בתום תחקיר: קצין צה"ל שתועד מכה פלסטיני לא יקודם במשך 3 שנים

עקב שני מקרים שבהם סמג"ד בחיל ההנדסה נהג באלימות כלפי פלסטינים, מפקד פיקוד הצפון החליט שהקצין לא יצא לקורס פיקוד ומטה בשלוש השנים הקרובות. "הגיב באופן שאינו תואם את הנורמות בצה"ל"

זמן צפייה: 01:50

בתום תחקיר שנערך בשל שני אירועים שבהם הוכו פלסטינים באזור דרום הר חברון, מפקד פיקוד הצפון אמיר ברעם החליט היום (ראשון) כי הסמג"ד מחיל ההנדסה, מאור משה, שתועד פועל באלימות באירועים אלו לא יקודם במשך שלוש שנים ולא יצא לקורס פיקוד ומטה.

מהתחקיר שנערך עולה כי הקצין פעל בשני האירועים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממנו, ובייחוד באירוע השני. מתחקיר האירוע הראשון, עלה כי הופעלה כלפי הכוח הצבאי אלימות שלא שוקפה בסרטים שפורסמו ברשתות החברתיות ונראה שנערכו באופן מגמתי. "לצד זאת, מפקד הכוח שגה והגיב באופן שלא היה מחויב המציאות ואינו תואם את הנורמות הנהוגות בצה"ל", נכתב בהודעת הצבא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי כ-30 שנה: נעצרו 3 חשודים במעורבות במקרי רצח והיעדרות

לאחר הלל יפה: עלייה בניסיונות תקיפת הסייבר של בתי חולים בארץ

בתום תחקיר: קצין צה"ל שתועד מכה פלסטיני לא יקודם במשך 3 שנים

מתחקיר האירוע השני, עולה כי בהתפרעות שבה יודו אבנים לעבר כוח צה"ל, ההחלטה לחתור למגע ולעצור את זורקי האבנים הייתה נכונה, אך דחיפת הפלסטיני הנוסף שהתקרב למקום הייתה שגויה. מפקד הפיקוד הדגיש שמדובר בקצין מוערך הפועל שנים במקצועיות ובאחריות, אך התנהלותו בשני האירועים מצביעה על חריגה מהנורמות המקצועיות.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, אימץ את החלטת מפקד הפיקוד ואמר כי "מפקדי צה"ל וחייליו נדרשים לבצע את המשימות בנחישות ובאופן מיטבי תוך כדי שמירה על ערכי צה"ל. צה״ל מפעיל כוח צבאי, אך אינו מפעיל אלימות. לחיילים יש חופש פעולה נרחב במסגרת הנהלים וההוראות המקצועיות והם חייבים להיות מותאמים לרוח צה"ל וערכיו. מקור עוצמתו של צה"ל הוא בהיותו צבא מקצועי, ערכי וממלכתי וכל חריגה מכך, מחייבת טיפול, למידה והטמעת הלקחים".

מטעם "לוחמים לשלום" נמסר: "החלטת הצבא לעכב קידום של קצין אלים שנתפס שבוע אחרי שבוע מתעלל בפלסטינים ומכה פעילי זכויות אדם היא לעג לרש והסכמה שבשתיקה עם אלימות. הסמג"ד האלים ראוי לענישה חמורה, אבל הוא לא פעל בחלל ריק, אלא בידיעה שזוהי רוח המפקד והמנהיגות הפוליטית. התחקיר והענישה המינימלית לא יכולים לכסות על השתיקה המביכה של שר הביטחון גנץ, שבמשמרת שלו משתוללים נערי הגבעות וגוברת אלימות המתנחלים".