ארה"ב: נמצאו טביעות אצבע וחלקי מוקש על מכלית הנפט שהותקפה

מומחים מהצי האמריקני הודיעו כי איתרו ראיות על הספינה היפנית שהותקפה לפני כשבוע במפרץ עומאן, ומסרו כי אמצעי החבלה שנמצא דומה למוקש איראני. לדבריהם, במקום נמצאו גם חלקי מגנט

זמן צפייה: 00:35

המתיחות במפרץ: מומחים מהצי האמריקני מסרו היום (רביעי) כי על מכלית הנפט היפנית, שהותקפה לפני כשבוע במפרץ עומאן, נמצאו טביעות אצבע, חלקי מוקש ומגנט. לטענתם, המוקש שאותר דומה לאמצעי חבלה איראני. הממצאים הוצגו בסיור מיוחד שהצי אירגן לעיתונאים, שם הראו להם את אחת הספינות שנפגעו.

אתמול התייחס נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, למתקפה במפרץ עומאן, אותה מייחס לאיראן, ואמר כי היא בעלת חשיבות זניחה. "המתקפה על מכליות הנפט מינורית, ונכון לרגע זה אנחנו לא שוקלים תגובת נגד", אמר הנשיא. "ננקוט בפעולה צבאית נגד טהראן כדי למנוע נשק גרעיני - אך לא בהכרח כדי להגן על שוק הנפט". את הדברים אמר בריאיון למגזין "טיים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

טראמפ: "המתקפה על מכליות הנפט מינורית - לא שוקלים תגובת נגד"

איראן: "בידינו טילים שיכולים לפגוע בנושאות מטוסים בים"

יורש העצר הסעודי מאשים: "איראן תקפה המכליות; נטפל בכל איום"

כוחות משמרות המהפיכה האיראניים מסירים מוקש שלא התפוצץ
כוחות משמרות המהפיכה האיראניים מסירים מוקש שלא התפוצץ | צילום: טוויטר

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני, אמר אתמול בבוקר בנאום ששודר בערוץ השייך לשלטון, כי גם מדינתו לא שוקלת לתקוף. "איראן לא תפתח מלחמה נגד אף אומה", אמר. "אלו המתנגדים לנו הם קבוצה של פוליטיקאים עם מעט מאוד ניסיון".

למרות ההצהרה של טראמפ, שר ההגנה האמריקני פטריק שנהאן הודיע כי ארצות הברית תשלח אלף חיילים אמריקניים נוספים למזרח התיכון עבור "מטרות הגנתיות". "ההתקפות האיראניות האחרונות מאמתות את המידע המהימן שקיבלנו אודות ההתנהגות העוינת של הכוחות איראן והשלוחות שלה, אשר מאיימת על ארצות הברית ועל האינטרס האזורי כולו", אמר שנהאן.

חיילי צבא ארה"ב בסוריה
חיילי צבא ארה''ב בסוריה | צילום: רויטרס

ביום שישי פרסם צבא ארצות הברית תיעוד נוסף מתקיפת המכליות במפרץ עומאן, בו נראים אנשי משמרות המהפכה מסירים מוקש מהמכלית היפנית. הנשיא טראמפ הפנה אצבע מאשימה כלפי טהראן: "התמונות מוכיחות שאיראן אחראית למתקפה על המכליות", אמר במהלך ריאיון לרשת פוקס והוסיף: "המצר ליד עומאן לא ייסגר, לפחות לא לאורך זמן". כמו כן אמר: "כיצד ניתן לעצור את הרפובליקה האסלאמית? אנחנו עוד נראה. איראן לא הולכת להשיג נשק גרעיני".

עם זאת, האיראנים הכחישו: "ההאשמות נגדנו חסרות שחר. אנו אחראים לביטחון במצרי הורמוז". בחשבון הטוויטר של הטלוויזיה הממלכתית של איראן פרסמו את התיעוד שהפיצו האמריקנים, וכתבו: "משמרות המהפכה של איראן היו הכוח הקרוב ביותר לאזור התקרית. איראן הייתה הראשונה להגיע ולהציל את צוות האונייה". כמו כן, הבעלים של מכלית הנפט היפנית שהותקפה אמר כי הצוות שהיה על האונייה ראה ספינה של חיל הים האיראני.

כאמור, ביום חמישי שעבר הותקפו שתי מכליות נפט ענקיות, אחת נורווגית ואחת יפנית, במפרץ עומאן סמוך למצרי הורמוז. על פי דיווחים בעומאן, במקום נשמעו פיצוצים עזים. מדיווחים שונים עלה כי כלי השיט נפגעו מטיל תת-ימי, "טורפדו". במקביל, כווית העלתה לרמה גבוהה את הכוננות בכל מתקני הנפט שלה.

מכלית עולה באש במפרץ עומאן

אחת המכליות שנפגעה היא "פרונט אלטייר" הנושאת את דגל איי מרשל ושייכת לחברת "פרונטליין" הנרווגית. על פי דיווחים בכמה כלי תקשורת, בהם "אירנא" האיראנית, היא טבעה בים עומאן. עם זאת, בחברת הספנות טענו כי היא לא טבעה אלא עלתה באש. כמו כן, החברה ציינה כי 23 אנשי הצוות שהיו על סיפונה חולצו בשלום.

המכלית השנייה שהותקפה היא "קוקואה קורייג'ס" היפנית, שנושאת את דגל פנמה. מטעם חברת המכלית נמסר כי 21 אנשי צוות חולצו בשלום בזכות סירות הצלה שהיו על כלי השיט, למעט איש צוות אחד שמפצע באורח קל וקיבל סיוע רפואי מספינה סמוכה. הנזק שנגרם למכלית הוא מצדה הימני, "צד ההגה", איך היא לא נמצאת בסיכון לטביעה ואין סכנה לדליפת מטען המתאנול שנשאה על סיפונה.