ניידת, קטנה - ומשופרת: הדור הבא של מערכת כיפת ברזל

מערכת ה"איי-דום", שנועדה להגן על תמרון קרקעי של צה"ל, תנוע על גבי משאית ותכיל כמות טילים קטנה בחצי מהנוכחית. הטילים המיירטים שלה יפעלו גם נגד מרגמות וכטב"מים - ולא רק נגד רקטות

זמן צפייה: 02:11

מערכת כיפת ברזל ניידת ומשופרת הצליחה לעורר עניין בקרב הישראלים - וגם ברחבי העולם. את מערכת כיפת ברזל כולנו מכירים היטב, לאחר שכבר הוכחה בשדה הקרב בארץ עם אלפי יירוטים של רקטות בעיקר מרצועת עזה, אבל גם מלבנון, סוריה ואף מאלה שנורו על ידי דאע"ש בסיני.

ה-"איי-דום", מערכת כיפת ברזל הניידת, קטנה יותר מהמשגרים הרגילים ובמחסנית שלה יש עשרה טילים מיירטים בלבד, טילי הטמי"ר, בניגוד ל-20 הטילים שקיימים במשגר הנייח שאנו מכירים היטב. ה"איי-דום" אמורה לעלות על משאית כבדה ובעזרתה לנוע קדימה, כאשר שינויים ושיפורים שבוצעו בטיל אמורים לאפשר לו ליירט לא רק רקטות אלא גם מרגמות וכלי טיס בלתי מאוישים.

עוד כתבות בחדשות 13 >> 

ה-OECD: האלימות בביה"ס בישראל גבוהה פי 6 מבמדינות הארגון

יירוט המטוס המלזי ב-2014: ארבעה נאשמים ברצח 289 הנוסעים

ארה"ב: נמצאו טביעות אצבע וחלקי מוקש על מכלית הנפט שהותקפה

הדמייה של מערכת ה''איי-דום''
הדמייה של מערכת ה''איי-דום'' | צילום: החדשות 13

השיפורים הללו עשויים לגרום לכך שהתמרון הקרקעי של צה"ל במלחמה הבאה יהיה כמה שיותר מוגן, מכל האיומים שממתינים לו. "זה בעצם לשים על כלי אחד משגר עם טילים, מכ"ם ארבעה קירות ומערכת שליטה ובקרה שיושבת בקבינה של הרכב", הסביר פיני יונגמן, סמנכ"ל רפאל. "את אותה היכולת שיש למשגר כיפת ברזל עם משגר אחד עליה, המערך הזה יכול להציע".

לצה"ל ברור שבמלחמה הבאה בצפון ייאלץ לבצע כניסה קרקעית עמוקה, עשרות קילומטרים לתוך לבנון, בניסיון לסיים את המלחמה ואת הירי על העורף כמה שיותר מהר. צבא היבשה האמריקני כבר הביע התעניינות לרכישת ה"איי-דום". זאת, לאחר שלפני כמה חודשים הודיע הצבא האמריקני לראשונה שיקנה שתי סוללות כיפת ברזל בכמעט 400 מיליון דולרים כדי להגן על הכוחות האמריקניים - לקוח ראשון בעולם שקונה את המערכת הישראלית.