רה"מ על המתיחות בהר הבית: "לא מתרשם מהמלצות 'קבינט הטוויטר'"

ראש הממשלה התייחס ליום הסוער, שבמהלכו פרצו עימותים בין מתפללים לכוחות הביטחון: "קיבלתי החלטה שגם השנה יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב. השאלה לא הייתה אם יעלו – אלא כיצד לנהל את זה"

זמן צפייה: 00:36

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (ראשון) ליום המתוח בהר הבית ולמהומות שפרצו במהלכו. "ביום חמישי, לאחר התייעצות עם כל גורמי הביטחון, קיבלתי החלטה. גם השנה, כמו בכל שנה, יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב, גם כשזה חג מוסלמי. השאלה לא הייתה בכלל אם יעלו, אלא כיצד לנהל את זה בצורה מיטבית ביותר לביטחון הציבור - וכך בדיוק עשינו. אני לא מתרשם מכל ההמלצות של קבינט הטוויטר, צייצנים וצייצניות למיניהם".

עוד בחדשות 13:

מיידים אבנים ומשליכים כיסאות: תיעוד המהומות בהר הבית

ממ"ז ירושלים על ההחלטה להכניס יהודים להר הבית: קיבלתי גיבוי

לאחר שנאסרה הכניסה: המשטרה התירה ליהודים לעלות להר הבית

נתניהו על האירועים בהר הבית
נתניהו על האירועים בהר הבית | צילום: חדשות 13

דבריו של נתניהו הגיעו לאחר שבמהלך הבוקר, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף את המדיניות בהר הבית בסדרת ציוצים. באחד מהציוצים כתב השר: "ככה זה. כשאתה נכנע לטרור ההרתעה נשחקת והטרור מקבל מוטיבציות ומתעצם. אני קורא לרה"מ להורות לכוחות הביטחון לפנות מיד את ההר מהמתפרעים בכח, להורות על סגירתו לערבים לשלושת ימי החג הבאים. הם חייבים ללמוד שיש מחיר לטרור ולאלימות. וכמובן, מיד אחרי פינויו מהמחבלים לפתוח אותו ליהודים".

בציוץ אחר, כתב השר: "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום. ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאבדן ההרתעה גם ביתר הגזרות. כך גם סגירת מערת המכפלה היום בשל יום אידם".

גם יו"ר הימין החדש, איילת שקד, תקפה ההחלטה בחשבון הטוויטר שלה: "'השולט בהר, שולט בארץ' (אורי צבי גרינברג). ביום כזה מדינה ריבונית צריכה לאפשר לאזרחיה לעלות להר הבית. סגירת הר הבית בפני יהודים, בגלל איומי אלימות, מובילה לאלימות. כשנכנעים לטרור הטרור מנצח".

ממ''ז ירושלים והמהומות בהר הבית
ממ''ז ירושלים והמהומות בהר הבית | צילום: רויטרס
בשעות הבוקר המאוחרות התירה המשטרה ליהודים לעלות להר הבית, לאחר שמוקדם יותר בבוקר הדרג המדיני והמשטרה קיבלו החלטה לאסור זאת בעקבות חשש למהומות - על רקע צמידות צום תשעה באב וחג הקורבן.
המשטרה מסרה כי "החל משעות הבוקר המוקדמות ולרגל חג הקורבן, פקדו עשרות אלפי מתפללים את הר הבית. כוחות המשטרה נערכו במערכי תנועה משעות הבוקר בעוטף העיר העתיקה, ואפשרו למתפללים המוסלמים להגיע לשטח הר הבית ולחגוג את חגם. בשלב מסויים החלו להתגודד אלפי מתפללים שהיו בשטח הר הבית באזור שער המוגרבים, ולהפר את הסדר במקום, תוך שקוראים קריאות לאומניות ומיידים אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים. לאור כך, נתן מפקד המחוז הוראה לפזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, והשיבו את הסדר הציבורי על כנו. כתוצאה מההתפרעות, נפצעו באורח קל - בינוני 4 שוטרים".