נתניהו: "חזרנו למדיניות החיסולים, שינינו את כללי המשחק"

שעות לאחר הפסקת האש הגיע ראש הממשלה להערכת מצב בפיקוד דרום ואמר: "ברור שזו לא סוף המערכה – הנחיתי להשאיר את כוחות השריון והארטילריה סביב רצועת עזה"

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בפיקוד דרום
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בפיקוד דרום | צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

בתום הערכת מצב בפיקוד דרום, אמר היום (שני) ראש הממשלה נתניהו כי סבב ההסלמה האחרון היה נקודת מפנה ביחסים בין ישראל לחמאס. "ביומיים האחרונים חידשנו את מדיניות חיסול בכירי הטרור. הרגנו עשרות מחבלים והפלנו מגדלי טרור. שינינו את כללי המשחק וחמאס מבין זאת היטב", אמר. "עם זאת, ברור שזו לא סוף המערכה, ולכן הנחיתי להיערך להמשך והנחיתי גם להשאיר את כוחות השריון והארטילריה סביב רצועת עזה". מוקדם יותר היום ביקר נתניהו בבית החולים סורוקה, שם מאושפזים רס"ן סולטאן עיאדה ורב"ט עומר שלום שנפצעו במהלך פעילות מבצעית על גבול הרצועה בסוף השבוע.

נתניהו התייחס הבוקר להקפאת הלחימה מול רצועת עזה ולמתיחות בדרום. "ביומיים האחרונים פגענו בעוצמה רבה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. תקפנו למעלה מ-350 מטרות, פגענו במנהיגי ופעילי טרור והרסנו מגדלי טרור", כתב נתניהו בהודעה לתקשורת. זאת, בצל הביקורת על הפסקת האש.

"המערכה לא הסתיימה והיא דורשת אורך רוח ושיקול דעת. אנחנו נערכים להמשך. המטרה הייתה ונשארה להבטיח את השקט והביטחון לתושבי הדרום. אני שולח תנחומים למשפחות ואיחולי החלמה לפצועים", הוסיף ראש הממשלה.

עוד בחדשות 13:

גורמים בליכוד נגד סער: "יש לו מטרה אחת - להפיל את נתניהו"

ההרוג בסיכול הממוקד בעזה: אחראי על העברות כספים מאיראן

סער נגד נתניהו: "הפסקת האש נעדרת הישגים לישראל"

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בפיקוד דרום
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בפיקוד דרום | צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

שעות לאחר הפסקת האש בגבול רצועת עזה, ההערכה הרווחת בצה"ל היא כי בהיעדר פריצת דרך במישור המדיני או התקדמות במגעים להסדרה עם חמאס – השקט שהושג בדרום יחזיק מעמד שבועות ספורים בלבד.

בשבועות האחרונים הייתה התרעה בדבר כוונת הג'יהאד האסלאמי לבצע פיגוע נגד ישראל, אך ההתרעה ירדה לאחר פיגוע הצליפה שהתרחש בסוף השבוע, בו נפצע בינוני קצין גששים וחיילת נוספת נפצעה קל. בצבא מעריכים כי הג'יהאד נעתר להפסקת האש בין היתר מכיוון שלראשונה מאז צוק איתן, תקף צה"ל עשרות יעדים של הארגון, והרג 11 מאנשיו. לאור תוצאות ההסלמה, סבורים בצה"ל כי הג'יהאד האסלאמי ספג טלטלה קשה לאחר שהאמין לאורך תקופה כי ישראל נמנעת מלתקוף מטרות הארגון.

תיעוד תקיפת מבנה חמאס
תיעוד תקיפת מבנה חמאס | צילום: החדשות 13

מניתוח סבב ההסלמה הנוכחי, שזכה לשם "גן סגור", עולה כי חמאס והג'יהאד האסלאמי השקיעו מאמצים אדירים להתגבר על יכולותיה של מערכת כיפת ברזל. כך למשל, אתמול בערב שוגרו במהלך שעה אחת 117 רקטות. רוב השיגורים שיועדו ליפול בשטחים מיושבים יורטו, אך אחת מהן נפלה באשדוד וגרמה למותו של צעיר תושב העיר. סך הכל שוגרו מהרצועה כ-690 רקטות ביממה וחצי, 240 מתוכן יורטו, ו-35 רקטות פגעו בשטחים מיושבים, וגרמו למותם של משה אגדי, פנחס מנחם פשווזמן וזאיד אלחמאמדה. אזרח נוסף, משה פדר, נהרג מפגיעת טיל נ"ט.

אגף המודיעין זיהה את כוונת הג'יהאד האסלאמי לפגוע בתחרות האירוויזיון, בטרם ההסלמה, וזאת כפגיעה תיירותית ותדמיתית בישראל. בסופו של דבר, ההערכה שהעביר אמ"ן לקבינט אמש הייתה כי שילוב של לחץ מצד מצרים וחמאס לצד פגיעת צה"ל במטרות הארגון, יעצור את הירי ויבלום זמנית לפחות את כוונותיו להוציא פיגועים נגד ישראל. הערכה כעת באמ"ן היא שישנה סבירות מוגברת למורתעות ארגוני הטרור המרכזיים ברצועה שמאפשרת מומנטום לקידום ההסדרה.

הכוננות הגבוהה, בעיקר בחיל האוויר ובמערך כיפת ברזל, צפוייה להישמר גם לאורך חודש מאי בו ייערך האירוויזיון בתל אביב, לאחר יום העצמאות הקרוב.