"ארה"ב סירבה לספק לישראל מידע על מיקום בכירי חזבאללה ב-2006"

ממסמכי ארכיון סנודן שפורסמו ב"אינטרספט" עולה שהתנגדות ארה"ב לחיסולים גרמה למתיחות בין 8200 לבין הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית, שבעקבותיה נוסח מזכר הבנות חדש בנושא. "בקשה בעייתית"

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה | צילום: רויטרס

בזמן מלחמת לבנון השנייה, גורמים ביחידת 8200 בצה"ל הפעילו לחץ על בכירים ב-NSA (הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית) בערוצים פרטיים, בניסיון לקבל מידע מודיעיני שיעזור לצה"ל לחסל פעילי חזבאללה, אך סורבו – כך עולה ממסמכים סודיים של ה-NSA, שהתפרסמו לאחרונה באתר "intercept". את המסמכים הפיץ אדוארד סנודן, עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית, ששמו מוכר בשל הדלפת מידע סודי של הסוכנות.

מן המסמכים, אותו חיבר קצין קישור בסוכנות האמריקנית שישב בתל-אביב, עולה כי היחסים בין ה-NSA לישראל במהלך המלחמה בשנת 2006 היו מתוחים. המחבר ציין כי היו לו ויכוחים קשים עם גורמים ב-8200 לגבי בקשות מודיעיניות, בפרט בנוגע למידע על מיקומים של פעילי חזבאללה, שבמהלכם הדגיש כי החוק האמריקני אוסר על העברת מידע מסוג כזה: "הבקשה הייתה בעייתית במיוחד. היו לי דיונים לתוך הלילה, לעתים מתוחים, שבהם הדגשתי את האיסור החוקי על ה-NSA לספק מידע שיכול לסמן יעדי חיסול".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"חמאס חידש את מלאי הרקטות – לכמות שהייתה ברשותו לפני ההסלמה"

הרב פרץ: "אני בעד חיבורים – יש גישושים עם בנט ושקד"

הסוף לצפיפות ברכבת? כך תיראה המסילה הרביעית בתל אביב

הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית
הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית | צילום: רויטרס

את השיחות ערך קצין הקישור האמריקני גם עם מפקד 8200 באותה תקופה – תא"ל דני הררי. "אפילו שהייתה לו הבנה גמורה של החוק האמריקני", כך נכתב, "קצין המודיעין הררי רצה לקבל פטור ממדיניות החוק. בשביל 8200, האיסור החוקי היה מנוגד לא רק לתמיכה בישראל במלחמה שלה נגד חזבאללה, אלא גם מנוגד לתמיכה במלחמה הגלובלית של ארצות הברית בטרור".

לבסוף, נכתב במסמכים, ה-NSA השיג פשרה עם מקבילו הישראלי, לפיה נושא העברת המידע יוסדר עם ראש המודיעין הלאומי (ODNI), האחראי על כלל קהילת המודיעין האמריקנית: "ראש המודיעין הלאומי החליט על ההליכים שיוכלו להתבצע בין ישראל ל-NSA, ועל אלו שלא".

המסמכים הסודיים של ה-NSA שהתפרסמו באתר ''intercept''
המסמכים הסודיים של ה-NSA שהתפרסמו באתר ''intercept''
המסמכים הסודיים של ה-NSA שהתפרסמו באתר ''intercept''
המסמכים הסודיים של ה-NSA שהתפרסמו באתר ''intercept''
יחידה 8200
יחידה 8200 | צילום: חדשות עשר
מלחמת לבנון השנייה
מלחמת לבנון השנייה | צילום: Getty Images / אימאג'בנק