מיידים אבנים ומשליכים כיסאות: תיעוד המהומות בהר הבית

כאלפיים מפגינים התעמתו עם הכוחות וניסו למנוע מהמתפללים היהודים להיכנס למקום. בין היתר, קראו המתפרעים "אללה אכבר" וזרקו חפצים לעבר השוטרים. שר החוץ הירדני: "מגנים ההפרות הישראליות"

זמן צפייה: 02:37

מהומות בהר הבית בתשעה באב: קרוב לאלפיים מפגינים מוסלמים התאספו היום (ראשון) באזור שער המוגרבים כדי לנסות ולמנוע ממתפללים ופוזרו בכוח על ידי המשטרה. בתיעוד נראים המפגינים עומדים אל מול כוחות המשטרה וצועקים בערבית, בין היתר קריאות "אללה אכבר". כשהעימותים התפתחו ברחבה החלו המפגינים בזריקת אבנים, בקבוקים וכיסאות, בעוד שהכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למהומות שפרצו היום בהר הבית, ולביקורת שהוטחה נגדו על ההחלטה שלא לאפשר ליהודים להתפלל במקום. "ביום חמישי לאחר התייעצות עם כל גורמי הביטחון קיבלתי החלטה: גם השנה, כמו בכל שנה, יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב, גם כשזה חג מוסלמי", אמר. "השאלה לא הייתה בכלל אם יעלו, אלא כיצד לנהל את זה בצורה מיטבית ביותר לבטחון הציבור וכך בדיוק עשינו. אני לא מתרשם מכל ההמלצות של קבינט הטוויטר, צייצנים וצייצניות למיניהם. מנהיגות זה אחריות ונחישות. כך פעלנו, כך נמשיך לפעול".

שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לעימותים: "מגנים בחריפות את ההפרות של ישראל סביב מסגד אל-אקצא. אנחנו איננו תומכים בהתנהגות של שלטונות הכיבוש והניסיונות לשנות את הסטאטוס על העיר ירושלים ואתרי הקודש שלה".

לכתבות נוספות בנושא >>

ממ"ז ירושלים על ההחלטה להכניס יהודים להר הבית: קיבלתי גיבוי

לאחר שנאסרה הכניסה: המשטרה התירה ליהודים לעלות להר הבית

נאסרה כניסת יהודים להר הבית; הפרות סדר התפתחו במתחם

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190811-1322 ' autoplay='0' credit='' desc='מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד' kid='1_cd5sa8sp' duration='136'']

בתגובה לעימותים, קרא הג'יהאד האיסלאמי להסלים את האינתיפאדה וההתנגדות נגד ישראל בתגובה על "פעולות הטרור והתוקפנות של הכיבוש". עוד קרא הארגון לכנס פגישה של הפלגים הפלסטיניים במטרה לגבש תוכנית פעולה נגד הפעולות הישראליות.

בשעות הבוקר המוקדמות, בהן התפללו במקום כ-60 אלף מוסלמים, הדרג המדיני עדיין אסר על כניסת מתפללים יהודים, בהמלצת המשטרה. לאחר השעה 10:00 בבוקר כניסת היהודים הותרה, ובמהלך המהומות נפצעו כמה מתפללים מוסלמים וארבעה שוטרים באורח בינוני. כמו כן, נער יהודי בן 18 הותקף ברובע המוסלמי בעיר העתיקה ונפצע קל. נוסף לכך צעירה בת 22 נפצעה קל ופונתה לבית החולים הדסה עם פגיעה בפנים.

מהמשרד לביטחון פנים נמסר כי 1,729 ביקורי יהודים התקיימו היום בהר הבית, לעומת 1,440 ביקורי יהודים בתשעה באב בשנה שעברה. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, התייחס לסערה סביב כניסת היהודים להר הבית: "כשהבנו שהכל מתגלגל למניעת עליית יהודים על ידי קומץ, השתמשנו בכוח. פיזרנו אותם ואפשרנו ליהודים לעלות. ההחלטה הייתה שלי בגיבוי על בסיס הערכת מצב".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס גם הוא לסערה, כשהעלה לחשבון הטוויטר שלו תמונה בה נראים שוטרים מתעמתים עם נשים מוסלמיות, וכתב: "מדובר בפשע אחד בלבד מתוך רבים שבוצעו באל-אקצא הבוקר - ביום הקדוש שלנו. הטרוריסטים רוצים להשפיל את הפלסטינים. לנו המוסלמים יש הכוח לסיים את הרודנות הזאת, אבל רק אם נתאחד".

המהומות בהר הבית בעקבות תשעה באב וחג הקורבן
המהומות בהר הבית בעקבות תשעה באב וחג הקורבן | צילום: רויטרס

משרד החוץ של ירדן התייחס לאירועים בהר הבית ומסר: "העברנו איגרת מחאה רשמית לישראל על האירועים בהר הבית, ודרשנו מישראל לכבד את רגשות המתפללים המוסלמים. אנו מגנים את הפרובוקציות הישראליות נגד המתפללים במסגד. ממשלת ישראל אחראית לאלימות ולמתיחות וצעדים כאלה יובילו רק להגברת הייאוש והתסכול".

גורמים בווקף, האחראים על מתחם הר הבית, אמרו מוקדם יותר לחדשות 13 כי כל עוד לא ייכנסו יהודים להר לא יהיו עימותים והתנגשויות אלימות. הווקף והמופתי קראו למתפללים לא ללכת הביתה אלא להישאר בהר הבית עד אחר הצהריים כדי למנוע מיהודים להיכנס להר.

מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית | צילום: רויטרס

בתוך כך, פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות 13 כי בשבוע שעבר התקיים דיון היערכות אצל נתניהו בנושא הר הבית לקראת הצום. בדיון הציגו השר לביטחון פנים ארדן ובכירי משטרת ישראל והשב"כ את העובדה שתשעה באב וחג הקורבן מתקיימים באותו יום ולכן יהיה קושי לאפשר כניסת יהודים להר הבית, לאור הכמות הגדולה של מתפללים מוסלמים שיהיו בהר במיוחד בשעות הבוקר. "ראש הממשלה היה מודע היטב למצב וסוכם כי יש שאיפה לאפשר ליהודים להכנס להר הבית בתשעה באב אך ההחלטה תהיה בהתאם להערכת המצב של מפקדי המשטרה בנוגע לסכנה לשלום הציבור", אמר הפקיד הבכיר. "מה שראה הבוקר לא חרג ממה שהתרחש בהר הבית ב-52 השנים האחרונות".