

המערך החדש יחלק את הארץ לכ-1,700 אזורים התרעה נפרדים, בניגוד למה שהיה נהוג עד כה - 255 אזורי התרעה. ערים גדולות יחולקו לאזורים נפרדים. בחיפה, תל אביב, באר שבע, אשדוד, ירושלים וחדרה יהיו ארבעה אזורים, והערים הקטנות יותר - ראשון לציון, הרצליה, רמת גן ונתניה יחולקו לשני אזורי התרעה.

על מנת ללמוד על האזורים החדשים, ניתן יהיה להיכנס החל מהיום ב-17:00 אל אתר פיקוד העורף, לכתוב בשורת החיפוש את שם הרחוב המבוקש, ולראות את האזור וכמה זמן יש להגיע למרחב המוגן בעת חירום.

המערך החדש יוצג בתקשורת ובשפות שונות, ויותאם לכל הקהלים הישראליים, בהן גם הציבור החרדי והפזורה הבדואית, שם חולקו אזורי ההתרעה בהתאם למשפחות בשיתוף עם נציגי וראשי הפזורה. נוסף לאלה, פותח משחק שעל פי רע"ן התרעה "יהפוך את הנושא לקצת יותר חוויתי ומלמד".

בהתייחס לשכונות ויישובים הסמוכים זה לזה, מסר ממן: "גלי הקול לא יעצרו,  ובאופן טבעי זה קורה שהצליל ימשיך ליישוב הסמוך, אך ההנחייה אומרת -  אם יש ספק, אין ספק. בהישמע "צבע אדום", כנסו למרחבים המוגנים".

במקרה ויהיה איום על שטחים פתוחים, לא תופעל אזעקה אלא רק במקרה הצורך ולגבי כבישים, מסר ממן כי "רובם שייכים לאזורי התרעה ממוקדים. כבישים מסויימים, בעיקר בדרום ובבקעה, שנמצאים באזורים פתוחים לחלוטין עד היום לא קיבלו התרעה ובחודשים הקרובים יוכלו כן לקבל את ההתרעה גם בתנועה".

לסיכום מסר ממן: "בשלוש השנים האחרונות שודרג את כל מערך ההתרעה ממערכות ישנות בעלות יכולות מוגבלות, לכאלה חדשות עם יכולות התרעה ממוקדת. עכשיו, לאחר תקופה ארוכה של בדיקות, אנחנו מוציאים את זה לפועל. זה לא מושלם וייתכנו עוד תקלות אך לפי הבדיקות שנעשו, הן צריכות לעבוד ולאפשר לנו את כל היכולות המדוברות".