5 שריפות פרצו בעוטף עזה; חמאס מאיים להסלים הפרות הסדר

על פי ההערכה, האש נגרמה כתוצאה מבלוני תבערה. מאז הפסקת האש בחודש מאי פרצו כ-50 שריפות - שש מהן ביממה האחרונה. ברצועה מאיימים לחדש את האלימות בהפגנות סוף השבוע בגדר המערכת

זמן צפייה: 01:21

שריפות פרצו היום (שלישי) בשלושה מוקדים ביער כיסופים שבעוטף עזה. חוקרי שריפות הגיעו למקום וקבעו כי סיבת הדליקה היא בלוני תבערה. שתי שריפות נוספות פרצו באזור במהלך הלילה, אשר על פי הערכות, נגרמו כתוצאה מבלוני תבערה ששוגרו מכיוון רצועת עזה. בסך הכל ביממה האחרונה פרצו תשע שריפות ביישובי העוטף - אחת מהן אף הובילה לנזק גדול מאוד לאחר ש-150 דונמים של חיטה במועצה האזורית שער הנגב עלו באש. בד בבד, חמאס מאיים להסלים את האלימות בהפרות הסדר השבועיות בגדר המערכת.

מאז הפסקת האש לפני כחודש פרצו בעוטף כ-50 שריפות, אך בהתאם להבנות הרגיעה, ישראל לא תקפה חוליות משגרי בלונים ולא הגיבה בתקיפות.

במקביל, חמאס מאיים לחדש את הפרות הסדר המתקיימות בימי שישי בגדר המערכת ומזהיר כי הן יהיו בעלות אופי אלים במיוחד, במיוחד בהשוואה לשבועות האחרונים, בהם חלה ירידה בכמות בקבוקי התבערה שיודו לכיוון כוחות הביטחון ובמספר האנשים שהשתתפו בהפגנות. יחד עם זאת, לקראת סוף השבוע צפויה המשלחת המצרית להיכנס לרצועה, כמו גם המענק הקטארי, כך שיכול להיות שחמאס יבחר לשמור על שקט יחסי.

עוד בחדשות 13:

הרמטכ"ל התייחס להסדרה עם חמאס: "הירידה באלימות אינה מקרית"

בשל המצב הביטחוני: לפחות 10 משפחות מעוטף עזה הודיעו על עזיבה

47 שריפות, 0 תקיפות של מפריחי בלונים: חודש להפסקת האש בדרום

חלוקת המענק הקטארי בעזה, מאי
חלוקת המענק הקטארי בעזה, מאי | צילום: החדשות 13

כאמור, 150 דונמים שדות חיטה נשרפו אתמול בדליקה שפרצה בשטח חקלאי במועצה האזורית שער הנגב. צוותי כיבוי השיגו שליטה על השריפה, וחוקרי השריפות מעריכים כי הדליקות נגרמו כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מרצועת עזה. שלוש שריפות נוספות פרצו לאורך היום גם במועצה האזורית אשכול - על פי הערכות אף הן כתוצאה מבלוני תבערה.

בשבוע שעבר נפגש הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עם ראשי הרשויות בעוטף ובשדרות, לראשונה מאז שנכנס לתפקידו. במהלך הפגישה, בה השתתף גם מפקד פיקוד הדרום האלוף הרצי הלוי, אמר כוכבי כי "אסור לתת לטרור הבלונים להימשך".

כוכבי התייחס גם באופן נדיר להסדרה מול חמאס, זאת בניגוד לחברי הממשלה ובכירי מערכת הביטחון שנוטים שלא להצהיר בפומבי על שיח שמתקיים מול ארגון הטרור. "ההפחתה בכמות הפרחות הבלונים והירידה בכמות האירועים האלימים על הגדר- איננה מקרית", אמר כוכבי לראשי הראשויות, "אנו מעדיפים לתת לזה הזדמנות מאשר להביא להדרדרות המצב".

למרות הצהרות הרמטכ"ל, לפחות עשר משפחות מעוטף עזה הודיעו למועצה האזורית שער הנגב כי בכוונתן לעזוב את האזור לפני תחילת הקיץ. מדובר במשפחות שהגיעו לעוטף עזה לתקופת הסתגלות לפני כשנה, על מהת להחליט אם להשתקע במקום. בחודשים האחרונים חוו המשפחות עשרה סבבי לחימה, ועל כן הודיעו כי אין בכוונתן להישאר. החשש הגדול במועצה הוא שהמהלך יוביל לגל עזיבה גדול יותר.

בחודש שחלף מאז חתימת הסכם הפסקת האש מול חמאס, פרצו יותר מחמישים שריפות כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מכיוון עזה, ישראל לא תקפה חוליות מפריחי בלונים. 22 במאי היה היום הקשה ביותר מבחינה זו: 11 דליקות השתוללו ברחבי העוטף. בתקופה זו ישראל אמנם לא תקפה חוליות מפריחי בלונים, אך היא הטילה מגבלות על הרצועה בתגובה לשיגור בלוני תבערה: מרחב הדיג צומצם והורחב שבע פעמים במהלך החודש.

יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים
יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים | צילום: החדשות 13

במקביל, הופסקו הפרות הסדר הליליות וכן חלה ירידה בכמות המשתתפים בהפגנות יום השישי בגדר הרצועה: טרם הפסקת אש היו מגיעים בכל שבוע כעשרת אלפים מפגינים בממוצע, ואילו אחרי הפסקת האש כמות המשתתפים ירדה לכ-6,000 אנשים בממוצע. במקביל, חלה ירידה בכמות המטענים והרימונים שמושלכים לעבר כוחות הביטחון במהלך ההפגנות.

לפני כשבועיים, דיווחו הפלסטינים כי הרשויות בישראל התחילו להכניס בפועל חלק מהחומרים שהיה אסור להכניס לרצועת עזה מזה 12 שנה בגלל שנעשה בהם "שימוש כפול" - זאת במסגרת יישום הבנות הרגיעה. הקלות נוספות יבוצעו לאחר עיד אל-פיטר, החג המסמל את סיום תקופת צום הרמדאן. לדברי גורמים פלסטינים, ישראל אפשרה להכניס לרצועה חוטי פלדה, אשר בהם עושים שימוש הדייגים בעבודתם בים.