סער נגד נתניהו: "הפסקת האש נעדרת הישגים לישראל"

לאחר הדיווחים על הסכם בין ישראל לחמאס, בכיר הליכוד תקף את רה"מ: "המערכה לא נמנעה אלא נדחתה". גנץ: "כניעה נוספת לסחטנות חמאס וארגוני הטרור. הממשלה מניחה לפתחנו את המערכה הבאה"

זמן צפייה: 02:31

ביקורת מבית: חבר הכנסת מטעם הליכוד גדעון סער תקף הבוקר (שני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ההגעה להפסקת אש מול רצועת עזה - עליה דווח במהלך הלילה. בחשבון הטוויטר שלו כתב סער כי "הפסקת האש, בנסיבות שבה הושגה, נעדרת הישגים לישראל", והוסיף כי "טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה".

מוקדם יותר הבוקר הגיב יו"ר כחול לבן, בני גנץ, להודעה על הפסקת האש, וביקר אף הוא בחריפות את ההחלטה לנצור את ההתקפות מול חמאס. "כמעט 700 שיגורים לשטח ישראל, נפגעים ופצועים רבים ו-4 הרוגים - כולם תוצר של אובדן ההרתעה - מסתיימים בכניעה נוספת לסחטנות חמאס וארגוני הטרור", אמר גנץ. "כל מה שעשתה המממשלה, פעם נוספת, הוא להניח לפתחנו את המערכה הבאה. יש לצפות שאם תתחדש האש התגובה תהיה חמורה ושאם יישמר השקט הוא ינוצל לקידום אמיתי של מהלך מדיני שיוביל להשבת גופות חללינו ונעדרינו ולהבטחת שקט ויציבות ארוכי טווח".

הפסקת-האש, בנסיבות בה הושגה, נעדרת הישגים לישראל. טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה.

— גדעון סער (@gidonsaar) 6 במאי 2019

לעוד כתבות בנושא:

דיווח פלסטיני: ישראל וחמאס הגיעו להסכם הפסקת אש

המשך ההסלמה בדרום עלול להצית את השטח בגדה • פרשנות

משה פדר נהרג מנ"ט בעוטף; פנחס פשווזמן - ההרוג מרסיסים באשדוד

פנחס מנחם פשווזמן, משה פדר
פנחס מנחם פשווזמן, משה פדר | צילום: באדיבות המשפחה

 

חבר הכנסת יאיר לפיד הוסיף כי ""נתניהו השתמש בתושבי הדרום כשכפ"ץ בדרך לכניעה מוחלטת מול החמאס. נתניהו לא יפתור את הבעיה בעזה. אין לו את האומץ המבצעי והפוליטי כדי לעשות זאת. המינימום שהוא צריך לעשות זה להסביר לאזרחי ישראל את המצב אבל אפילו את זה אין לו אומץ לעשות".

בכיר כחול לבן ושר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, ח״כ משה (בוגי) יעלון, כתב כי "אכן, ההרתעה (של החמאס והג׳יהאד האסלאמי) שוקמה. הרוצחים מעזה קובעים אם ואיך יחיו אזרחי מדינת ישראל, פועלים כרצונם וגובים דמי חסות. נתניהו מגן רק על נתניהו ומפקיר שוב את ביטחון אזרחי ישראל בידי מרצחים צמאי דם. נתכונן לסבב הבא".

יו"ר העבודה אבי גבאי תקף גם הוא את נתניהו וכתב: "אחרי עשרים שנים שנתניהו מחזק את החמאס - שחרור יאסין, עסקת שליט, כסף קטארי ועוד, השנה התחיל לחזק גם את הג'יהאד האסלאמי שהתיישב למו"מ בקהיר כשותף שווה. בלי פתרון מדיני ארוך טווח, הסבב הבא הוא רק עניין של זמן".

הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר
הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר | צילום: חדשות 13

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב, כתב בפייסבוק: "הבוקר התבשרנו על הורדת המגבלות על אזורינו. החזרה לשגרה היא מבורכת והיא נעשת בהדרגה. מבדיקה שערכנו במועצה, מרבית צוותי החינוך אינם יכולים לפתוח את המערכות. לכן, על אף הורדת ההגבלות על אזורינו, בשער הנגב לא יתקיימו הבוקר לימודים. כמו כן, גם מכללת ספיר והמרכז ההידרותרפי לא יפעלו. הורים יקרים, היומיים האחרונים היו עמוסים פיזית ונפשית. אין ספק שהחזרה ללימודים היא מרכיב חשוב ביכולת שלנו כהורים, לחזור לשגרה ולהתמודד. עם זאת, מערכת חינוך אינה יכולה לחזור לשגרה תקינה בדחק. זה לא אחראי. הילדים שלנו ראויים וזקוקים ליותר מזה. החלטנו לאפשר למערכות החינוך השונות, יממה של שקט להתארגנות מחדש וחזרה הדרגתית לשגרה, על מנת להעניק לילדינו את מה שהם צריכים בצורה מיטבית והנכונה ביותר".

בד בבד, חברת הקונגרס האמריקני, אילהן עומאר: "כמה עוד מפגינים צריכים להיפצע, ילדים צריכים למות וטילים צריכים להיות משוגרים עד שמעגל האלימות ייפסק? המצב ההומנטירי והכיבוש בעזה בלתי נסבלים. רק צדק יביא את הביטחון"

הבוקר, כזכור, דובר צה״ל הודיע כי החל מהשעה 7:00 הוסרו כלל מגבלות ההתגוננות בעורף. לפי הודעת פיקוד העורף, ניתן לקיים את הלימודים בבית הספר כסדרם. בבאר שבע, אשדוד, קריית מלאכי, קריית גת, נתיבות, רהט, יבנה, בני שמעון, נחל שורק, עומר, יורב ומרחבים (חינוך מיוחד ייפתח ב-9:00, גני הילדים ובתי הספר ב-10:00), יתקיימו הלימודים כסדרם, וכן באוניברסיטת בן גוריון (החל מ-12:00), ובמכללת חמדת הדרום.

תיעוד תקיפת מבנה חמאס
תיעוד תקיפת מבנה חמאס | צילום: החדשות 13

אולם, חרף הנחיות פיקוד העורף, במועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון ואשכול וכן באשקלון ובמכללת ספיר - לא יתקיימו לימודים גם היום. בתוך כך, משרד התחבורה הודיע כי כל קווי התחבורה הציבורית בדרום ישובו לפעילות מלאה. קו הרכבת אשקלון-באר שבע יחזור לפעילות בסביבות השעה 11:00. גם מבחני הנהיגה, שבוטלו אתמול בשל המצב הביטחוני, ישובו בהדרגה הבוקר.

במקביל, שר האנרגיה יובל שטייניץ הנחה את חברת "נובל אנרג'י" להיערך לחידוש הזרמת הגז הטבעי מאסדת תמר. זאת, לאחר שלפנות בוקר גורמים פלסטיניים בכירים אמרו כי הושג הסכם להפסקת אש בין ישראל וחמאס - שנכנס לתוקפו בשעה 4:30. אתמול, כזכור, הוכרז מצב ביטחוני מיוחד בשל מטחי הרקטות לדרום הארץ ויישובי עוטף עזה.

כאמור, לפנות בוקר אמרו גורמים פלסטינים בכירים כי הושג הסכם להפסקת אש בין ישראל וחמאס - שנכנס לתוקפו בשעה 4:30. הדברים הובאו בדיווחים בתקשורת ברצועת עזה. מוקדם יותר הלילה אמרו גורמים פלסטינים לרשת אל-ג'זירה, כי חמאס דחה הצעה ישראלית לשקט תמורת שקט בלבד, מבלי מתן הקלות נוספות.

פגיעה ישירה ברכב באשדוד
פגיעה ישירה ברכב באשדוד

גורם בחזית הדמוקרטית הפלסטינית עדכן לגבי הסכם הפסקת אש, שלטענת גורמים ברצועה נחתם הלילה עם ישראל. לדבריו, ההסכם כולל הפסקה של "התקיפות הישראליות, לצד התחייבות לבצע צעדים להקלת המצור על עזה, ובכלל זה פתיחת מעברים". מהפלגים הפלסטינים נמסר כי "אנחנו מחויבים לרגיעה כל עוד תהיה גם ישראל מחויבת לה. ההתנגדות לא עשתה בסבב זה שימוש בכל האמצעים שברשותה. ישראל הסכימה לבצע את הבנות הרגיעה באופן מלא תוך שבוע וזאת בהתאם לערבויות של האו"ם ושל מצרים".

חרף הדיווחים על הפסקת אש, לא יתקיימו היום לימודים ביישובים במרחק 40 ק"מ מהרצועה. הרשויות בעוטף עזה קיבלו הודעה כי ניתן לחזור באופן חלקי לשגרה, וכי חלק מהמגבלות הוסרו. במקביל, לפני זמן קצר הוסרה החסימה בכביש 34 בין צומת יד מרדכי לצומת שדרות, והחסימה בכביש 232 מצומת שער הנגב ועד צומת סעד.

אזעקות נשמעו במהלך הלילה באשקלון ובמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ובני שמעון. ברצועה מדווחים על הפצצות של חיל האוויר ברצועה. במהלך הלילה פורסם בסוכנות הידיעות "שיהאב" כי חיל האוויר הישראלי ממשיך לתקוף ברצועה, וכי "אזעקות נשמעות ביישובי עוטף עזה בעוד ההתנגדות הפלסטינית ממשיכה לירות".

פגיעה ישירה בבניין באשדוד
פגיעה ישירה בבניין באשדוד

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס ללחימה באזור בחשבון הטוויטר שלו. "פעם נוספת ישראל נמצאת תחת מתקפת טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי, ואנחנו תומכים בישראל ב-100%", אמר והוסיף בפנייה לתושבי עזה: "דבר לא ייצא מהמתקפה על ישראל פרט לאומללות וסבל. יש לעבוד יחד כדי לשים קץ לאלימות ולהביא את השלום. זה אפשרי!"

אתמול ביקר באוגדת עזה הרמטכ"ל אביב כוכבי, וקיים הערכת מצב, בהשתתפות מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו, ומפקדים נוספים באוגדה.