ה-OECD: האלימות בביה"ס בישראל גבוהה פי 6 מבמדינות הארגון

הארגון פרסם את מחקר "TALIS" ממנו עולה ש-13% ממנהלי חטיבות הביניים בארץ דיווחו על אלימות תלמידים שגרמה לפגיעה פיזית, לעומת 2% בממוצע במדינות המערב. 26% מאנשי ההוראה היו עדים לאיומים

זמן צפייה: 02:29

ה-OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, פרסם היום (רביעי) את ממצאי המחקר הבין-לאומי "TALIS" לשנת 2018 שסקר 48 מדינות. מהם עולה כי 26% ממנהלי חטיבות הביניים בישראל דיווחו על איומים או אלימות מילולית בקרב תלמידים, ו-13% מהם דיווחו על אלימות בין תלמידים שהובילה לפגיעה פיזית. זאת, בהשוואה ל-14% ו-2% במדינות הארגון, בהתאמה.

עוד עלה מהסקר, כי אנשי הוראה בישראל התלוננו על רמת השכר שלהם הרבה יותר לעומת הממוצע במדינות ה-OECD. במגזר הערבי, 67% מסגל ההוראה הן נשים ואילו רק 16% מנהלות בתי ספר.

52% מהמורים בישראל דיווחו על תחושת מסוגלות בסיוע לתלמידים ללמוד באמצעות שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית – שיעור הנמוך מהממוצע במדינות ה-OECD, שעומד על 67%. מבין החסמים האפשריים הפוגעים ביכולתו של בית הספר לספק הוראה איכותית לתלמידיו, 40% ממנהלי בתי הספר בישראל ציינו מחסור בטכנולוגיה דיגיטלית להוראה, או כי זו הקיימת איננה מתאימה – שיעור גבוה מאוד הן ביחס לשיעור הממוצע במדינות ה-OECD שעומד על 25%, והן ביחס לשאר החסמים בישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

נתניהו סייר בצפון: "לצה"ל יש כוח השמדה גדול, אל תנסו אותנו"

ישראל ביתנו תוקפים: "רון קובי – מועמד קש של נתניהו ההיסטרי"

ועדת השחרורים אישרה: האישה שרצחה את בעלה המתעלל תשוחרר ממאסר

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190619-1446' autoplay='0' credit='' desc='אלימות כלפי מורה בבית ספר בי-ם' kid='1_dg1rvb3d' duration='8'']

תלמידים במבחן
תלמידים במבחן | צילום: fotolia - אילוסטרצייה

בנוסף, מבין מגוון החסמים האפשריים הפוגעים ביכולתו של בית הספר לספק הוראה איכותית לתלמידיו, חלק ניכר מן המנהלים ציינו מחסור בתנאים פיזיים ראויים. 50% ציינו מרחבי הוראה, 40% ציינו טכנולוגיה דיגיטלית להוראה ותשתיות פיזיות ו-34% ציינו גישה מוגבלת לאינטרנט.

חבר הכנסת חילי טרופר (כחול לבן) הגיב לממצאי הסקר, ואמר כי "יש בישראל מנהלים ומורים מעולים. הם משכילים יותר מהממוצע בשאר מדינות ה-OECD. הם עוברים הכשרות, מדווחים על קשרים טובים עם התלמידים והם אוהבים את עבודת החינוך. אך הם גם פוגשים אלימות בשיעורים גבוהים במיוחד - ודווקא בזה הם לא אשמים. שום תואר או הכשרה לא מכינים אותם לכך". לדבריו, "האינסטינקט הציבורי הוא לרוב להאשים גם באלימות את המנהלים והמורים. האמת היא שהילדים באים בבוקר מביתם, חשופים למדיה, ומהווים חלק מהמרחב הציבורי הישראלי. את האלימות הם פוגשים בכל אלה". עוד כתב טרופר: "אני מאמין כי נדרשת תכנית לאומית למיגור האלימות בבתי הספר שבה צריכים להיות שותפים כלל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם משרד החינוך, משרדי ממשלה אחרים וגופים ציבוריים נוספים".

הסקר נערך בקרב מנהלי בתי ספר ומורים בכיתות ז' עד ט', ומספק תמונת מצב על המוטיבציה להיות מורה, ההכשרה, הפיתוח המקצועי, פרקטיקות ההוראה וההערכה, שביעות הרצון, החסמים להוראה איכותית - ובהיבטים של קליטת מורים.