חרף העימותים: מהומות הר הבית לא יציתו הסלמה בשטחים • פרשנות

המתיחות הגיעה לשיא גם בחזית הדרומית - ובחמאס לא רואים בעין יפה את ניסיונות החדירה לישראל על ידי פורשי הארגון. נראה שהשלטון בעזה מבין את הפוטנציאל ההרסני של אירועים אלו, ומנסה לרסנם

זמן צפייה: 01:18

מתיחות בשלוש חזיתות: בתום יום מתוח בהר הבית, נראה כי חרף התקריות האלימות שהתרחשו במקום - הסיכויים שאירועי היום יגלשו להסלמה שתצית את השטחים, נמוכים במיוחד.

גם החזית בדרום געשה בימים האחרונים. כל המחבלים בתקריות האחרונות הם "פורשי" חמאס, אך ארגון הטרור מבין את הפוטנציאל המסוכן של האירועים האלו, וינקוט צעדים כדי לרסן אותם. ייתכן כי הניסיונות החוזרים לחדור את גבול הרצועה קשורים בעובדה שלפני עשרה ימים הצליח מחבל לשהות שעתיים בשטח ישראל לפני שנתפס. נראה כי הדבר נתן השראה למחבלים אחרים, והראה להם שזה אפשרי.

בדומה לתקריות ברצועה, ניתן להסיק מהתנהגות החולייה שדקרה למוות את דביר שורק כי לא מדובר בחיילי חמאס מקצועיים: הם חזרו לאחר הפיגוע לבתיהם, ואת כלי הרצח החביאו במכונת הכביסה. היות שכך, לא נראה כי מישהו הכווין אותם.

עוד בחדשות 13:

רה"מ על המתיחות בהר הבית: "לא מתרשם מהמלצות 'קבינט הטוויטר'"

בנשקים שלופים: תיעוד המצוד אחר המחבלים מהפיגוע בגוש עציון

היתקלות בצפון הרצועה: מחבל התקרב לגדר – וחוסל על ידי צה"ל

המהומות בהר הבית בעקבות תשעה באב וחג הקורבן
המהומות בהר הבית בעקבות תשעה באב וחג הקורבן | צילום: רויטרס

אתמול (ראשון), בשעות הבוקר המאוחרות התירה המשטרה ליהודים לעלות להר הבית, לאחר שמוקדם יותר בבוקר הדרג המדיני והמשטרה קיבלו החלטה לאסור זאת בעקבות חשש למהומות - על רקע צמידות צום תשעה באב וחג הקורבן.

מהמשטרה נמסר כי "החל משעות הבוקר המוקדמות ולרגל חג הקורבן, פקדו עשרות אלפי מתפללים את הר הבית. בשלב מסוים החלו להתגודד אלפי מתפללים שהיו בשטח הר הבית באזור שער המוגרבים, ולהפר את הסדר במקום, תוך שקוראים קריאות לאומניות ומיידים אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים. לאור כך, נתן מפקד המחוז הוראה לפזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, והשיבו את הסדר הציבורי על כנו. כתוצאה מההתפרעות, נפצעו באורח קל-בינוני 4 שוטרים".

בתום מצוד שנמשך יומיים, צה"ל, שב"כ וימ"מ עצרו ביום שבת לפנות בוקר את החשודים שדקרו למוות את החייל דביר שורק ביום חמישי. החשודים נעצרו בכפר בית כאחל שמצפון לחברון והועברו לחקירת שב"כ. במהלך השבת קיבלה משפחת שורק את ההודעה.

המצוד בבית כאחל אחר המעורבים בפיגוע בגוש עציון
המצוד בבית כאחל אחר המעורבים בפיגוע בגוש עציון | צילום: דוברות המשטרה

החשודים הם שני אחים, נציר עצאפרה בן 22 וקאסם עצאפרה בן 30, תושבי בית כאחל. יחד איתם נעצרה גם אישתו של אחד האחים וגבר נוסף, שגם הם חשודים במעורבות באירוע. השניים נעצרו ללא הבעת התנגדות. פעילי חמאס בחברון ובכפרים הסמוכים מקבלים רוח גבית וסיוע כלכלי מהארגון בעזה, במטרה להחיות תשתיות חמאס בגדה המערבית ולבצע פיגועים נגד ישראלים.

בנוסף, היתקלות נרשמה אתמול בבוקר בצפון רצועת עזה, כאשר מחבל חמוש חתך את גדר הרצועה בצפון רצועת עזה, סמוך לבית חאנון, נכנס לישראל - וחוסל על ידי כוח צה"ל. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל. על פי גורמים בעזה, מרואן נאצר בן ה-25 הוא המחבל שנהרג על גדר הגבול.

האירוע התחיל כאשר תצפיות של צה"ל זיהו את המחבל כאשר הוא מנסה לחתוך את הגדר. למקום הוזנקו כוח של גולני וטנקים של חטיבה שבע, שזיהו את הפלסטיני בשטח ישראל. המחבל פתח בירי לעבר הכוח, שהגיב בירי והרג אותו. בתגובה, טנקים של צה"ל ביצעו ירי לעבר מטרות באזור. גופת המחבל נאספה על ידי החמאס מתוך הרצועה.